اپل تلاش می‌کند تا آیفون را به یک دوربین DSLR تبدیل کند

اپل هرسال تلاش می‌کند تا دوربین‌های گوشی‌های هوشمند خود را تقویت کند. این بار آیفون ۷ پلاس با دوربین دوگانه‌اش توانسته نظرهای زیادی را به خود جلب کند.

اپل تلاش می‌کند تا آیفون را به یک دوربین DSLR تبدیل کند

کلیک، اپل در آیفون جدید خود تغییر قابل‌ملاحظه‌ای را در دوربین به وجود آورده است. همان‌طور که می‌دانید آیفون ۷ پلاس دارای دوربین دوگانه است که این تکنولوژی به‌تازگی وارد خانواده اپل شده است. قبل از آیفون ۷ پلاس گوشی‌های هوشمند زیادی مانند هواوی P9 دارای فناوری دوربین‌های دوگانه بودند اما نکته‌ای در طراحی دوربین دوگانه آیفون ۷ پلاس است که آن را خاص می‌کند.

اپل در طراحی آیفون ۷٫ آیفون ۷ پلاس پردازنده تصویر خود را تقویت کرده است و یکی از مقوله‌های اصلی که اپل در رونمایی از آیفون‌های جدید بر روی آن تمرکز کرد دوربین گوشی‌های هوشمند بود. اپل در روز رونمایی با انتشار عکسی که از چند نقطه رنگی تشکیل‌شده بود، حالتی محو داشت و شبیه به حالتی بود که یک دوربین حرفه‌ای یا DSLR می‌توانست به وجود بیاورد؛ توانست نظرها را به دوربین آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس جمع کند.

اپل تلاش می‌کند تا آیفون را به یک دوربین DSLR تبدیل کند

در توضیحات فنی دوربین آیفون ۷ پلاس با کلمه بوکه زیاد روبه‌رو می‌شویم. این کلمه برای یک عکاس حرفه‌ای بسیار آشناست ولی بی‌شک همه کاربران آیفون ۷ پلاس قرار نیست عکاس حرفه‌ای باشند! معنی دقیق واژه بوکه در عکاسی چیست؟

بوکه Boke یک واژه چینی است که در زبان انگلیسی bokeh نوشته می‌شود. در عکاسی قسمتی از موضوع وجود دارد که ما باید روی آن تمرکز کنیم، یا به‌اصطلاح فوکوس کنیم، و نقاطی هستند که خارج از محدوده فوکوس ما هستند که در این مناطق ما تصویر تاری را مشاهده می‌کنیم. بوکه درواقع کیفیت تصویر محو را تشکیل می‌دهد. بوکه ها اغلب سایه‌روشن‌های گرد و کوچک در پس‌زمینه هستند که بیشتر از بقیه نواحی آشکارند. در لنزهای حرفه‌ای تعداد تیغه‌های لنز در میزان زیبایی بوکه تأثیر دارد.

در سال ۱۹۹۷ یک انگلیسی پیشنهاد داد که این کلمه را Boh-kay تلفظ کنند که در طول زمان به همان بوکه تبدیل شد.

گوشی‌های هوشمند در ایجاد بوکه بدعمل می‌کنند

در دوربین‌های DSLR ایجاد بوکه عملی بسیار ساده است. هر لنز خوبی با توجه به عمق میدان و فاصله کانونی می‌تواند بهترین بوکه ها را به‌راحتی ایجاد کند و حتی عکاس در ایجاد بوکه نقش آن‌چنانی ندارد؛ درواقع تیغه‌های لنز و عوامل دیگری میزان زیبایی و تعداد بوکه ها را تعیین می‌کنند.

درگوشی‌های هوشمند قضیه کمی فرق می‌کند. درگوشی هوشمند ما دیگر با لنز مجزا و تیغه‌های دیافراگم سروکار نداریم؛ فقط و فقط یک دوربین کوچک در پشت‌گوشی ما وجود دارد و گاهی نرم‌افزارهایی نیز برای ایجاد بوکه ارائه می‌شود که کیفیت آن‌چنانی ندارند.

اپل تلاش می‌کند تا آیفون را به یک دوربین DSLR تبدیل کند

همیشه نرم‌افزارهای بسیار زیادی در سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS وجود داشته تا به کاربر این امکان را بدهد که عکس خود را ویرایش کند.

اما بسیاری از منتقدان معتقدند که نرم‌افزارهای عکاسی در هر گوشی هوشمند نمی‌توانند نواقص دوربین‌های گوشی‌های هوشمند را جبران کنند. درست است که یک فیلتر می‌تواند یک عکس را بسیار بهتر کند اما فیلت تفاوت میان انسان، آسمان و حتی یک حیوان را تشخیص نمی‌دهد و فقط یک الگوی یکسان رنگی و نوری را بر روی عکس اعمال می‌کند.

بسیاری از اپلیکیشن های عکاسی درگوشی‌های هوشمند وجود دارد که ویرایش رنگ‌ها بر اساس مشخصات ثابتی دسته‌بندی کرده‌اند و به‌خوبی عمل می‌کنند.

به مبحث اصلی خود آیفون ۷ پلاس برمی‌گردیم. دوربین دوگانه آیفون ۷ پلاس به‌تنهایی بوکه ایجاد نمی‌کند. ایجاد بوکه در عکاسی پرتره در آیفون ۷ پلاس یکی از ویژگی‌هایی است که در اپلیکیشن دوربین آن قرار دارد و تا اواخر امسال بر روی گوشی هوشمندش عرضه می‌شود.

اپل روند کار در دوربین دوگانه آیفون ۷ پلاس برای ایجاد بوکه را این‌گونه توضیح داده که دوربین با تفکیک چهره و پس‌زمینه، تنظیمات وایت بالانس و فوکوس بوکه ایجاد می‌کند.

اپل تلاش می‌کند تا آیفون را به یک دوربین DSLR تبدیل کند

ویژگی دیگری که در دوربین آیفون ۷ پلاس وجود دارد، همکاری هر دو دوربین با یکدیگر و ترکیب ۹ لایه با عمق میدان متفاوت است که باعث ایجاد عمق میدان و حالت محوی در پس‌زمینه می‌شود. در کل با همه نکات مثبت و منفی که دوربین دوگانه آیفون ۷ پلاس دارد شما می‌توانید با آن و با استفاده از دیافراگم ۱٫۸ عکسی بسیار شبیه به‌عکس دوربین‌های DSLR بگیرید.

ارسال نظر