اپل از دستور دولت آمریکا سرپیچی کرد

گویا تیم کوک رییس اپل، دستور اخیر دادگاه آمریکا مبنی بر رمزگشایی گوشی آیفون تیرانداز سان برناردینو را نادیده گرفته است. کوک در یک نامه سرگشاده که امروز صبح منتشر شد، مخالفت با این دستور را کار سختی دانست.

اپل از دستور دولت آمریکا سرپیچی کرد

او در ادامه گفت: این دستور به نوعی زیاده خواهی دولت را نشان می دهد و ما باید راجع به آن فکر کنیم.
به گزارش کلیک، همان طور که می دانید، اواخر روز گذشته یکی از قاضات فدرال کالیفرنیا به اپل دستور داد به دولت آمریکا (FBI) کمک کند آیفون مدل 5C متعلق به سید رضوان فاروک که در دسامبر 2015 به دفتر حزب در سان برناردینو تیراندازی کرد را رمزگشایی کند.
در گذشته اپل در استخراج اطلاعات از آیفون‌هایی که به آن دستور داده می‌شد کمک می‌کرد. اما از آی او اس 8 به بعد رمزگذاری کامل به صورت پیش فرض فعال شده است؛ حرکتی که ظاهرا بطور ویژه ای انجام شد تا از دست‌ یابی دولت ها به چنین اطلاعاتی جلوگیری شود. اپل در وب‌ سایت خود نوشت: اپل بر خلاف رقبایش نمی‌تواند از کد امنیتی عبور کند و بر این اساس هیچ گونه دسترسی به این اطلاعات ندارد. بنابراین از لحاظ تکنیکی امکان پاسخ‌ گویی به حکم دادگاه برای استخراج اطلاعات از دستگاه‌های برخوردار از آی او اس 8، وجود ندارد.
اما اکنون قاضی شری پیم به اپل دستور داده است که یک مسیر فرعی موسوم به درب پشتی برای کمک به FBI جهت باز کردن این گوشی آیفون ارائه دهد. البته جای تعجب نیست که این دستور چندان برای اپل خوشایند نیست.
پیامی که کوک به مشتریان اپل داد پرخاش جویانه است. این پیام با توضیح دلیل نیاز به کدگذاری شروع و در ادامه به موضوع سان برناردینو اشاره می‌کند و سپس توضیح می‌دهد که FBI دقیقا از اپل چه می‌خواهد. قسمت‌های حائز اهمیت این نامه بدین شکل است :
ما برای مقامات FBI احترام بسیاری قائل هستیم و معتقدیم هدف FBI خیرخواهانه است. تا کنون هرآنچه در توان ما و در حیطه قانون بوده است را برای کمک به FBI انجام داده‌ایم. اما اکنون دولت آمریکا از ما چیزی می‌خواهد که توانایی انجام آن را نداریم و از نظر ما ساخت چنین چیزی خطرناک است. آن ها از ما می‌ خواهند یک راه فرعی موسوم به درب پشتی برای آیفون ایجاد کنیم.
به ویژه FBI از ما می‌خواهد نسخه جدیدی از سیستم‌عامل برای آیفون تولید کنیم که این ویژگی بسیار مهم امنیتی را دور بزند و آن را روی این آیفون که طی بررسی و تحقیق به دست آمده نصب کنیم. اگر این نرم‌افزار که هنوز وجود خارجی ندارد به دست افراد حیله گر برسد، توانایی باز کردن قفل هر گوشی آیفونی را خواهند داشت.
FBI ممکن است برای توصیف این ابزار از کلمات و جملات دیگری استفاده کند، اما اشتباه نکنید! ساخت نسخه‌ای از آی او اس که از این ویژگی امنیتی عبور کند بدون شک یک راه فرعی ایجاد می‌کند و وقتی دولت می‌ گوید استفاده از آن محدود به این مورد خواهد بود، هیچ راهی برای تضمین کنترل این موضوع نیست.
ما حتی با توجه به دستور دادگاه می‌ دانیم دولت آمریکا خواهان چه نوع راه فرعی است:
لازم است کمک‌ های فنی اپل شامل سه تابع مهم زیر باشد:

  1. باید تابع پاک‌سازی خودکار را غیرفعال کرده یا از آن عبور کند، چه این تابع فعال باشد یا خیر
  2. FBI را قادر سازد گذرواژه‌ها را در دستگاه مذکور برای آزمایش الکترونیکی از طریق پورت فیزیکی دستگاه، بلوتوث، وای‌فای یا هر پروتکل موجود دیگر روی دستگاه مورد بررسی استفاده کند
  3. اپل اطمینان دهد موقعی که FBI گذرواژه را در دستگاه مذکور وارد می‌کند، نرم‌افزار راه‌اندازی شده روی دستگاه هیچگونه تاخیر هدفمند بین تلاش‌هایی که برای ورود رمز انجام می‌شود، فراتر از آنچه که توسط سخت افزار اپل ایجاد شده، نداشته باشد.

اساسا، در حال حاضر اقداماتی برای جلوگیری از این که کسی بتواند به آیفون شما حمله بی رحمانه (brute-force) کرده و قفل آن را باز کند، صورت گرفته است. FBI به دنبال یک راه فرعی برای انجام این حمله بی رحمانه است. با وارد کردن مستقیم گذرواژه از طریق پورت لایتنینگ آیفون و وجود هیچ گونه تاخیر بین دفعات تلاش برای وارد کردن گذرواژه، شکستن کد بسیار آسان است.
اپل به نوبه خود با دستور دادگاه مخالفت می‌کند. کوک بیان کرد: ما هیچ رویه قضایی برای هیچ شرکت آمریکایی پیدا نکردیم که به موجب آن مجبور باشد مشتریان خود را در معرض خطر حمله به گوشی‌ هایشان قرار دهد. ما با احترام عمیق به دموکراسی آمریکایی و عشق به کشورمان درخواست FBI را به چالش می‌کشیم؛ با این که می‌دانیم نیت دولت خوب است اما تلاش دولت برای مجبور ساختن ما برای ایجاد یک راه فرعی برای محصولاتمان اشتباه است.
و سرانجام تیم کوک در نیمه‌ شب در منطقه اقیانوس آرام، موقعی که بسیاری از آمریکایی‌ها در خواب بودند این نامه سرگشاده را منتشر کرد. اروپایی‌ ها در آن زمان تازه صبح از خواب بیدار شده بودند و اگر متوجه می‌ شدند اپل ناچارا راهی فرعی به FBI ارائه داده و دولت اروپا هم به آن دسترسی پیدا خواهد کرد، بسیار پریشان و ناراحت می‌ شدند.

منبع: arstechnica.co.uk

ارسال نظر