نقد و بررسی Zen؛ دنیای دیجیتال در انتظار نسل بعدی پردازنده های AMD

پردازنده نسل بعد AMD یعنی Zen در شرف ورود به بازار است تا انتظارات کاربران را برآورده کند. در این مطلب، به پنج سوال اساسی راجع به این پردازنده خواهیم پرداخت.

نقد و بررسی Zen؛ دنیای دیجیتال در انتظار نسل بعدی پردازنده های AMD

کلیک - تراشه Zen شرکت AMD در همین اطراف و در کمین تسخیر بازار نشسته است! این تراشه به زودی و در ابتدا برای سیستم های مخصوص بازی ارائه خواهد شد. هیجان و اشتیاق زیادی در مورد این تراشه میان کاربران و علاقه مندان وجود دارد و AMD معتقد است که این تراشه مهم ترین تراشه این شرکت در دهه جاری است؛ شاید دلیل این همه اشتیاق همین باشد!

این تراشه با عملکرد بالای خود می تواند AMD را به عنوان رقیب اصلی برای اینتل دوباره به میدان رقابت برگرداند. تراشه های AMD در سال های اخیر به خوبی اینتل نبوده است و مثل اینتل حرفه ای عمل نکرده، اما تراشه نام برده می تواند AMD را دوباره به روزهای اوج برگرداند. طرفداران دو آتیشه AMD از همین الان برای ارائه این تراشه در پوست خود نمی گتجند و حتی برخی از علاقه مندان به تراشه اینتل نیز با اشتیاق و هیجان زایدالوصفی در انتظار ورود این تراشه به بازار هستند؛ گویا این تراشه چیز دیگری است!

مدیر عامل شرکت AMD، لیزا سو گفته است تراشه ZEN تا پایان سال جاری در دسترس تعداد کمی از سیستم عای مخصوص بازی قرار خواهد گرفت، اما به نظر نمی رسد که چنین چیزی اتفاق بیفتد. یک سناریوی محتمل تر این است که این سیستم ها در اوایل سال آینده آینده به بازار ارائه خواهند شد. این در حالی است که تراشه های ZEN برای سرویس دهنده ها یا همان سرور ها در نیمه اول سال آینده و برای لپ تاپ و دیگر دستگاه های رومیزی کمی دیرتر در دسترس قرار خواهند گرفت.

نمایش عملکرد تراشه ZEN در محیط های کنترل شده چشمگیر ارزیابی شده است، اما این تراشه هنوز در دنیای واقعی مورد آزمایش قرار تگرفته است. در این جا پنج سوال چالش برانگیز در مورد تراشه های ZEN مطرح خواهد شد.

آیا این تراشه بنچمارک خوبی از آن خود می کند؟

AMD ادعا می کند که ZEN عملکردی ۴۰ درصد سریع تر از معماری Excavator جاری ارائه می کند که معیار عملکرد کلیدی محسوب می شود و خیلی بهتر از پیشرفت ۱۰ درصدی عملکرد CPU های اینتل در پردازنده های جدید خود در سال های ارزیابی شده است.

slide2-ipc

AMD معتقد است عملکرد این تراشه آن چنان جدی گرفته نشده است، زیرا سازندگان تراشه سعی کردند بیشتر بر روی بهره وری قدرت و ویژگی های گرافیکی قرار داده شده تمرکز داشته باشند. در واقع، بهبود عملکرد ۴۰ درصدی چیزی است که مردم در مورد آن هیجان زده شده اند. در حال حاضر باید صبر کنیم تا ببینیم آیا این اعداد و ارقام ثبت شده از عملکرد این پردازنده چالش برانگیز با نتایج بنچمارک های مستقل موجود همخوانی خواهد داشت یا خیر.

سازندگان کامپیوترهای شخصی از آن استفاده خواهند کرد؟

دستگاه های Alienware دل در رایانه های شخصی مخصوص بازی از پردازنده های اینتل بهره می برند و آن ها از پردازنده یا پردازنده های گرافیکی شرکت AMD استفاده نمی کنند. زمانی که AMD پردازنده ZEN رامنتشر کند، Alienware آن را آزمایش خواهد کرد و سپس عملکرد، هزینه و ویژگی های طراحی آن را در واقع قبل از تصمیم گیری برای استفاده از آن خواهد سنجید. اما آن چه مسلم است، Alienware با توجه به اینتل استاندارد سازی شده است و مدت زمان بسیاری برای طراحی و ارائه رایانه های شخصی با تراشه های جدید شرکت دیگر مانند AMD نیاز خواهد داشت.

