نگاهی به برندگان جایزه طراحی اپل در WWDC 2016

سبک طراحی خاص، بخش جدانشدنیِ شرکت اپل است و به همین دلیل گرفتن جایزه طراحی از این شرکت واقعا کار سختی است. در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل (WWDC) در سال جاری در مجموع ۱۲ شرکت به دلیل جذابیت برنامه های کاربردی شان به عنوان برندگان جایزه طراحی اپل اعلام شدند.

نگاهی به برندگان جایزه طراحی اپل در WWDC 2016

کلیک - باید گفت این نوزدهمین سالی است که اپل جوایز طراحی را اهدا می ‌کند و امسال این تندیس ها قطعا به برندگان لایقی اهدا شد. در زیر در مورد هر یک از برندگان جوایز طراحی اپل توضیحاتی مختصری را ارائه خواهیم کرد.

us-ipad-4-complete-anatomy

آناتومی کامل (Complete Anatomy برنامه رایگان)
این برنامه به وسیله ۳D4Medical ساخته شده است و به طور مستقیم پزشکان و دانشجویان رشته پزشکی را مد نظر قرار داده، ولی این بدان معنا نیست افرادی که در این حوزه فعال نیستند نمی توانند از این نرم افزار چیزی یاد بگیرند. این برنامه کاربردی، آناتومی بدن انسان را با جزئیات بسیار خیره کننده ای نشان می دهد و بدن را در زوایای مختلف به صورت سه بعدی به تصویر می کشد. این برنامه کاربردی جایزه طراحی را به دلیل کارایی و وفاداری بالا به مدل‌های واقعی آناتومی برنده شد. این برنامه کاربردی تنها بر روی آی پد قابل نصب است.

action-tasks-with-hand

استریکس (قیمت ۴ دلار)
استریکس (Streaks) یک برنامه کاربردی فهرست کارهای روزمره است که هدفش خلق عادت های خوب در برنامه زندگی روزمره تان است. این برنامه کاربردی مبتنی بر این ایده است که برنامه زندگی روزمره بخش مهمی از بهره وری فردی است و می تواند هر چیزی از بیرون بردن سگ ‌تان برای پیاده روی گرفته تا رفتن به باشگاه را به شما یادآوری کند. بخش مهمی از استریک بخش اعلان های این برنامه است که خالقان آن، برای بهبود تجربه کاربری، اعلان های سفارشی خوب ساخته اند. این برنامه کاربردی به دلیل رویکرد ساده اش به مقوله ایجاد یک برنامه زندگی روزمره بر روی سیستم iOS یا watchOS این جایزه را برنده شده است.

zova

زوا (رایگان)
زوا (Zova) مبتنی بر این ایده است که سلامت فیزیک بدن به طور جدی می تواند کیفیت زندگی افراد را بهبود بخشد. ولی این یک برنامه کاربردی تناسب اندام معمولی نیست (در واقع یک برنامه کاربردی تمرین است که به طور عمده برای اپل تی وی طراحی شده است). این برنامه کاربردی، محتوای تمرینی تصویری با کیفیت بالا را با رابط کاربری خوش ساختی ترکیب می کند. برنامه کنترل از راه دور سیری در این برنامه کاربردی تعبیه شده است و به راحتی می توانید برنامه تمرینی روزانه تان را دنبال کنید. برنامه کاربردی زوا تنها مختص به اپل تی وی نیست (این برنامه برای iOS و watchOS نیز در دسترس است).

۵۷۳۳۸۵۸۷۵_۱۲۸۰x720

فریم.آی.او (رایگان)
فریم.آی.او (Frame.io) برای افراد خلاق تر این دنیاست. این برنامه کار اشتراک محتوای ویدئویی را ساده می کند. فریم.آی.او، ارائه بازخورد و ارزیابی بر روی ویدیو را ساده کرده است و این کار را به صورت تصویری با ارائه افکت های حرکتی زیبا، پشتیبانی از قالب صوتی، لمس سه بعدی و چیزهایی از این دست انجام می دهد. علاوه بر این فریم آی.او به طور کامل با زبان برنامه نویسی سوئیفت نوشته شده و با برنامه فاینال کات پرو قابل یکپارچه سازی است. این برنامه بر روی iOS در دسترس است.

ADA_Ulysses
یولیسس (قیمت ۴۵ دلار)
یولیسس (Ulysses) برای نویسندگان، روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان ساخته شده است. مطمئنا این برنامه یک ویرایشگر متنی است اما برخلاف سایر ویرایشگر‌های متنی امروزی (مثل مایکروسافت ورد) به گونه‌ای ساخته شده که از شلوغی دوری کند. این برنامه کاربردی برای تایپ بدون حواس پرتی، ارائه سبک های متفاوت، تقسیم صفحه و عملکرد چند وظیفه ای و انتقال فایل های آن بین دستگاه ها بهینه سازی شده است. یولیسس بر روی MacOS (OS X سابق) و iOS در دسترس است. البته انتظار نداشته باشید این همه ویژگی در یکجا ارزان قیمت باشد (این برنامه ۴۵ دلار هزینه دارد).

feature-1280x720

کملیون ران (قیمت ۲ دلار)
کملیون ران (Chameleon Run) توسط نودل کیک ساخته شده است. به راحتی می توان دلیل برنده شدن یک جایزه طراحی توسط این بازی را درک کرد ( از نظر تصویری خیره کننده است). گرافیک بازی، مثلا جلوه های بصری مورد استفاده، بسیار زیبا کار شدند. این برنامه همچنین کنترل‌های بصری و یکپارچه سازی با برنامه کنترل از راه دور سیری را در اختیارتان می گذارد. در این بازی کاملا مشخص است که به جزئیات طراحی توجه زیادی شده و تنها یک دستگاه محدود نشده است (می توانید آن را در آیفون، آی پد و اپل تی وی بازی کنید).

