دود زرهی در برابر تسلیحات لیزری

چین با استفاده از دود، طرحی را برای مقابله با توپ‌های لیزری ایالات متحده در دستور کار ارتش خود قرار داده است. آنها به وسیله یک کامیون پر از گازهای دودزا میدان جنگ را پر از دود می‌کنند.

دود زرهی در برابر تسلیحات لیزری

به گزارش کلیک، هرچند ساخت سلاح‌‌های نظامی از اقدامات ناخوشایند جوامع بشری محسوب می‌شود، اما می‌توان توسعه‌ی آن را گامی موثر و تاثیرگذار در صنایع نظامی عنوان کرد، چراکه استفاده از این سیستم‌ها منجر به کاهش هزینه‌های سرسام‌آور تجهیزات نظامی پیشین خواهد شد.

در سال ۲۰۱۴، نیروی دریایی ایالات متحده‌ی آمریکا اعلام کرده بود که نمونه‌ای از سیستم حالت جامد اسلحه‌ی لیزری را در ناوهای جنگی خود استفاده کرده است. ناو جنگی USS Ponce به این اسلحه‌ی لیزری تجهیز گردید که آن را قادر به شلیک به سمت پهبادها یا قایق‌های تندروی دشمن از مسافت بسیار زیاد می‌کرد.

فرمانده این ناو جنگی می‌گوید: با تامین ۳۰ کیلووات توان مورد نیاز، این توپ لیزری قدرت کافی برای نشانه رفتن هر قایق تندروی دشمن بدون دخالت انسان را داراست.

یکی از عمده‌ترین نقاط ضعف این سیستم عدم کارایی آن در هوای ابری و همچنین فضایی مملو از گرد و غبار است که این سیستم را از کار باز می‌داشت.

البته برنامه‌های پنتاگون در حوزه لیزر به مراتب فراتر از این خواهد بود. پنتاگون با استفاده از لیزر در صدد انحدام هواپیماهای بدون سرنشین، راکت‌ها، موشک‌ها و خمپاره‌های جنگی است.

برای کشورهایی که ممکن است روزی جنگی تمام عیار را با آمریکا تجربه کنند، استفاده از فناوری‌ راهی عاقلانه است. برای مبارزه با تسلیحات لیزری ایالات متحده نیز دود یکی از پرکاربردترین عناصر محسوب می‌شود.

بنابر اطلاعاتی که اخیراً در سایت china.com متعلق به دولت چین انتشار یافته است، ارتش آزادی بخش چین به دنبال استفاده از یک پرده دود برای محافظت از نیروها و تجهیزات خود در برابر تسلیحات لیزری ایالات متحده است. دود در میدان‌های جنگی زره و ابزاری برای استتار محسوب می‌شود. دود مانعی برای عبور نور است و آنها قصد دارند از این عنصر برای مقابله با تسلیحات نظامی لیزری استفاده کنند.

در تابستان گذشته، سابراتا گوشوی‌، از دانشمندان حوزه علم، فناوری و امنیت دانشگاه MIT در بولتن دانشمندان اتمی نوشت:

هر سلاحی که متکی به نور باشد، با مشکلاتی از قبیل گرد و غبار، رطوبت و مه دست و پنجه نرم می‌کند. به علاوه، اعوجاج جوی مانند یک تلاطم می‌تواند راستای نور را منحرف نماید. در زمانی که فوتون‌های نور از یک لیزر شلیک‌ می‌شوند باید برای غلبه بر تمامی این موانع متمرکز گردید تا در حرکت رو به جلو نور حفاظت به عمل آمده و قدرت فوتون ارسالی نیز کاهش نیابد. برای همین منظور، کاربران سلاح‌های لیزری باید محاسبات دقیق‌تری از حرکت هدف، حرکت پلت فرم شلیک، موانع و کلاهک‌های شلیک شده دشمن داشته باشند.

لیزرهایی که برای ما شناخته شده هستند تنها در آب و هوای خاص کارایی دارند. این مشکلی است که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود. راه حل پوشش گلوله قرن‌ها طول کشید تا ارائه شود اما تا آن زمان باران، باروت را از بین می‌برد و یا اثر آنها را کمرنگ می‌نمود. دود یک مانع ارزان قیمت در پاسخ به حملات لیزری دشمن محسوب می‌شود. ارتش چین به دنبال راهی سریع و ارزان قیمت در قرار دادن دود در جایی است که به آن نیاز دارد.

وب سایت popularmechanics.com در خبری که در این خصوص منتشر کرده است، نوشت: ارتش آزادی بخش چین در حال آزمایش دود برای مقابله با سلاح‌های لیزری به دو روش ایجاد دود تری اکسید گوگرد از طریق سوزاندن مواد و یا ایجاد یک مه چرب از طریق اسپری روغن در موتورهای دیزلی پر حرارت است. آنها قصد دارند با پرتاب قوطی‌های متعدد جدید، با سرعتی مناسب یک پرده دود محافظ در نزدیکی نیروهای خودی قرار دهند تا دشمن نتواند از ابزار لیزری خود استفاده نماید.

اگر دود بتواند در مدت چند سال آینده بر لیزر غلبه کند، باد نیز نیروی طبیعی است که می تواند بر دود غلبه کند. ما در آینده شاهد جنگ‌های مدرن خواهیم بود. آب و هوا عوامل تاثیر گذاری در جنگ‌های چند سال آینده خواهند بود.

منبع: popsci

ارسال نظر