مقایسه ساختار صفحه نمایش گلکسی S8 و S8 پلاس و اندازه آن ها با پرچمداران دیگر

در این مطلب به بررسی ساختار صفحه نمایش و اندازه گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس سامسونگ می پردازیم و آن ها را از این نظر با گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج، جی ۶ ال جی، آیفون ۷ پلاس و پیکسل ایکس ال گوگل مقایسه می کنیم.

مقایسه ساختار صفحه نمایش گلکسی S8 و S8 پلاس و اندازه آن ها با پرچمداران دیگر

کلیک - همانطور که می دانید کم کم در حال نزدیک شدن به زمان رونمایی از جدیدترین پرچم داران سامسونگ یعنی گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس هستیم. سامسونگ در رویداد MWC امسال از پرچمداران جدید خود رونمایی نکرد و قصد دارد نهم فروردین با برگزاری یک رویداد اختصاصی در شهر نیویورک، از این دو گوشی رونمایی کند. شایعات قبلا حاکی از آن بودند که سامسونگ در یکم اردیبهشت از دو گوشی جدید خود رونمایی می کند و از ۸ اردیبهشت عرضه این دو گوشی آغاز می شود. دلیل منابع منتشر کننده این شایعات نیز این بود که جدیدترین نسخه پردازنده های اگزینوس سامسونگ و اسنپدراگون کوالکوم که قرار است در نسخه های مختلف گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس به کار گرفته شوند، هنوز به میزان کافی تولید نشده اند.

با وجود نزدیک شدن به زمان رونمایی از این دو گوشی، هنوز سوالات بی پاسخ زیادی در مورد این دو گوشی وجود دارد؛ در هفته ها و ماه های اخیر شایعات زیادی در مورد این دو گوشی منتشر شده است و همچنین اطلاعات متناقضی در مورد طراحی، اندازه صفحه نمایش، نسبت تصویر صفحه نمایش و دکمه های مختلف دو گوشی (البته اگر دکمه ای در این دو گوشی وجود داشته باشد) وجود دارد. با این حال به تازگی اطلاعات قابل اعتمادی از این دو گوشی منتشر شده است که می توان با استناد به آن ها، یک تصویر مشخص از دو پرچمدار سامسونگ در مورد اینکه طراحی آن ها چگونه است و یا اندازه آن ها چقدر است، در ذهن خود ایجاد کنیم.

اندازه صفحه نمایش دو گوشی گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس موضوع جالبی است که قصد داریم در این مطلب در مورد آن بحث کنیم و اندازه و نسبت تصویر صفحه نمایش آن ها را با پرچمدار دیگر مقایسه کنیم. ال جی امسال در صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی جدیدترین پرچم دارخود یعنی جی ۶ به جای استفاده از نسبت تصویر ۱۶:۹ از نسبت تصویر ۱۸:۹ (۲:۱) استفاده کرده است که باعث درازتر شدن صفحه نمایش گوشی شده است. ال جی توانسته است با بهره گیری از این ویژگی جدید صفحه نمایش جدیدترین پرچمدار خود، تغییرات خوبی در رابط کاربری آن ایجاد کند. طراحی جی ۶ به گونه ای است که با وجود اینکه صفحه نمایش آن ۵٫۷ اینچ است؛ اما اندازه آن با پرچمدار سال گذشته این شرکت یعنی جی ۵ با صفحه نمایش ۵٫۳ اینچی، یکسان است و این موضوع نشان داده دهنده این است که ال جی از فضای جلوی گوشی حداکثر استفاده را کرده است. طبق اطلاعات منتشر شده، به نظر می رسد که سامسونگ نیز در طراحی جدیدترین پرچمداران خود، این رویکرد را دنبال کرده است و از فضای جلوی گوشی استفاده بهینه ای کرده است؛ البته لازم به ذکر است که صفحه نمایش پرچمداران جدید سامسونگ به دلیل استفاده از نسبت تصویر ۹:۱۸٫۵ کمی درازتر از صفحه نمایش جی ۶ است و به صورت خمیده نیز طراحی شده است. در ادامه به بیان جزییات بیشتر در این مورد می پردازیم.

