وزیر ارتباطات: با ۸۰۰۰ کانال تلگرامی غیر اخلاقی برخورد می‌کنیم/ حل مشکلات اپل با ایرانی ها

رسانه کلیک – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی در حاشیه اولین همایش ملی فناوری کوانتوم از رسیدگی به ۸۰۰۰ کانال تلگرامی غیر اخلاقی، مدل جدید فروش اینترنت به صورت غیر حجمی و تلاش برای حل مسئله ایجاد شده اپل و کارابران ایرانی خبر داد.

وزیر ارتباطات: با ۸۰۰۰ کانال تلگرامی غیر اخلاقی برخورد می‌کنیم/ حل مشکلات اپل با ایرانی ها

به گزارش کلیک ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی در حاشیه اولین همایش ملی فناوری کوانتوم و در جمع خبرنگاران با اشاره به این موضوع که وزارت ارتباطات یکی از بهره برداران حوزه فناوری کوانتوم است، گفت: ما از فناوری کوانتوم حمایت می‌کنیم و باید اولویت‌های پژوهشی در این سازمان تعریف و این اولویت‌ها به مراکز پژوهشی وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه شود. همچنین به منظور رایج و کاربردی ساختن کوانتوم در عرصه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات با سازمان انرژی اتمی ایران نشستی را خواهیم داشت و در این زمینه تلاش می‌کنیم تا از طریق مراکز تحقیقاتی و وزارت ارتباطات از پروژه‌های حوزه کوانتوم به عنوان پروژه‌های زیرساختی حمایت کنیم.

محمد جواد آذری جهرمی در رابطه با کانال‌های تلگرامی غیر اخلاقی توضیح داد: در کشور ملاحظات فرهنگی وجود دارد که حائز اهمیت است و باید در عرصه فضای مجازی حاکمیت کشور لحاظ شود. در واقع رسانه‌ای شدن تعدادی از کانال‌های در دسترس و همچنین تعدادی کانال بسته شده در رسانه‌ها به حل مشکلات کمکی نمی‌‌کند و بهتر است به جای دعوا کردن در عرصه رسانه در اجرا نیز هماهنگی‌هایی ایجاد شود.

جهرمی ادامه داد: در حال حاضر، در قوانین و اصول هیج اختلافی میان مدیران دستگاه‌های قضایی با مدیران و مسئولان در دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد و تلاش ما حفظ فرهنگ است که در این راستا لیستی از سوی دادستانی کشور به وزارت ارتباطات ارسال شده است که طبق آن باید با ۸۰۰۰ کانال تلگرامی برخوردهای لازم صورت بگیرد.

وی افزود: برخورد با ۸۰۰۰ کانال تلگرامی در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است که طبق بررسی‌های انجام شده برخی از آنها دارای مصادیق مجرمانه بودند که نسب به مسدود کردن این کانال‌‌های تلگرامی اقدام و گزارش آن نیز به دادستانی ارسال شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ما از قوه قضاییه کمک خواهیم گرفت، تصریح کرد: تلاش ما ساماندهی کانال‌های تلگرامی است و با قوه قضاییه نیز در این زمینه تعامل خواهیم داشت.

محمد جواد آذری جهرمی در رابطه با فروش اینترنت و تغییر مدل سرویس دهی گفت: مدل فروش اینترنت در حال بررسی است و ظرف یک ماه آینده این مسئله حل خواهد شد ولی در هر صورت اینترنت کشور به سمت مدل سرویس اینترنت غیر حجمی در عرصه خانگی حرکت خواهد کرد.

وی در رابطه با شایعاتی مبنی بر اختلاف نظر در رابطه با فیلترینگ با قوه قضاییه تصریح کرد: برای فیلترینگ به حکم مستقیم قاضی یا مصوبه تعیین شده از سوی کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه نیاز است و در مسئله فیلترینگ هیچ فردی اختلاف نظری ندارد اما اختلاف رای گیری وجود دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به خبرنگاران و مشکلات ایحاد شده برای اپلیکیشن‌های ایرانی گفت: زمانی کشوری در حال رشد و توسعه است که نقطه قوت آن توسعه علم دو دانش باشد، اما دشمن به دنبال منع و محروم کردن مردم ایران از روند رشد و توسعه است که نمونه آن اقدام اخیر دولت آمریکا و فشار به شرکت اپل برای این حرکت ناپسند است. حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از سیستم اپل (اپ استور) حرکت درستی نبوده و به نوعی مقابله با حرکت جمهوری اسلامی ایران در عرصه فناوری بوده است.

جهرمی یادآور شد: مسئله حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ استور در حال پیگری از سوی وزیر امور خارجه، محمد جواد ظریف است و امیدواریم مساله ایجاد شده به زودی حل شود تا مشکلی برای ارائه دهندگان خدمات در عرصه‌های فناوری فضای مجازی ایجاد نکند.

وزیر ارتباطات در پایان گفت: ما به مقررات بین المللی در رابطه با مذاکره پایبند هستیم و امیدواریم طرف مقابل یعنی اپل نیز به مقررات بین المللی پایبند باشد. در صورتی که تعاملی در این زمینه صورت نگیرد، وزارت ارتباطات دستش در این زمینه خالی نیست و می‌تواند پیگیری داشته باشد.

ارسال نظر