حفاظت از حیوانات در مقابل پهپادها با استفاده از کدهای خاص

یک جستجوی آنلاین ویدئوهای بسیاری را نشان می‌دهد که پرندگان با هواپیماهای بدون سرنشین تصادف می‌کنند. همان‌طور که صنعت هواپیمای بدون سرنشین پیش می‌رود، استفاده از این هواپیماها برای اهداف حفاظتی افزایش می‌یابد.

حفاظت از حیوانات در مقابل پهپادها با استفاده از کدهای خاص

به گزارش کلیک، دو محقق استرالیایی یک کد رفتاری برای هواپیمای بدون سرنشین ساخته‌اند تا از این دستگاه برای موارد اخلاقی استفاده شود. جراد هاجسون یک محقق در دانشگاه تحقیقات دستگاه‌های بدون سرنشین آدلاید(URAF) و لیان پین کو رئیس URAF که هردو از این هواپیماها برای دیدبانی حیات وحش استفاده کرده‌اند، براین باورند که برای ارزیابی تاثیر آن نیازمند شواهد بیشتری است. این کد اخلاقی در مجله زیست شناسی امروز منتشر شده است.

برخی قدم‌های موجود در کد شامل اتخاذ یک رویکرد پیشگیرانه برای پرواز نزدیک حیوانات است و در صورتی که پرواز بسیار مخرب است باید عملیات متوقف شود.

در یک مطالعه زیست‌محیطی، محققین از مردم پرسیدند آیا داده‌های مختلف باید از طریق هواپیماهای سرنشین دار جمع‌آوری شود یا از طریق ماهواره که تاثیری روی زندگی حیوانات نمی‌گذارد. برای جلوگیری از دخالت بی‌موردنیز باید هواپیمای بدون سرنشین مناسبی انتخاب شود، حتی تغییر فناوری به صورتی که حیات وحش را تقلید کند.

هاجسون گفت کدهای رقتاری تنها قدم اول هستند. خوشبختانه ما قادریم پروتکل‌های خاصی ایجاد کنیم تا محققین از هواپیماهای بدون سرنشین به عنوان یک ابزار قدرتمند و کم ضرر پژوهش‌های زیست محیطی استفاده کنند. وی افزود ما هنوز اثرات کامل هواپیماها را بر روی حیوانات نمی‌دانیم.

برخی مطالعات از دیدگاه شخص ناظر این اثرات را با پرواز در کنار آنان و مشاهده عکس‌العمل حیوانات بررسی کرده‌اند. برخی از آنان اثرات فیزیولوژیکی مانند افزایش ضربان قلب و استرس را ثبت کرده‌اند.

در مورد پرندگان، پرواز هواپیما نزدیک لانه‌های آنان اثرات قابل توجهی دارد. اگر خیلی نزدیک به لانه‌ها پرواز کنند، پرندگان ممکن است فرار کرده و حتی گاهی به کلی لانه را ترک کنند.

هاجسون امیدوار است که این کدهای اخلاقی توسط افراد خارج از محیط دانشگاهی نیز به‌کار برده شود تا سایر حیوانات نیز از ماموریت‌های غیرمسئولانه در امان باشند.

سایر کشورها نیز پیگیر چنین موارد حفاظتی هستند. اداره ملی جو و اقیانوس آمریکا نیز توصیه‌های برای حفاظت حیوانات دریایی مطح کرده است. خدمات پارک‌های ملی در آمریکا نیز هواپیماهای بدون سرنشین را ممنوع کرده است.

منبع: mashable

ارسال نظر