ابعاد گوشی گلکسی اس ۸، ۱۴۸٫۹در ۶۸ در ۸ میلی متر است و ابعاد گوشی گلکسی اس ۸ پلاس، ۱۵۹ در ۷۴ در ۸ میلی متر است که در ادامه آن ها را با پرچمدار دیگر مقایسه می کنیم.

اجازه دهید دو پرچمدار سال ۲۰۱۶ سامسونگ یعنی گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج را از نظر ابعاد گوشی و اندازه صفحه نمایش، با دو پرچمدار جدید سامسونگ مقایسه کنیم.

ارتفاع گوشی گلکسی اس ۸ با صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی خود (۵٫۸ اینچ بدون در نظر گرفتن لبه های گرد آن) کمی بیشتر از گلکسی اس ۷ با صفحه نمایش ۵٫۱ اینچی است (۱۴۸٫۹ در مقابل ۱۴۲٫۴ میلی متر) است؛ اما عرض هر دو گوشی ( ۶۸ در مقابل ۶۹٫۶ میلی متر) تقریبا یکسان است. تردیدی نیست که انحنای بدنه گلکسی اس ۸، این امکان را برای این گوشی فراهم می کند که صفحه نمایش بزرگتری در آن به کار گرفته شود؛ اما دلیل اصلی بزرگتر بودن صفحه نمایش این گوشی نسبت به صفحه نمایش گلکسی اس ۷، بهره گیری از نسبت تصویر جدید ۹:۱۸٫۵ در آن است.

در مورد گوشی گلکسی اس ۸ پلاس و گلکسی اس ۷ اج نیز این چنین است. ارتفاع گلکسی اس ۸ پلاس کمی بیشتر از گلکسی اس ۷ اج است (۱۵۹ در مقابل ۱۵۰٫۹ میلی متر). عرض آن نیز کمی از گلکسی اس ۷ اج بیشتر است (۷۴ در مقابل ۷۲٫۶ میلی متر)؛ اما با این حال اندازه صفحه نمایش ۶٫۱ اینچی گلکسی اس ۸ پلاس به اندازه قابل توجهی بیشتر از صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی گلکسی اس ۷ اج است.

این امر با بهره گیری سامسونگ از نسبت تصویر جدید ۹:۱۸٫۵ محقق شده است. استفاده از این نسبت تصویر جدید باعث شده است که صفحه نمایش پرچمداران جدید سامسونگ نسبت به صفحه نمایش هایی که دارای نسبت تصویر ۱۶:۹ هستند، کمی بلندتر شوند و در قسمت بالا و پایین این صفحه نمایش جدید هم تقریبا هیچ قابی دیده نمی شود.

لازم به ذکر است که صفحه نمایش هایی که دارای این نسبت تصویر جدید هستند، با صفحه نمایش های ۱۶:۹ که دارای همان اندازه و قطر هستند، تفاوت زیادی دارند؛ به عنوان مثال ارتفاع صفحه نمایش گلکسی اس ۸ به میزان قابل توجهی بلندتر از صفحه نمایش گلکسی اس ۷ است؛ اما عرض هر دو صفحه نمایش تقریبا یکسان است. این موضوع به معنای این است که با وجود اینکه صفحه نمایش گلکسی اس ۸ به میزان قابل توجهی بزرگتر از نمایشگر گلکسی اس ۷ است؛ اما تفاوت فقط در ارتفاع هر دو صفحه نمایش دیده می شود و فقط زمانی که گوشی را به صورت عمودی می گیریم، این تفاوت را احساس می کنیم؛ اما زمانی که گوشی را به صورت افقی می گیریم، متوجه تفاوت محسوسی نمی شویم. در شکل زیر عرض و ارتفاع صفحه نمایش دو گوشی گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۷ با یکدیگر مقایسه شده است. اگر به تصویر زیر دقت کنید، به خوبی متوجه این موضوع می شوید.

