گوشی‌های مقرون به صرفه و جدید تا چه اندازه ارزش خرید دارند!

گوشی‌های ارزان‌قیمت اندرویدی اخیرا محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده‌اند به طوری که می‌توان با پرداخت هزینه بسیار کم، یک گوشی نسبتا با کیفیت را خریداری کرد. اما به واقع صرف هزینه به منظور خرید این نوع گوشی‌های مقرون به صرفه ارزش دارد؟

گوشی‌های مقرون به صرفه و جدید تا چه اندازه ارزش خرید دارند!

چه دلایلی باعث می‌شوند تا یک گوشی ارزان باشد؟

کلیک- مطمئنا دلایل قانع‌کننده‌ای برای تفاوت قیمت بین یک گوشی ۲۰۰ هزار تومانی با یک گوشی ۱ میلیون تومانی وجود دارد. در ادامه مطلب به عواملی که باعث کاهش قیمت و تفاوت این نوع گوشی‌ها با سایر گوشی‌های گران‌قیمت می‌شوند، اشاره خواهیم کرد.

سخت‌افزار

اغلب گوشی‌های ارزان‌قیمت دارای سخت‌افزار رده پایین هستند یا اینکه شامل سخت‌افزار رده بالا مربوط به ۲ یا ۳ سال قبل می‌شوند که در زمان فعلی چندان عالی و برتر به شمار نمی‌روند. این عامل یکی از مؤثرترین روش‌ها برای پایین نگه داشتن قیمت گوشی به شمار می‌رود. سخت‌افزار رده پایین همواره به این معناست که عملکرد گوشی به مراتب کندتر خواهد بود. به علاوه، دوربین این نوع گوشی‌ها معمولا کیفیت چندان خوبی ندارد. صفحه نمایششان نیز برعکس گوشی‌های نسل امروزی از تراکم بالای پیکسل و کیفیت عالی برخوردار نیست.

به خاطر داشته باشید که پردازنده‌های به کار رفته در این گوشی‌ها از نوع پردازنده‌های رده پایین مانند پردازنده‌های شرکت مدیاتک هستند و یا از پردازنده‌های قدیمی اسنپدراگون ۴۰۰ در آن‌ها استفاده شده است. افرادی هستند که تصور می‌کنند پس از خرید این نوع گوشی‌های ارزان‌قیمت می‌توانند از کاستوم‌ رام‌ها به منظور بهینه‌سازی عملکرد دستگاه استفاده کنند، اما به خاطر داشته باشند که برخی از تولید کنندگان تراشه‌ها کد سورس خود را منتشر نمی‌کنند. بنابراین ایجاد تغییر در نسخه سیستم عامل اندروید برای چنین دستگاه‌هایی تقریبا غیر ممکن است. توصیه می‌شود که حتما قبل از خرید این نوع گوشی‌ها تحقیقات لازم در مورد آن‌ها انجام شود تا از قبل، اطلاعات لازم در اختیار شما قرار گرفته باشند.

باید در نظر داشت که سازندگان پردازنده‌ها هر ساله تکنولوژی استفاده شده در آن‌ها را به منظور بهینه‌سازی عملکرد پردازنده و همچنین افزایش طول عمر باتری بهبود می‌بخشند. توجه داشته باشید که ارزان قیمت یک پردازنده حتما دلیلی قطعی مبنی بر ضعیف بودن آن محسوب نمی‌شود. طی سال‌های اخیر برخی از تراشه‌های هشت هسته‌ای شرکت مدیاتک نظیر تراشه MT6753 علیرغم میان رده بودن، به مراتب قدرتمندتر شده‌اند. این موضوع سبب شده که استفاده از این تراشه و انواع مشابه آن در گوشی‌های هوشمند مقرون به صرفه افزایش یابد. با اینکه قدرت عملکرد این محصولات با سایر دستگاه‌های گران‌قیمت قابل مقایسه نیست، اما با توجه به قیمت کمی که این گوشی‌های مقرون به صرفه به همراه دارند ارزش خرید بالایی را نیز خواهند داشت.

