مهندس نابینای اپل دنیای فناوری را متحول می کند

گزارشات حاکی از این است که مهندس روشن‌دل اپل به نام جوردین کاستور هرگز محدودیت خود را باور نکرده و در صدد تحول فناوری حال حاضر دنیاست!

مهندس نابینای اپل دنیای فناوری را متحول می کند

به گزارش کلیک، او ۱۵ هفته زود‌تر از موعد متولد شد و در بدو تولد، وزنی کمتر از دو پوند داشت؛ تا حدی که پدر بزرگ او می توانست او را در کف دست خود را نگه دارد و حتی می توانست حلقه ازدواج خود را در امتداد بازوی او و بالای شانه‌اش به حرکت درآورد! پزشکان معتقد بودند که او شانس کمی برای زنده‌ ماندن دارد. بنابراین، مورد ملامت قرار می‌گرفت.

کاستور که در‌حال‌حاضر ۲۲ ساله است، در نتیجه زایمان زودرس از تولد نابینا بوده است. اما در طول دوران کودکی، پدر و مادر کاستور او را تشویق به حفظ روحیه کردند و با ایجاد انگیزه در کاستور، او را به ماجراجویی و کنجکاوی فراخواندند.

این تشویق و حمایت، منجر به ایجاد روحیه‌ای در کاستور شد که سپس دال بر تعامل او با فناوری شد؛ البته خالی از لطف نیست که بگوییم خانواده، وقتی او در کلاس دوم بود برای او یک کامپیوتر رومیزی خریدند و حتی معلمان او در کلاس، او را تشویق به استفاده از کامپیوتر می‌کردند.

او می گوید که بزرگسالان در زندگی او اغلب به او یک گجت می‌دادند و از او می‌خواستند تا آن را کشف کند و نحوه کار با آن‌را به آن‌ها بگوید و او موفق می‌شد خواسته آن‌هارا برآورده کند.

کاستور می‌گوید: من متوجه شدم پس از آن می‌توانم بر روی کامپیوتر کدنویسی کنم تا آن را وادار کنم وظایفی را که می‌خواستم برای من انجام دهد. کاستور، که در حال حاضر برروی بهبود ویژگی هایی مانند VoiceOver برای کاربران نابینای اپل تمرکز دارد، ادامه می‌دهد: با وجود استعدادی که در خودم دیدم، متوجه شدم که توانایی‌های من در زمینه دانش کامپیوتر می‌تواند منجر به ظهور انقلابی در فناوری‌های مرتبط با معلولین شود.

دیدگاه شخصی کاستور؛ منقلب کننده اپل!

اغلب یک جزء بسیار مهم در تنوع ابتکارات و قریحه‌ها در طرح های محل کار نادیده گرفته می‌شود؛ آن چیزی نیست جز دیدگاه‌ها و نقظه نظرات افراد معلول که یک نوع کم لطفی به آن‌ها به‌شمار می‌رود.

توجه مداوم به نیازهای افراد کور یا با بینایی کم، قسمتی کلیدی از نوآوری اپل در تسهیل فناوری برای معلولین است. در همین باب، کاستور می‌تواند بر تاثیر شگفت انگیز موضوع مذکور بر پیشرفت یک شرکت، گواه و سندی محکم باشد.

او معتقد است تا تصمیم به انجام کاری نگیرید و آن‌را شروع نکنید، چیزی به‌دست نمی‌آورید.

کاستور، از هیچ حمایتی در زمینه تسهیل استفاده از فناوری برای مردم فروگذار نمی‌کند؛به خصوص برای کاربران نابینا. کاستور، از هیچ حمایتی در زمینه تسهیل استفاده از فناوری برای مردم فروگذار نمی‌کند؛به خصوص برای کاربران نابینا.

کاستور همچنین از لحظه شگفت‌انگیزی که او همین چند سال پیش در جشن تولد ۱۷ سالگی خود، یک آی‌پد هدیه گرفت، به خبرنگار اپل گفت: این هدیه تمایلم را برای پیشرفت فناوری دو‌چندان کرد، زیرا کار با آی‌پد بسیار روان و آسان بود و الهام بخش من در ادامه کارم شد. او در ادامه، خاطرنشان کرد که هیچ وقت در زندگی گذشته خود، چنین تجربه‌ای نداشته است.

