گزارش اختصاصی کلیک از وضعیت فروش آیفون در سه مجتمع بزرگ موبایل تهران

امروز با قدم زدن در بزرگ‌ترین بازارهای موبایل ایران، به دنبال یافتن پاسخ برای سوالات مختلفی بودیم. سوالاتی که به دنبال مطرح شدن اخبار گوناگون در مورد جمع‌آوری اپل از بازار و طرح رجیستری به گوش می‌رسد.

گزارش اختصاصی کلیک از وضعیت فروش آیفون در سه مجتمع بزرگ موبایل تهران

کلیک- این روزها با وجود خبرهایی که در مورد جمع‌آوری آیفون و ممنوعیت این برند آمریکایی شنیده می‌شود، انگار صحبت کردن در این باره به یک موضوع ممنوعه در جمع فروشندگان تلفن همراه و محصولات این چنینی تبدیل شده است. زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد اما تا نزدیک می‌شوی، جمع پراکنده می‌شود و سکوت حکمفرما. امروز که به سراغ اپل استورها می‌رفتم تا درمورد اتفاقات اخیر پرس و جو کنم، با جواب‌های سربسته و محتاطانه و بعضا سربالا مواجه می‌شدم. چند نفری به محض این که می‌فهمیدند خبرنگار هستم می‌گفتند از کجا معلوم که همین الان در حال ضبط نباشم.

یکی از فروشندگان محصولات اپل در مجتمع علاالدین گفت:«مغازه‌هایی که ادعای نمایندگی اپل داشتند مانند وقایع گستر و مه‌تل را، به دلیل این که جنس قاچاق در مغازه‌هایشان داشتند پلمپ‌ کردند. این فروشندگان خودشان جنس آورند و برای آن‌ها گارانتی تعیین کرده بودند و با قیمت خیلی بالاتر به مردم می فروختند. اپل در ایران گارانتی ندارد چون کالای قاچاق است و هیچ شرکت معتبری نمی‌تواند آن را گارانتی کند.»

اوهم‌چنین ادامه داد:«ما که محصولات اپل را می فروشیم ادعای نمایندگی نداریم. برای مطمئن شدن از اصل بودن این محصولات باید شماره سریال آن‌ها را وارد سایت اپل کرد تا نشان دهد. با این حال قیمت‌ آیفون تا حدی افزایش پیدا کرده است.»

بازار چارسو که درست رو به روی علاالدین قرار گرفته، حسابی خنک اما خلوت‌تر است. اول از همه به دنبال نشانی مغازه‌هایی می‌گردم که گفته می‌شود پملپ شده‌اند. وقایع گستر فارس که علامت سیب گاز زده بزرگ اپل را سر در مغازه‌اش دارد، کرکره‌هایش را پایین کشیده و روی شیشه‌هایش روزنامه چسبانده. وارد مغازه کناری می‌شوم و از یکی از کارکنان می‌پرسم که برای مغازه بغلی چه اتفاقی افتاده است. بیشتر از حدی که انتظارش را دارم در مقابلم جبهه می‌گیرد و به شکل خشکی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

photo_2016-07-24_16-48-09

طبقه بالا، مه‌تل، دومین فروشگاه تعطیل شده را می‌بینم که به شیشه‌های آن هم روزنامه چسبانده‌اند.

photo_2016-07-24_16-47-29

به سراغ یکی از اپل استورهای طبقه بالا می‌روم. تا می‌فهمد خبرنگار هستم خودش را عقب می‌کشد و می‌گوید هیچ حرفی ندارد. ظاهرا دیروز هم برای تهیه خبر تصویری در مورد این موضوع آمده‌اند. با این حال، ارجاعم می‌دهد به مغازه دیگری و می‌گوید آن‌ها مشتاقانه در این مورد صحبت خواهند کرد.

وارد مغازه می‌شوم و سراغ فرد مورد نظر را می‌گیرم. در حال صحبت با یک مشتری است و موضوع صحبت‌شان، جمع شدن اپل استورهای بازار چارسو. برخلاف سایر فروشندگان، احمدرضا با رضایت کامل صحبت می‌کند:« این مغازه‌ها پلمپ نشده‌اند، می‌بینید که علامتی از پلمپ شدن وجود ندارد. خودشان جمع کرده اند اما دولت جنس‌هایشان را مصادره کرده‌است. چون آیفون کلا قاچاقی وارد ایران می‌شود. با اجرایی شدن طرح رجیستری هم قرار است جلوی ورود کالاهایی که نمایندگی ندارند گرفته شود، اما این طرح چند بار پیش آمده و هیچ وقت به مرحله عمل نرسیده‌است.»

به یکی از برندها اشاره می‌کند و می‌گوید:«این برند دارای نمایندگی است و هیچ مشکلی هم ندارد. اما اپل باید در ایران نمایندگی بزند یا محصولات خود را از بازار ایران جمع کند. ما هم منتظر هستیم ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.»

فروشندگان بازار موبایل ایران نیز نظر مشابهی دارند. با وجود یک اپل استور تعطیل شده در این ساختمان، آن‌ها هم عقیده دارند این واردکنندگان که از بزرگ‌ترین واردکنندگان محصولات اپل در ایران بوده‌اند، با ادعای نمایندگی، برای این محصولات گارانتی درنظر می‌گرفتند.

باید دید با به وجود آمدن این موج جدید در بازار موبایل ایران و به تعویق افتادن طرح رجیستری تلفن همراه، شاهد چه تغییراتی خواهیم بود.

ارسال نظر