سیم کارت های بی نام و نشان هم چنان در خدمت مشترکان

در حالی که رگولاتوری صراحتا اعلام کرد که دیگر سیم ‌کارت بی ‌نام و نشانی وجود ندارد، بازارهای موبایل هنوز هم سیم ‌کارت فعال بی ‌نام واگذار می‌ کنند و محموله‌ های جعلی کشف می‌ شود.

سیم کارت های بی نام و نشان هم چنان در خدمت مشترکان

به گزارش کلیک، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از بهمن سال 1393 ساماندهی سیم کارت های بی نام و نشان را در دستور کار قرار داد.

این طرح در سه فاز پیگیری شد، که در فاز اول با ثبت کد ملی مالکان خطوط سیار آغاز شد و رگولاتوری در کنار اپراتورهای موبایل بعد از چندین مرحله اطلاع‌ رسانی و هشدار به سیم ‌کارت ‌هایی که اطلاعات هویتی مالکان آن دچار نقصان بود، سرانجام اعلام کرد که دیگر در شبکه سیار هیچ سیم ‌کارت بی ‌نام و نشانی وجود ندارد.

در فاز دوم با توجه به اینکه افراد حقیقی از نظر قانونی نمی ‌توانند بیش از 10 سیم ‌کارت داشته باشند، سیم‌ کارت ‌های فاقد اطلاعات مشخص به تمامی مشترکان این سیم ‌کارت‌ ها پیامکی ارسال شد تا با مراجعه به امور مشترکان اپراتور خود، سیم‌ کارت ‌های فعال مورد نیازشان را اعلام کنند.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نیز بعد از بررسی این دادخواست این‌ گونه رأی صادر کرد:

"نظر به اینکه مطابق اصل 22 قانون اساسی حقوق اشخاص مصون از تعرض اعلام شده است، بنابراین فراز دوم بند 1 و بند 2 بخشنامه شماره 26294/15/الف/م/خ مورخ 17 خرداد سال 91 معاونت امنیت سیستم‌ های ارتباطی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حدی که فروش یا فعال کردن سیم ‌کارت‌های قبلی فروخته شده به اشخاص حقیقی که دارای بیش از 9 سیم‌ کارت فعال هستند به هر طریق و تحت هر عنوان ممنوع اعلام شده است، از این جهت که فعال سازی سیم‌ کارت را که از حقوق دارندگان سیم‌ کارت بوده است سلب می ‌کند، مغایر حکم قانونی صدرالذکر است و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392، این قسمت از بند 1 و بند 2 بخشنامه مورد اعتراض ابطال می‌شود".

این دستور دقیقاً در موعد زمانی اجرای فاز دوم به وزارت ارتباطات داده شد اما با توجه به اینکه مصوبه ممنوعیت داشتن بیش از 10 سیم‌ کارت به‌ نام مشترکان حقیقی از سال 1390 وجود داشت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اجرای فاز دوم را از زمان بعد از این مصوبه آغاز کرد و در ارتباط با مشترکانی که قبل از مصوبه فوق اقدام به خریداری بیش از 10 سیم ‌کارت به نام خودشان کرده بودند، وارد مذاکره با دیوان عدالت اداری شد.

در حالی وزارت ارتباطات مدعی ساماندهی وضعیت سیم‌ کارت ‌های بی ‌نام‌ و نشان و پراکندگی خطوط موبایل است که همچنان برخی فروشنده‌ های بازارهای موبایل و رایانه در سطح تهران با نصب بنرهایی اقدام به فروش سیم‌ کارت ‌های فعال بدون نام می ‌کنند.

اخیرا عوامل ستاد صیانت مرکز فناوری اطلاعات و رسانه ‌های دیجیتال با همکاری پلیس اطلاعات امنیت تهران بزرگ و قوه قضائیه اقدام به کشف و انهدام 550 هزار فیلم مبتذل، اقلام دارویی تقلبی و غیرمجاز، اجناس قاچاق و 5000 سیم‌کارت فعال اپراتور دوم از انبارهای حوالی میدان رسالت کردند.

ارسال نظر