سارا هرلینگر، مدیر ارشد سیاست دسترسی جهانی و ابتکارات در اپل، می گوید: بخش قابل توجهی از مراحل این شرکت نسبت به تسهیل دسترسی، تعهد این شرکت به ساخت استاندارد ویژگی‌های فراگیر و نه تخصصی است. این مسئله این امکان را فراهم می‌کند تا ویژگی های مذکور به طور دوجانبه در دسترس قرار بگیرند؛ به طوری‌که هم افراد بیشتری بتوانند از فناوری استفاده کنند و هم هزینه‌ها در همان حد کم باقی بماند و افزایش نداشته باشد.

او در ادامه بیان کرد: این قابلیت‌ها، صرف نظر از این‌که چه کسی از دستگاه استفاده می‌کند و چه نیازهایی دارد، برروی آن قابل دسترس است؛ از این رو که این امکانات و قابلیت ها از پیش بر روی دستگاه‌ها نصب می‌شوند، به طور رایگان در اختیار عموم قرار می‌گیرند. او همچنین متذکر شد که در گذشته، جامعه نابینا یا کم بینا، مجبور بودند برای دسترسی به چنین قابلیت‌هایی، هزینه‌‌ی جداگانه پرداخت کنند.

در حقیقت، در نمایشگاه سال ۲۰۱۵، اشتیاق و علاقه کاستور برای تسهیل دسترسی افراد معلول کاملا مشهود بود. او از‌ آن پس، به‌عنوان یک کاراموز مشغول به کار بر روی دسترسی VoiceOver شد.

در حالی که دوران کاراموزی او رو به پایان بود، مهارت های کاستور به عنوان یک مهندس و حامی فناوری تسهیل دسترسی، بسیار قابل توجه بود. او به طور تمام وقت به عنوان یک مهندس در طراحی تیم دسترسی و کیفیت استخدام شد. این تیم مشتکل از افرادی بود که کاستور آن‌ها را پرشور و متعهد قلمداد می‌کرد.

نوآوری با کاربران نابینا در ذهن

گسترش و تسهیل دسترسی به فناوری برای همه کاربران، تحت شعار "نیاز، مادر ابتکار است"، یکی از ارزش‌های اپل است.

هرلینگر می‌گوید: این شرکت عاشق محصولات خود است و می‌خواهد تولیدات خود را در دسترس همگان قرار دهد. او معتقد است که باید به طور مداوم در حال خلق ابتکارات و نو‌آوری برای تسهیل و گسترش فناوری به عنوان بخشی از DNA اپل باشد.

هرلینگر می‌گوید: گسترش دسترسی کاربران به فناوری، مقوله‌ای بی پایان است؛ این طور نیست که شما یک بار آن را انجام دهید و در راستای آن تلاش کنید و سپس متوقف شوید. علاوه‌براین، تعهدی که در این زمینه داریم، هیچ گاه از خاطر جامعه نابینا پاک نمی‌شود و مطمئنا مورد تقدیر آن‌ها قرار می‌گیرد.

در تاریخ ۴ ژوئیه، اپل جایزه شورای آمریکایی Blind's Robert S. Bray Award را به لطف گام‌های این شرکت در راستای گسترش دسترس و نیز تعهد به نوآوری مبتنی بر نیاز برای کاربران نابینا دریافت کرد.

سارا هرلینگر، مدیر ارشد سیاست دسترسی جهانی و ابتکارات در اپل، و اریک پل، مدیر اجرایی شورای آمریکایی ACB، با جایزه Robert S. Bray در کنفرانس ملی ACB در 4 ژوئیه 2016 سارا هرلینگر، مدیر ارشد سیاست دسترسی جهانی و ابتکارات در اپل در کنار اریک پل، مدیر اجرایی شورای آمریکایی ACB، با جایزه Robert S. Bray در کنفرانس ملی ACB در ۴ ژوئیه ۲۰۱۶

این شرکت برای مثال، اولین دستگاه بهره‌مند از صفحه نمایش لمسی را برای نابینایان از طریق VoiceOver ساخت. اطلاعیه‌های اخیر حاکی از آمدن سیری به مک در پاییز امسال، و نیز نوآوری‌های جدیدتر مانند ویژگی ذره بین برای کاربران کم‌بینا هستند که وعده بهبود تجربه کار با اپل را برای افراد نابینا و کم‌بینا داده‌ است.