با این حال، برخی از سازندگان کامپیوتر دیگر مانند HP و Acer ممکن است طرح از پیش آماده شده ی ZEN را در اختیار داشته باشند. این شرکت ها در حال استفاده از جدیدترین تراشه های لپ تاپ با کد Bristol Ridge شرکت AMD هستند که از لحاظ ارتباطات نیز مشکلی ندارند و دارای سوکت قابل استفاده و سازگار با ZEN نیز هستند. دستکاه های HP و Acer تنها باید چیپ های قدیمی بریستول ریج را با چیپ های جدید ZEN جایگزین کنند و از این بابت مشکل دستگاه های دل را ندارند.

بهره وری توان این چیپ به په میزان است؟

چالش AMD در طراحی ZEN افزایش میزان عملکرد آن بود، در حالی که در همین حال می خواست کاهش مصرف برق را نیز در اولویت قرار دهد. این شرکت توسط جابجایی رگولاتور ولتاژ و کوتاه کردن میزان فاصله مبدا و مقصد اطلاعات در حال پردازش به این هدف خود نایل آمد. حال سوال این است که آیا این تراشه ها در کنار حفظ عمر و میزان ظرفیت باتری در لپ تاپ ها، سطح بالایی از عملکرد را نیز ارائه خواهند کرد یا خیر؟

عمر باتری البته به صفحه نمایش و موارد گرافیکی نیز وابسته است که می تواند مقدار زیادی از توان را مصرف کند. اما عمر باتری می تواند شاخص خوبی برای نمایش کارامدبودن و بهره وری یک چیپ باشد.

از فناوری های جدید پشتیبانی خواهد کرد؟

بسیاری از فناوری های جذاب و باحال مانند حافظه و ذخیره سازی ۳D Xpoint در افق آینده دنیای فناوری مشاهده می شوند، در حالی که Thunderbolt 3 در حال حاضر در دسترس کاربران قرار گرفته شده است! بازی باز ها ۳D Xpoint را به طرز ویژه های دوست دارند که می تواند قسمت های بازی را بافر کند تا بدین ترتیب سرعت بارگیری و پردازش بازی بسیار افزایش یابد.

۹۱۶۳۱۵ad-33b7-40ea-9e10-74171bc47e08

آیا ما شاهد انتشار رایانه های شخصی AMD همراه با ۳D Xpoint خواهیم بود؟ خوشبختانه احتمال این موضوع بسیار امیدوار کننده است، چون اینتل گفته است که حافظه ذخیره سازی آن با اسلات های NVMe سازگار است. محصولات ۳D Xpoint همچنین از سوی دیگر فروشندگان بهره مند از فناوری های Micron ارائه خواهد شد که این فروشندگان با اینتل در توسعه شکل جدیدی از فناوری ذخیره سازی و حافظه همکاری کرده اند. ما تا کنون شاهد ارائه یک لپ تاپ AMD با یک پورت تاندربولت ۳ نبوده ایم، هر چند این سازنده فعلا در مرحله دست گرمی قرار دارد و به زودی شاهد خبر های خوبی از سوی آن خواهیم بود.

آیا ZEN شرکت AMD را به روزهای اوج خود برمی گرداند؟

اینتل در سال های اخیر بازارهای تراشه سرور و رایانه های شخصی را در چنگ خود گرفته است و AMD به طرز فجیعی بر روی چیپ جدید خود سرمایه گذاری کرده است تا روزهای باشکوه خود را پس بگیرد. AMD در حقیقت با انتشار چیپ های سرور ۶۴ بیتی در سال ۲۰۰۳ و تراشه های دو هسته ای در سال ۲۰۰۴ اینتل را به چالشی عظیم دعوت کرد و معرفی هر دو این تراشه های نوآورانه AMD را صاحب یک مزیت رقابتی بزرگ کرد و اینتل چاره ای نداشت جز کوشش و تلاش بی وقفه برای جبران عقب ماندگی خود!

AMD بعد از آن دوره با انتشار رشته ای از چیپ های فاجعه آمیز سهم خود از بازار PC را از دست رفته دید که تقریبا دیگر هیچ سهمی در بازار سرور ها ندارد. اما تا کنون این شرکت تحت هدایت SU موفق به قرار دادن تراشه های AMD در کنسول های بازی مایکروسافت و سونی شد، اما هنوز نمی توان با قطعیت اظهار کرد که چیپ های جدید بتواند رایانه های شخصی و سرورها را از این لحاظ نجات دهد.

مسلماً تصمیم مجدد این شرکت برای درخشش دوباره در بازار سرورها به خوبی پیش رفته است. AMD همچنین لایسنس معماری این چیپ را به THATIC( شرکت سرمایه گذاری فناوری پیشرفته تیانجین Haiguang) واگذار کرد.

ارسال نظر