۶۵۰x433xIMG_8208-650x433.jpg.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.eWFB02LBcC

یکی دیگر از موضوعات قابل بحث در مورد خرید یک گوشی ارزان‌قیمت، کیفیت صفحه‌نمایش آن است. کیفیت صفحه‌نمایش این نوع گوشی‌ها نیز قابل مقایسه با گوشی‌هایی گران‌قیمت نیست. اما در برخی از این گوشی‌ها عکس این موضوع ثابت شده است. به طور مثال می‌توان به سری گوشی‌های Moto G موتورولا اشاره کرد و یا محصولات کمپانی چینی BLU نیز به همین شکل هستند. همچنین می‌توانید گوشی هوشمند Huawei Honor 5X که وضوح تصویر فول اچ دی دارد را در نظر بگیرید که به آسانی می‌تواند با پرچمداران سال گذشته این شرکت رقابت کند.

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های یک گوشی، دوربین آن است که تأثیر مستقیم بر روی قیمت دستگاه دارد. کیفیت پایین دوربین اغلب بیشتر از قسمت‌های دیگر یک گوشی رده پایین باعث نا امیدی کاربران می‌شود، زیرا یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای کاربران داشتن دوربین با کیفیت عالی است. برای داشتن این ویژگی نیاز به صرف هزینه زیاد و استفاده از تکنولوژی‌های دوربین پیشرفته خواهد بود که اغلب محصولات مقرون به صرفه از آن بی‌بهره هستند. امروزه کیفیت دوربین‌ گوشی‌های ارزان‌قیمت نسبت به گذشته پیشرفت زیادی داشته است. اما می‌توان به طور قطع بیان کرد که اگر دنبال یک گوشی با کیفیت دوربین عالی هستید، گوشی‌های ارزان‌قیمت مناسب شما نیستند.

کارایی، جنس بدنه و به‌روز رسانی سیستم عامل

۶۵۰x433xIMG_8191-1-650x433.jpg.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.e_muLP_90u

مسئله کارایی یک گوشی هم از جمله ویژگی‌های مهم آن است. به عنوان مثال اگر یک گوشی رده بالا نسل امروزی بتواند تا دو سال برای شما کارایی لازم را به همراه داشته باشد، یک گوشی ارزان‌قیمت نصف این مدت زمان یا شاید هم کمتر، کارایی خواهد داشت. همچنین محصولات ارزان قیمت و مقرون به صرفه برخلاف گوشی‌هایی با قیمت بالاتر، قدرتمند طراحی نشده‌اند و شکننده‌تر هستند. به خاطر داشته باشید که برای کاهش قیمت آن‌ها، هزینه‌ها از جایی کاسته شده‌ است. هم اکنون اغلب گوشی‌های هوشمند رده پایین و ارزان قیمت از بدنه‌ای پلاستیکی بهره می‌برد، اما محصولات رده بالا به بدنه فلزی مجهز هستند. همچنین بنابراین خرابی‌های سخت‌افزاری در محصولات ارزان قیمت به مراتب بیشتر از محصولات رده بالا خواهد بود.

به‌روز رسانی سیستم عامل نیز در این نوع گوشی‌ها امری غیر قابل پیش‌بینی محسوب می‌شود. هیچ تضمینی مبنی بر قابلیت پشتیبانی یک گوشی ارزان قیمت از نخسه‌های جدید سیستم عامل اندروید وجود ندارد. برای مثال اگر بقیه دوستان شما از اندروید ۵ استفاده می‌کنند، در بهترین حالت ممکن نسخه سیستم عامل اندروید گوشی شما اندروید ۴ خواهد بود. به طور کلی آپدیت‌های سیستم عامل اندروید برای محصولات ارزان قیمت کمتر در نظر گرفته می‎‌شود. دقت داشته باشید که شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های ارزان‌قیمت اندرویدی، اغلب نیروی انسانی لازم به منظور پشتیبانی از این گوشی‌ها در دراز مدت را ندارند.

