غوطه‌وری فلزات با سیاه‌ترین ماده جهان

از میان تمام مفاهیم پایه‌ای که در علوم خوانده‌ایم مفهومی که شما بهتر از بقیه به خاطر دارید این است که هر چیزی چگال تر از آب در آن فرو می‌رود.

غوطه‌وری فلزات با سیاه‌ترین ماده جهان

جای تعجب ندارد که سنگ‌ها و فلزات به دلیل چگال‌تر بودن‌شان در آب فرو‌می‌روند.با این وجود پلی‌استایرن وقتی در آب قرار داده می‌شود ماهیتی متفاوت از خود بروز می‌دهد. این ماده در سطح آب شناور می ماند زیرا نسبت به آب چگالی کم‌تری دارد. نفت خام هم چنین ماهیتی دارد؛ نفت خام با توجه به چگالی پایین‌تر آن نسبت به آب شور اقیانوس بر سطح آب شناور می ماند. اکنون که ما حافظه شما را به تلاطم در‌آوردیم زمان این است که استثنایی برای قاعده بالا با معرفی سیاه‌ترین ماده،Vantablack قائل شویم.

به گزارش کلیک، شرکت سازنده Vantablack نشان می‌دهد که این ماده چطور یک صفحه ساخته شده از آلومینیوم را بر سطح آب شناور می‌سازد. از ویدیو‌های گرفته شده واضح و مبرهن است که نه آب و نه آلومینیوم قابلیت چنین شرایطی را برای رخ دادن ندارند. Vantablack آب‌گریز که صفحه آلومینیومی را می‌پوشاند به راندن آب از خودش که تلاش می کند بالا بیاید و از سطح آلومینیوم بالاتر رود ادامه می‌دهد. به صورت بسیار جالبی آلومینیوم وقتی از آب بیرون می‌آید کاملا خشک باقی می‌ماند. ممکن است یک فرد از خودش بپرسد با این ماده جدید چه می‌توان کرد؟
Vantablack در واقع یک نوع روکش مخصوص است که از میلیون‌ها نانولوله کربنی به دست آمده است. هر یک از این نانو لوله‌های کربنی حدود ۲۰ نانومتر در ۱۴ تا ۵۰ میکرون هستند (۱ نانومتر برابر است با ۰٫۰۰۱ میکرون). Vantablack که در آغاز معرفی شد قادر است که تمام نور به استثنای ۰٫۰۰۳۵% از آن را جذب کند. دیدن آن مقدار نور جذب نشده هم برای چشم غیر‌مسلح امکان‌پذیر نیست. گروه محققان توانستند این ماده را در ماه مارس سیاه‌تر بسازند و در این راستا آن‌ها ادعا کردند که طیف‌سنج نمی‌تواند مقدار نوری که این ماده جذب می کند را اندازه بگیرد. علت غوطه‌وری مثبت این ماده تنها به دلیل سیاه بودن آن نیست بلکه به دلیل سطح تماس بسیار پایینی هست که به این ماده تعلق دارد.

منبع:thescienceworld

ارسال نظر