maxresdefault (13)
لارا کرافت گو (قیمت ۴ دلار)
اسم لارا کرافت را می‌شناسید؟ شخصیت محبوب تام رایدر وارد دسته بازی های پازلی با حرکت نوبتی (مانند شطرنج) شده که هم با بقیه بازی های این دسته هم خوانی دارد و هم می‌توان آن را به تنهایی دسته جدیدی دانست. چیزی که مسلم است، ساده بودن این بازی است، ولی این بدان معنا نیست که این بازی نمی تواند اعتیاد آور یا لذت بخش باشد. به عنوان یک برنده جایزه طراحی انتظار دارید این بازی گرافیک بی نقصی را ارائه دهد و این بازی این انتظار را برآورده می کند. لارا کرافت از گیم سنتر و آی کلود پشتیبانی می کند، پس می توانید بین دستگاه های مختلف روند بازی ‌تان را همگام سازی کنید.

اینکس (قیمت ۲ دلار)
آیا از طرفداران بازی کامپیوتری پینبال در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ هستید؟ اینکس (INKS) با اضافه کردن کمی رنگ و لعاب به این بازی صفحه های چرخان رنگی را وارد این بازی کرده است. به محض این که به توپ ضربه می زنید، این توپ به کیسه های رنگی برخورد می کند که بر روی صفحه بازی پخش و با یکدیگر مخلوط می شوند و در نهایت یک نقاشی زیبا را خلق می کنند. یکی از جالب ترین نکات در مورد این برنامه کاربردی این است که بعد از چند ثانیه، هر نقاشی ایجاد شده تغییر خواهد کرد و برای این کار تنها کاری که لازم است، بازی کردن پینبال است.

auxy
آکسی (رایگان)
آکسی (Auxy) برنامه شسته رفته و بی دردسری برای تولید موسیقی است که رابط کاربری ساده ای دارد و در درجه اول سازندگان موسیقی الکترونیک را مد نظر قرار داده است. این برنامه تا آنجا که ممکن است همه چیز را به صورت تصویری ارائه می کند مثلا برای ویرایش سریع، اجزای مختلف یک آهنگ را با استفاده از دسته بندی رنگی مشخص می کند. این برنامه کاربردی با موتور صوتی اصلی دستگاه‌ها یکپارچه می شود. آکسی به طور کامل با استفاده از زبان برنامه نویسی سوئیفت نوشته شده و قابلیت استفاده از سرچ اسپاتلایت را دارد که با این امکان، پیدا کردن و باز کردن پروژهای قبلی را که روی شان کار می کردید ساده می کند.

djay-Pro-for-Mac
دیجی پرو (قیمت ۲۰ دلار)
در حالی که آکسی بیشتر آهنگ سازانی را که در منزل یا استودیو فعالیت می کنند مد نظر قرار داده، دیجی پرو (dJay Pro) برای دی جی در مراسم زنده ساخته شده است. در واقع برنامه دیجی انتشارش به سال ۲۰۱۱ بر می گردد اما بروزرسانی های اساسی را تجربه کرده است. اپل به این دلیل برنامه کاربردی دیجی پرو را برنده جایزه طراحی اعلام کرده، چون از فناوری اپل، مانند پشتیبانی از چند دستگاه و توانایی استفاده از میانبر‌ها و قابلیت چند وظیفه ای آی پد پرو استفاده می کند. این برنامه کاربردی مدت هاست که به عنوان انتخابی برتر برای دی جی های آی پدی مورد ستایش قرار گرفته و در واقع این جایزه تاکید مجدد بر این واقعیت است.

adapt_mosaik_event_0
لینیوم (رایگان)
یکی دیگر از بازی های موجود در فهرست برندگان این جوایز، بازی لینیوم (Linum) است. در بازی لینویم باید گره هایی را که نقاط فرود دارند به یکدیگر متصل کرد. مسلماً بازی جالبی است، ولی برگ برنده آن در مشخصه های بصری این بازی است. این بازی به شدت ساده و مختصر است و رابط کاربری ساده و گیم پلی ساده ای دارد. در میان مراحل مختلف پیش می روید و مجبورید چالش های هر مرحله را با کمترین تعداد حرکت ممکن به اتمام برسانید. سازنده لینیوم یکی از دو دانشجویی است که جایزه طراحی اپل را برده است.

maxresdefault (14)
دیواید (رایگان)
اما آخرین برنده در فهرست برندگان، دیویدر (Divide) است. این برنامه یک بازی دو بعدی به سبک بازی آرکید است که در آن تنها کافی است دایره های درخشان را در صفحه به چپ و راست حرکت بدید تا با موانع برخورد نکنند. دیویدر به وسیله زبان برنامه نویسی سوئیفت نوشته شده و سازنده آن دومین دانشجوی برنده این جوایز است. شاید این بازی، بازآفرینی یک بازی قدیمی باشد، ولی با این حال باید گفت که به زیبایی طراحی شده و از نظر فناوری بسیار پیشرفته است. بخشی از چیزی که آن را پیشرفته می‌کند استفاده آن از لمس سه بعدی است که برای کنترل این دایره ها حین حرکت در بین موانع استفاده می‌شود.

ارسال نظر