سرمایه‌گذاری عجیب چین در زمینه پیشرفت هوش مصنوعی

رسانه کلیک – چین قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ به برترین کشور جهان در زمینه استفاده از هوش مصنوعی تبدیل شود و از این فناوری به صورت گسترده در زمینه امنیت و کنترل موارد مختلف استفاده کند.

سرمایه‌گذاری عجیب چین در زمینه پیشرفت هوش مصنوعی

چین به‌تازگی برنامه‌های خود را برای تبدیل شدن به برترین کشور در زمینه توسعه هوش مصنوعی و تحقیقات مرتبط با آن اعلام کرده است. این کشور قصد دارد سرمایه‌گذاری در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در راستای تحقق اهداف اصلی کشور در چند سال پیش رو را به ۲۲ میلیارد دلار برساند و تصمیم دارد این میزان سرمایه را تا سال ۲۰۲۵ به ۶۰ میلیارد دلار برساند.

این موضوع به معنای این است که دنیای آینده متعلق به هوش مصنوعی است. دولت چین اعلام کرده است که قصد دارد استفاده از هوش مصنوعی در حیطه‌های مرتبط با امنیت، پیاده‌سازی و اجرای پروژه‌های مختلف و کنترل موارد مختلف را گسترش دهد. دولت آمریکا نیز ظاهرا چنین تصمیمی دارد و سال گذشته بیانیه‌ای در رابطه با آینده هوش مصنوعی منتشر کرد. در‌حال‌حاضر بخش‌های خصوصی و دولتی فعال در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در هر دو کشور، نسبت به بخش‌های مشابه سایر کشورها پیشتاز هستند. در ضمن متخصصان اذعان کرده‌اند که فعالیت چین در زمینه تحقیقات مرتبط با فناوری یادگیری عمیق، از تحقیقات مرتبط با هوش مصنوعی که با سرپرستی محققان آمریکایی انجام شده‌اند، پیشی گرفته است.

البته واضح و مشخص است که انجام تحقیقات مرتبط با هوش مصنوعی در بخش‌های خصوصی هر دو کشور مستلزم صرف هزینه‌های بسیار زیادی است و منافع حاصل از این تحقیقات اصلا به اندازه هزینه صرف شده برای آن‌ها نیست و به تدریج افزایش پیدا می‌کند؛ به‌عنوان مثال زمانی که شرکت مایکروسافت و شرکت چینی Baidu آغاز همکاری خود برای توسعه خودروهای خودران با سیستم هدایت خودکار را اعلام کردند، ارزش سهام این دو شرکت تنها کمی افزایش یافت.

مسئولان امر هیچ یک از این دو کشور تمایل خود برای استفاده از این فناوری انقلابی را به صورت واضح و آشکار بیان نمی‌کنند. به نظر می‌رسد که آمریکا قصد دارد به صورت مخفیانه در این زمینه از چین پیشی بگیرد و ارتشی عظیم با هدایت و سرپرستی هوش مصنوعی ایجاد کند. البته یکی از ژنرال‌های ارتش آمریکا در رابطه با هدایت نیروهای ارتش توسط هوش مصنوعی، ابراز نگرانی کرده است و معتقد است که بهتر است در آینده نیز هدایت نیروهای ارتش بر عهده انسان باشد. البته وی اذعان کرده است که منظور او عدم تمایل ارتش آمریکا برای استفاده از فناوری‌های جدید نیست، بلکه فرماندهان ارتش این کشور باید به کمک فناوری‌های جدید، آسیب‌پذیری‌های ارتش را بیابند و آن‌ها را برطرف کنند.

یکی از مقامات دولتی چین نیز اذعان کرده است که هوش مصنوعی یک فناوری راهبردی است و با توجه به پیچیده بودن موقعیت چین در زمینه امنیت ملی و رقابت جهانی، این کشور باید فعالیت خود در زمینه توسعه هوش مصنوعی را با عزمی راسخ شروع کند تا به مزیت رقابتی جدیدی دست پیدا کند.

ارسال نظر