AT&T اینترنت بی سیم دنیا را دگرگون می کند

شرکت AT&T  که سابقه درخشانی در امر اپراتوری خطوط همراه و اینترنت بیسیم در ایالات متحده دارد، اکنون در حال برنامه ریزی برای آزمایش یک فناوری جدید برای تامین اینترنت پر سرعت بیسیم تقریبا برای تمام نقاط دنیا است.

AT&T اینترنت بی سیم دنیا را دگرگون می کند

به گزارش کلیک، این فناوری که "پروژه AirGig" نام گرفته است، بر مبنای زیر ساخت های الکتریکی موجود کار می کند تا به ارسال و انتقال یک سیگنال بیسیم کمک کند و این کار را با استفاده از یک آنتن ارزان قیمت پلاستیکی انجام می دهد.

جان دونووان رییس استراتژی و رییس کل AT&T در اظهار نظری گفته است: پروژه ایر گیگ دارای پتانسیل عظیمی در دسترسی جهانی به اینترنت با سرعتی بسیار فراتر از سرعت امروزی و فراتر از مرز های ایالات متحده است. نتایجی که از آزمایش های محیط باز به دست آورده ایم، بسیار دلگرم کننده بود و به نظر می رسد که ما به دستیابی به اینترنت نسل پنجم جهانی نزدیک می شویم.

پروژه ایر گیگ با BPL فرق دارد

اگرچه AT&T این پروژه را نوعی انقلاب معرفی کرده است، مردم آن را مشابه یک ایده موجود به نام BPL می دانند. BPL در واقع اینترنت با پهنای باند زیاد بر بستر خطوط قدرت است که به مدت بیش از یک دهه وجود دارد. BPL در رابطه با انتقال سیگنال های دیجیتالی با سرعت بالا بر روی سیم های الکتریکی در فرکانس های الکترومغناطیسی بالاتر از فرکانس مورد استفاده در انتقال قدرت است.

اما بر اساس گفته مسئولین AT&T، ایرگیگ مانند BPL عمل نمی کند. در حالی که ایده سنتی BPL بر بستر انتقال داده از بین سی است، فناوری ایر گیگ نوعی سیگنال رادیویی با طول موج میلی متری است بین گستره ۳۰ تا ۳۰۰ گیگا هرتز است که به جای آن که از درون سیم عبور کند، در اطراف و در نزدیکی سیم ها حرکت می کنند!

گرچه امواج پروژه ایر گیگ توسط سطح بیرونی هدایت شده و در راستای سیم ها منتقل می شوند، مانند سایر سیگنال های موجود دقیقا از درون این سیم ها عبور نمی کنند. این به آن دلیل است که داده از طریق یک موج رادیویی بیسیم که توسط خطوط قدرت به جای سیگنال سیمی هدایت می شوند، عبور می کند. دستگاه های همراه مادامی که در محدوده پوشش دهی این خطوط قدرت قرار داشته باشند، می توانند به طور مستقیم به سیگنال بیسیم متصل شوند.

کاربرد های جدید اتصالات بیسیم

در اثر استفاده از این اتصال بیسیم، دیگر هیچ نیازی به ایجاد زیرساخت های بیشتر برای انتقال داده به دورتر وجود ندارد. آنتن شرکت می تواند بر روی زیرساخت های موجود و با کمترین هزینه توسعه ممکن نصب شوند. این امر موجب می شود تا امکان تامین اینترنت پر سرعت حتی تا سرعت های گیگابیتی برای مناطق اطراف شهرها، روستاها و مناطق دور افتاده برای نخستین بار در تاریخ ممکن شود.

به ادعای AT&T این فناوری برای توسعه خود نیاز به روش های ساده تری نسبت به کابل فیبری داشته و بر روی هر گستره ای با هر ویژگی و کیفیت قابل انتقال است و می تواند به هر خانه و هر دستگاه بیسیم بدون افت کیفیت رسانده شود. از آن گذشته با استفاده از این فناوری، AT&T قادر خواهد بود تا کاربردهای بیسیم با سرعت بالا را به تمام نقاطی که مدت ها دسترسی اینترنت به آن ها سخت بود بیاورد. همچنین با این دستاورد راه برای کاربردهای کاملا جدیدی از فناوری واقعیت مجازی باز خواهد شد.

به علاوه، پروژه ایر گیگ به طور چشمگیری برای شرکت های صنعتی که خطوط قدرت آن ها در این انتقال مورد استفاده قرار می گیرند، سود آوری خواهد داشت. برای مثال، این فناوری می تواند تنوع زیادی از کاربردهای هوشمند را ممکن کرده و توسعه دهد و همچنین تشخیص زودتر مشکلات خطوط انتقال را ممکن کند. از جمله این مشکلات می توان به وجود شاخه های درختان اشاره کرد. همچنین این ابداع قادر است تا از طول، نحوه نصب و استفاده از سیستم های کنترل این صنعت پشتیبانی کند.

ارسال نظر