هرلینگر معتقد است: این واقعیت که ما در این روز‌ها زمان زیادی را صرف نوآوری می‌کنیم، کاری نوین به‌شمار می‌رود و کمتر در توجه افراد بود.

اغلب، موفقیت نوآوری‌ها و ابتکاراتی از این دسته، بستگی به ورودی جامعه و کارکنانی مانند کاستور دارد که با بینش خود، خدماتی باورنکردنی را به جامعه افراد نابینا و کم بینا ارائه کرده است.

تازه‌ترین نمونه از نوآوری‌های جامعه محور را می‌توان در ساختار اپل واچ مشاهده کرد. در حین یک جلسه، هرلینگر توضیح می دهد کسی که از نعمت بینایی بهره‌مند است، می تواند به راحتی به ساعت مچی خود نگاه کند و ساعت را ببیند؛ اما کسی که کور است، با این حال، هیچ راهی جز استفاده از فناوری VoiceOver ندارد.

پس از مقابله با این چالش، اپل با ساخت یک قابلیت که زمان را از طریق ارتعاشات اعلام می‌کند، این موضوع را حل کرد. علاوه بر این، هرلینگر می گوید، watchOS 3 پاییز امسال به کاربران عرضه خواهد شد.

کاستور می گوید موفقیت او و نیز حرفه او، مدیون دو چیز است: فناوری و خط بریل. هرچند ابن موضوع ممکن است برای بسیاری از مردم، حتی کسانی که نابینا و کم بینا هستند، عجیب و غریب به نظر برسد؛ از این رو که خط بریل و فناوری جدید اغلب به عنوان متضاد یکدیگر به تصویر کشیده شده اند و آمار هنرجویان خط بریل، در حضور فزاینده فناوری، رو به کاهش است.

اما بسیاری از فعالان استدلال می کنند که سواد بریل کلید اشتغال و معیشت پایدار برای افراد نابینا است. درحضور بیش از ۷۰ درصد از افراد نابینا و بیکار، اکثر آن‌هایی که شاغل هستند - حدود ۸۰٪ - در یک موضوع مشترک هستند؛ آن‌ها از خط بریل استفاده می‌کنند.

برای کاستور ، خط بریل در کار نوآورانه او در اپل بسیار حیاتی است و او بر این نکته اصرار دارد که فناوری مکمل خط بریل است، نه یک جایگزین برای آن.

او می‌گوید: من در هر بار برای نوشتن یک قطعه از کد از از خط بریل استفاده می‌کنم. بریل به من اجازه می دهد تا احساس کدزنی و برنامه‌نویسی را به خوبی درک کنم.

در برنامه نویسی، او از ترکیبی از خط بریل نمت یا "ریاضی بریل " و خط بریل الفبایی استفاده می‌کند. کاستور حتی می گوید که با حضور سایه سنگین فناوری بر روی زندگی خود و دیگران، او هنوز هم ترجیح می دهد تا دستور کار جلسات را به خط بریل بخواند.

او در این باره می‌گوید: من می‌توانم دستور زبان را مشاهده کنم. من می‌توانم نقطه گذاری را ببینم. من می توانم ببینم که چگونه همه چیز هجی می‌شود و چگونه همه چیز نوشته می‌شود!

فناوری‌هایی که اپل تولید می‌کند، از عشق او نسبت به خط بریل حمایت بی چون‌و‌چرایی می ‌کنند؛ مانند نمایشگرهای بریل که می تواند به دستگاه ها متصل شوند، به کدزنی کمک کنند و ارتباط برقرار کنند. اما کاستور اغلب از نمایشگرهای بریل ، که تنها با استفاده از VoiceOver به دستگاه‌ها و صفحات خواندنی او زندگی می‌بخشند، چشم‌پوشی می‌کند.

یک نمایشگر بریل مثل این، است که با محصولات اپل سازگار است، اجازه می دهد تا کاربران نابینا با استفاده از دستورات خط بریل از فناوری استفاده کنند. یک نمایشگر بریل مانند نمونه بالا که با محصولات اپل سازگار است، اجازه می دهد تا کاربران نابینا با استفاده از دستورات خط بریل از فناوری استفاده کنند.