خرید پرچمداران پیشین به جای گوشی‌های ارزان قیمت و رده پایین

خرید گوشی ارزان‌قیمت تنها راه صرفه جویی در هزینه‌ها نیست بلکه شما می‌توانید با خرید گوشی پرچمدار سال قبل یا سال‌های قبل‌تر هزینه‌های خود را تا حدودی کاهش دهید. کدام راه بهتر است؟ با توجه به پیشرفت اخیر گوشی‌های ارزان‌قیمت و استفاده از تکنولوژی‌های مدرن‌تر برای دستگاه‌های رده پایین متاسفانه پاسخ به این سوال چندان آسان نیست.

به عنوان مثال هم اکنون گوشی هوشمند گلکسی S5 سامسونگ را می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای در حدود ۸۰۰ یا ۹۰۰ هزار تومان خریداری کنید. این گوشی هوشمند زمانی پرچمدار سامسونگ بوده و مطمئن باشید که کیفیت ساخت بالایی دارد. البته باید سعی کنید که نسخه‌های اصل این محصول را خریداری نمایید. در بسیاری از موارد خریدهای این چنینی نسبت به خرید یک محصول جدید و مقرون به صرفه نتیجه بهتری را به همراه دارند.

مقایسه پردازنده‌ها به چه صورت است؟

۶۵۰x433xIMG_8193-650x433.jpg.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.TPvNTr97Ap

بررسی سخت‌افزار یک گوشی امری ضروری است. آیا داشتن یک پردازنده قدیمی اما قدرتمند مانند اسنپدراگون ۸۰۰ کوالکام بهتر از داشتن یک پردازنده جدید اما ارزان‌قیمت مانند تراشه MT6753 مدیاتک است؟ در اغلب موارد، نتایج به دست آمده از بنچمارک‌ها نشان می‌دهد که پردازنده‌های قدیمی اما قدرتمند بهتر از پردازنده جدید و ارزان‌قیمت عمل می‌کنند. البته هیچ‌گاه نمی‌توان به منظور درک کیفیت و قدرت عملکرد یک تراشه به نتایج تئوری حاصل از بنچمارک‌های آن اعتماد کامل کرد.

صفحه نمایش و دوربین گوشی‌های مدرن میان رده در مقایسه با محصولات قدیمی و رده بالا

در مورد مقایسه صفحه‌نمایش‌ها باید گفت امکان این امر که صفحه‌نمایش گوشی‌های ارزان‌قیمت جدید نسبت به صفحه‌نمایش‌ گوشی‌های پرچمدار نسل‌های قبل از کیفیت بهتری برخوردار باشند، زیادتر است. با پیشرفت اخیر تکنولوژی این امکان فراهم آمده تا صفحه‌نمایش‌ها با کمترین قیمت، بهترین کیفیت را داشته باشند. بنابراین عموما نمایشگر گوشی‌های مقرون به صرفه جدید پتانسیل رقابت با نمایشگر محصولات رده بالای قدیمی را دارند.

اما همانطور که در قبل اشاره شد، کیفیت دوربین‌ها کاملا بستگی به مدل گوشی دارد. برای مثال دوربین گلکسی S5 یا وجود اینکه از گوشی ۲۰۱۴ Moto X قدیمی‌تر است، کیفیت دوربین بهتری دارد. بنابراین از نظر دوربین، گوشی‌های مقرون به صرفه کیفیت حتمی بیشتری نسبت به گوشی‌های قدیمی‌تر را ارائه نمی‌کنند. البته به منظور مقایسه یک گوشی رده بالا و قدیمی با یک گوشی ارزان قیمت مدرن‌تر باید اطلاعات دقیقی در رابطه با قیمت‌ آن‌ها داشته باشید. برای اطلاع دقیق از کیفیت دوربین پیشنهاد می‌کنیم که نقد و بررسی گوشی مورد علاقه خود را مطالعه کنید.

به طور کلی، خرید یک گوشی پرچمدار قدیمی ممکن است احساس بهتری در شما ایجاد کند و هم کیفیت دوربین بهتری داشته باشد، اما مسلما نسبت به یک دستگاه جدید قابلیت به‌روز رسانی کمتری داشته و قطعات سخت افزاری آن از تکنولوژی‌های قدیمی‌تری برخوردار هستند.

