با واکسن زدن از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنید

تحقیقات نشان می دهد که واکسن می تواند در مبارزه با آلزایمر کمک کنند.

با واکسن زدن از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنید

به گزارش کلیک، تقریبا ۵٫۵ میلیون نفر در آمریکا با بیماری آلزایمر دست و پنجه نرم می کنند. طبق نظر انجمن آلزایمر، یک سوم از کل افراد سالخورده در اثر این بیماری و یا شکل دیگری از زوال عقل می میرند. اگرچه تغییراتی در مواد شیمیایی مغز به الزایمر ربط داده شده است، اما دانشمندان هنوز علت دقیق آن را تعیین نکرده اند و معالجه این مرض را به حال خود واگذارده اند. اما به دلیل کار محققان در دانشکده پزشکی هاروارد از جمله دکتر رودلف تانزی(Rudolph Tanzi) و دکتر رابرت مویر(Robert Moir) به گزارش مجله نیو ساینتیست(New Scientist) ، پیشگیری می تواند قریب الوقوع می باشد.
پیش از ثابت شده بود که مجموعه ای از پلاک های ساخته شده از پروتئینی چسپان بنام بتا آمیلوئید با بیماری آلزایمر ارتباط دارد و همین ادعا باعث شد که بعضی از دانشمندان فکر کنند که این ساختار ممکن است از سیگنال دهی سلولی به سلول جلوگیری کند یا التهابی را ایجاد کند که سبب شود سلول های سیستم ایمنی به سلول های اطراف حمله کنند. دکتر تانزی، دکتر مویر و تیمشان حالا نشان داده اند که بتا آمیلوئید احتمالا به عنوان یک ترکیب ضد میکروبی عمل می کند. .
در حالی که از لحاظ تئوری، ترکیب های ضد میکروبی باید مفید باشند، اما در عمل آنها می توانند شدیدا به سلول های سالم آسیب برسانند. به عنوان مثال، همچنان که پلاک چسبان بتا آمیلوئید تجمع می یابد و باکتری ها را می کشد، علاوه بر این می تواند سبب التهاب و انسداد هایی شود و این در حالی است که بدن به اندازه کافی بر آن ماده به دام افتاده کنترل ندارد.
محققان به منظور آزمایش تئوری خود باکتری هایی را به مغز موش هایی خاص تزریق کردند و همچنان که انتظار می رفت ، فورا پلاک شکل گرفت. بنا به گفته دکتر تانزی تهدید پاتوژنیک آنقدر هم مهم نیست ـ بلکه فقط یک باکتری خاص می تواند یک شبه سبب ایجاد پلاک شود. این پلاک با نرون های اطراف تداخل پیدا می کند و سبب سو عملکرد یا مرگ آنها می شود.
علت اصلی در این مورد ممکن است عفونت های اولیه باشد که سبب می شوند بتا آمیلوئید جمع شده و شکل بگیرد. بنابراین ممکن است راه حل این باشد که در برابر عفونت ها در ابتدای کار به دفاع پرداخت، این چیزی است که محققان پیشنهاد می کنند. دکتر مویر در مجله نیو ساینتیست اظهار داشت: مردم می توانند در برابر آن پاتوژن ها واکسینه شوند و به طور بالقوه از پیش آمدن این مشکل در سالهای بعدی زندگی جلوگیری کنند. "
قبل از این که هر نتیجه واقعی گرفته شود، تحقیقات بیشتری نیاز است. اما شواهد تجربی نشان می دهند که واکسن ها ممکن است سلاح قدرتمندی در جنگ بر ضد آلزایمر باشند.
منبع:digitaltrends

ارسال نظر