اپل بر این باور است که استقلال در انتخاب دستگاه دسترسی به فناوری، بین المللی است. این شرکت معتقد است که توانایی انتخاب (کاربر چندین ابزار را در اختیار داشته باشد و هر موقع که خواست از آن‌ها استفاده کند)، یکی از مهم‌ترین معیارها به شمار می‌رود.

خدمت به جامعه

هفته گذشته، کاستور در یک کنفرانس به میزبانی فدراسیون ملی نابینایان شرکت کرد؛ جایی که او در طول یک سخنرانی، داستان خود را برای حضار تعریف کرد. او همچنین به این موضوع اعتراف کرد که هنگام ورود به سالن همایش، تاثیر شگفت‌انگیز و تحسین برانگیز اپل بر جامعه نابینایان را به وضوح مشاهده کرد و از این بابت در پوست خود نمی‌گنجید.

او خاطرنشان کرد: هنگامی که در فضای انجمن قدم می‌زنم، حضور فناوری VoiceOver را در هرنقطه احساس می‌کنم. جان‌بخشیدن به چیزی که بسیاری از مردم از آن استفاده می ‌کنند، بسیار شگفت انگیز است.

کاستور به تازگی از حضور و دیدگاه خود در اپل به منظور خدمت به بخشی از جامعه که نسبت به آن‌ها از احساس عمیقی برخوردار است، استفاده کرده است؛ آن‌ها کسانی نیستند جز نسل بعدی مهندسین!

فراموش نکنید که او در راه اندازی Swift Playgrounds که یک برنامه آشنایی کودکان با برنامه نویسی از طرف اپل است، نقش موثری را ایفا کرد. نقش او در این برنامه، فراهم آوردن امکانی برای استفاده کودکان نابینا از برنامه‌های این پروژه بود.

کاستور ادامه داد: من به طور مداوم از بسیاری از والدین کودکان نابینا پیام های فیس بوکی دریافت می‌کردم که مضمون همه‌آن ها، درخواست والدین برای معرفی یک روش موثر بود تا کودکان آن‌ها بتوانند برنامه نویسی کنند. کاستور معتقد است وقتی این برنامه با موفقیت اجرا شود، می‌تواند به همه آن‌ها پیام بدهد و بگوید: بله، بله، حتما راهی هست!

مواد تبلیغاتی برای Swift Playgrounds نحوه کار این برنامه را بعد از ارائه در پاییز نشان می دهد. کاربران با دستورات کد، یک حرکت شخصیت را در سراسر پازل به حرکت در می آورند. این برنامه از VoiceOver پشتیبانی می کند و افراد نابینا هم می توانند از آن استفاده کنند. مواد تبلیغاتی برای Swift Playgrounds نحوه کار این برنامه را بعد از ارائه در پاییز نشان می دهد. کاربران با دستورات کد، یک حرکت شخصیت را در سراسر پازل به حرکت در می آورند. این برنامه از VoiceOver پشتیبانی می کند و افراد نابینا هم می توانند از آن استفاده کنند.

کاستور می گوید کار بر روی برنامه مذکور تجربه‌ای توانمند بوده است، و تیم او عمیقا دیدگاه و بینش او در روند VoiceOvee را بسیار ارزشمند قلمداد کرده‌اند.

او معتقد است که این برنامه اجازه خواهد داد کودکان در کدنویسی غرق شوند! آن‌ها تنها می‌بایست VoiceOver را فعال کنند و با استفاده از برنامه Swift Playgrounds و بدون نیاز به هیچ گونه تنظیمات، کدنویسی را آغاز کنند.

به عنوان کسی که همیشه برای به چالش کشیدن انتظارات افراد دیگر تشویق شده، کاستور یک پیام ساده برای نسل بعدی برنامه نویسان نابینا دارد؛ مانند کودکانی که با شروع سال تحصیلی، آغاز به استفاده از سوییفت می‌کنند.

اعتقاد شخصی کاستور این است که نابینا بودن، تعریف درستی از او یا افراد نابینای دیگر نیست؛ در حقیقت، این ویژگی شما و قسمتی از وجود شماست اما نمی‌تواند شما را تعریف کند و یا مانع انجام کارهای ماجراجویانه شما در دنیا شود. در یک کلام، نابینایی، محدودیت نیست.

آیا در زندگی شخصی خود، کسی را مانند کاستور سراغ دارید؟ آن‌ها حتما از موهبت های الهی هستند.

ارسال نظر