جشن پانصد هزارتایی شدن ویکی‌پدیا

جشن پانصد هزارمین مقاله ویکی‌پدیا فارسی، امروز ۱۵ مرداد، در کتابخانه ملی برگزار شد.

جشن پانصد هزارتایی شدن ویکی‌پدیا

به گزارش کلیک، ویکی‌پدیا دانشنامه‌ای اینترنتی با بیش از ۲۹۰ زبان با محتوای آزاد، درباره همه چیز است که با همکاری افراد داوطلب نوشته می‌شود و هر کس که به اینترنت دسترسی داشته باشد می تواند مقاله‌های آن را ویرایش کند. در مراسمی که به مناسبت پانصد هزارمین مقاله فارسی ویکی‌پدیا امروز در کتابخانه ملی برگزار شد، ابتدا جیمی ویلز، بنیانگذار و رئیس بنیاد ویکی‌پدیا، با ارسال ویدئویی، ضمن تبریک این اتفاق به ایرانیان، گفت:«ویکی‌پدیای فارسی رتبه ۱۸ مقالات را در بین زبان‌ها دارد. عدد ژرفای آن نیز، که نشان دهنده میزان بحث و گفت و گو در مورد یک مقاله است، بسیار خوب است، به طوری که بعد از زبان انگلیسی، دومین زبان از نظر عدد ژرفاست.»

رئیس ویکی‌پدیا در مورد فلسفه این دانشنامه ادامه داد:« در حالی که سیاستمداران و سران کشورها تلاش می‌کنند مردم را از یکدیگر منزجر کنند و بین آن‌ها فاصله بیندازند، ما می‌خواهیم کاری کنیم تا بیشتر یکدیگر را درک کنیم و تفاهم و همدلی بیشتری را بین خودمان به وجود بیاوریم. در ویکی‌پدیا اهمیتی ندارد که شما اهل چه کشوری هستید یا مذهب شما چیست، آن‌چه که اهمیت دارد این است که آیا برای تعلیم دادن به مردم تلاش می‌کنید؟»

۲۱۱۲۶۱۵۶۱۴_c81e30326f_b.0

وی در ادامه، رویداد فوق‌العاده‌ای را برای برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان ایرانی این جشن آرزو کرد.

سپس، مدیر ویکی‌پدیای فارسی، محسن سالک، به بیان توضیحات اجمالی در مورد ویکی‌پدیا پرداخت و در ادامه مجتبی تویسرکانی، پژوهشگر، در رابطه با ارزیابی انتقاداتی علیه ویکی‌پدیا، نتیجه تحقیقات خود را ارائه داد. دکتر حمید حسنی، زبان شناس به بررسی زبان فارسی در ویکی‌پدیا و تاثیراتی که گذاشته پرداخت، و درفش‌کاویانی به همراه محسن سالک نیز در مورد کتابخانه ویکی‌پدیا، یکی از پروژه‌های این دانش‌نامه پرداختند. در نهایت نیز یکی از کاربران به نام امیر در مورد چگونگی اداره شدن ویکی‌پدیا توضیحاتی را ارائه داد.

پروژه ویکی‌پدیای فارسی در ۲۸ آذر۱۳۸۲ (۱۹ دسامبر ۲۰۰۳)، یعنی دو سال پس از شروع ویکی‌پدیای انگلیسی، فعالیت خود را آغاز کرد و حدود یک سال پس از تاسیس، با کوشش کاربران، دارای ۱۰۰۰ مقاله شد. پس از آن ویکی‌پدیای فارسی همچنان به روند صعودی خود ادامه داد.

در فهرست ویکی‌پدیاها، که برپایه تعداد مقاله‌ها مرتب شده، ویکی‌پدیای فارسی هم‌اکنون در رده هجدهم قرار دارد. پس از ویکی‌پدیاهای ویتنامی، ژاپنی و چینی، ویکی‌پدیای فارسی ششمین ویکی‌پدیای بزرگ آسیای محسوب می‌شود. از نظر شاخص ژرفا، که از حاصل‌ضرب میانگین ویرایش برای هر نوشتار در نسبت صفحه‌های غیر نوشتاری به نوشتارها گرفته می‌شود و معیاری برای سنجش کیفیت دانشنامه است، ویکی‌پدیای فارسی با داشتن شاخص ژرفای ۲۱۳، هفتمین ویکی‌پدیای ژرف محسوب می‌شود.

ویکی‌پدیای فارسی حدود ۵۸۵ هزار نفر کاربر ثبت‌نام کرده دارد که از این تعداد، حدود ۴ هزار نفر از آن‌ها کاربران فعال این دانشنامه بوده‌اند و ۳۰ تن نیز دسترسی مدیریت دارند. به این ترتیب، ویکی‌پدیای فارسی از نظر تعداد کاربران در رده پانزدهم و از نظر تعداد کاربران فعال در رده چهاردهم جای گرفته‌است.

ارسال نظر