صفحه نمایش گلکسی اس ۸ به دلیل منحنی بودن می تواند در فضای کمتری جای گیرد. البته سطح انحنای صفحه نمایش این گوشی نسبت به صفحه نمایش گلکسی اس ۷ کمتر است و تا حدودی شبیه به انحنای صفحه نمایش گوشی گلکسی نوت ۷ است. همانطور که در تصویر مشخص است، ارتفاع صفحه نمایش گلکسی اس ۸ با نسبت تصویر ۱۸٫۵:۹، تنها کمی بیشتر از صفحه نمایش گلکسی اس ۷ است؛ اما فضای صفحه نمایش آن به میزان قابل توجهی بیشتر از پرچمدار ۲۰۱۶ سامسونگ است. این نوع طراحی باعث می شود که استفاده از صفحه نمایش بزرگ تر، باعث افزایش ابعاد گوشی نشود.

اگر تردید دارید که استفاده سامسونگ از نسبت تصویر ۹:۱۸٫۵ در پرچمداران جدید خود کار درستی بوده است یا نه، اجازه دهید ابعاد و ساختار صفحه نمایش جدیدترین پرچمداران سامسونگ را با چند پرچمدار دیگر نیز مقایسه کنیم.

اجازه دهید دو گوشی گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس را با دو پرچمدار مطرح سال گذشته یعنی گوشی پیکسل ایکس ال گوگل و آیفون ۷ پلاس مقایسه کنیم.

صحبت در مورد قاب قسمت بالا و پایین صفحه نمایش دو گوشی آیفون ۷ پلاس و پیکسل ایکس ال گوگل در این مطلب اهمیت زیادی ندارد. ارتفاع گوشی آیفون ۷ پلاس با صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی خود، ۹٫۲ میلی متر بلندتر از گلکسی اس ۸ است. گوشی پیکسل ایکس ال گوگل نیز دارای صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی است و ابعاد آن نیز تقریبا با آیفون ۷ پلاس مشابه است؛ بنابراین این دو گوشی هیچ نقطه قوت یا ضعفی نسبت به گلکسی اس ۸ ندارند.

پرچمدار دیگری که قصد داریم اندازه و ساختار صفحه نمایش آن را با جدیدترین پرچمدران سامسونگ مقایسه کنیم، گوشی شیک ال جی جی ۶ با صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی است.

همانطور که قبلا گفتیم گوشی G6 که دارای طراحی شیکی نیز است، با وجود اینکه دارای صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی است، اما ابعاد آن با ابعاد پرچمدار ۲۰۱۶ ال جی یعنی جی ۵ با صفحه نمایش ۵٫۳ اینچی، تقریبا یکسان است و دلیل آن هم برخورداری این گوشی از صفحه نمایش Full Vision با نسبت تصویر ۱۸:۹ است.

ارتفاع گوشی G6 با گلکسی اس ۸ یکسان است (۱۴۸٫۹ میلی متر)؛ اما عرض آن کمی بیشتر از گوشی سامسونگ است (۷۱٫۹ در مقابل ۶۸ میلی متر) است و دلیل آن هم مسطح بودن صفحه نمایش آن و بزرگتر بودن قاب اطراف صفحه نمایش گوشی است. می توان گفت طراحی G6 یک طراحی آینده نگرانه محسوب می شود. بدون تردید در آینده گوشی ها با صفحه نمایش های بزرگی عرضه می شوند و تقریبا هیچ قابی در اطراف صفحه آن ها وجود نخواهد داشت و از همه مهم تر اینکه ابعاد این گوشی ها نسبت به مدل های قبلی خود تغییری نخواهد کرد.

قطعا در سال های پیش رو تعداد بیشتری از شرکت های سازنده گوشی، استفاده از رویکرد ال جی و سامسونگ برای طراحی صفحه نمایش های جدید گوشی های G6، گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس را در دستور کار خود قرار خواهند داد. با وجود اینکه تاکنون هیچ یک از شرکت های سازنده گوشی تصمیمی مبنی بر استفاده از این رویکرد جدید در طراحی صفحه نمایش گوشی های خود، اعلام نکرده اند، اما به نظر می رسد که اپل در طراحی صفحه نمایش آیفون ۸، از رویکردی مشابه رویکرد ال جی و سامسونگ استفاده کرده است. در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، تمام شرکت های سازنده گوشی در آینده از این شیوه طراحی واقعاً خوب استقبال خواهند کرد.

ارسال نظر