یک استثناء مشهود!

۶۵۰x433xIMG_8203-650x433.jpg.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.Mde7mA5vZg

یک استثنا برای تمام موارد ذکر شده در نوشته فوق وجود دارد: سری محصولات نکسوس گوگل! گوگل گوشی‌های نکسوس را با قیمت‌های مقرون به صرفه‌تری به فروش می‌رساند. شما در حال حاضر می‌توانید نکسوس ۶ گوگل را با قیمت بسیار پایینی خریداری کنید. این گوشی در رنج قیمتی خودش بسیار عالی عمل کرده و به راحتی هر گوشی دیگری در این رنج قیمتی را مغلوب خودش می‌کند. مهم‌تر از همه این گوشی توسط گوگل پشتیبانی می‌شود بنابراین نسبت به گوشی‌های تولید کنندگان دیگر قابلیت به‌روز رسانی‌ بهتری را دارد. نسخه‌های جدید سیستم عامل اندروید به کمترین وقفه ممکن برای سری محصولات نکسوس گوگل عرضه می‌شوند.

چه زمان خرید گوشی ارزان‌قیمت بهترین انتخاب است؟

اگر شما استفاده چندانی از گوشی ندارید، نیازی نیست که نگران به‌روز رسانی‌ها و رتبه بنچمارک پردازنده‌ها باشید. به طور کلی، سهولت استفاده و قسمت از مهم‌ترین نکاتی هستند که کاربران در خرید یک گوشی به آن توجه می‌کنند. اگر شما فقط به دنبال فرستادن پیام متنی برای دوستان خود، چک کردن فیس‌بوک و این‌گونه اقدامات هستید ضرورتی برای صرف هزینه بالا و خرید گوشی با امکانات بالاتر از حد نیازتان وجود ندارد.

اگر قصد خرید یک گوشی برای فرزند نوجوان خود دارید می‌توانید هزینه کمتری صرف کرده و یک گوشی مقرون به صرفه برای او بخرید. چرا که احتمالا دیر یا زود گوشی وی خراب شده و باید مجددا برای خرید یک گوشی جدید هزینه کنید! بنابراین خرید یک گوشی پرچمدار و گران‌قیمت برای فرزندان کم سن و سالتان امری بی فایده است.

در حال حاضر بازار فروش محصولات ارزان‌قیمت و مقرون به صرفه در بهترین حالت خود قرار دارد.. اگر توانایی خرید یک گوشی پرچمدار جدید را دارید، نیازی به مطالعه این مقاله نیست. واضح است که گوشی‌های هوشمندی همچون گلکسی S7، LG G5 و یا نکسوس ۶ گوگل همواره بهتر از گوشی‌های ارزان‌قیمت عمل خواهند کرد. خرید یک گوشی نسبتا گران‌قیمت در صورت داشتن توانایی مالی برای صرف هزینه، در آینده مطمئنا به نفع شما خواهد بود.

در آغاز این مطلب سوالی مبنی بر ارزش خرید گوشی‌های ارزان‌قیمت پرسیده شد. اگر دو سال پیش همین سوال از ما پرسیده می‌شد با جرات پاسخ می‌دادیم که خیر خرید یک گوشی ارزان قیمت یا مقرون به صرفه بازده مناسبی را به همراه ندارد. اما امروزه همگام با پیشرفت تکنولوژی، گوشی‌هایی که با هزینه کم قابل خریداری هستند نیز پیشرفت بسیار چشم‌گیری داشته‌اند. خرید یک گوشی ارزان‌قیمت همیشه بهترین انتخاب نیست اما این موضوع کاملا بسته به نظر فرد و نیاز او از قابلیت‌های یک گوشی دارد. بنابراین در انتها تصمیم‌گیری نهایی به عهده شخص شماست که خرید چه گوشی‌ برایتان بهتر و مقرون به صرفه‌تر است. از نظر ما برای خرید گوشی‌های مقرون به صرفه مدرن شکی نداشته باشید و به پیشرفت تکنولوژی اعتماد کنید.

منبع: howtogeek

ارسال نظر