مقایسه گوشی های آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس با گوشی اچ تی سی ۱۰ ( بخش دوم)

در قسمت قبل قدرت پردازش گوشی های آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس را با گوشی اچ تی سی ۱۰ مقایسه کردیم و به تفاوت های موجود در قدرت پردازش این گوشی ها اشاره کردیم. در این مطلب قصد داریم تا به نکاتی در خصوص وضوح و کیفیت صدا در این گوشی ها اشاره کنیم.

مقایسه گوشی های آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس با گوشی اچ تی سی ۱۰ ( بخش دوم)

وضوح و کیفیت صوتی از جمله مواردی است که برای بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. از دیگر موارد پر اهمیت برای دسته ای از کاربران وجود ورودی های صوتی است که بتوانند از این ورودی ها برای اتصال هدفون، کابل های IUX و غیره استفاده کنند. همانطور که در اخبار و بررسی های آیفون ۷ اطلاع رسانی شده است، گوشی های آیفون ۷ فاقد ورودی صوتی یا همان جک های ۵/۳ میلی متری برای هدفون و سایر دستگاه های صوتی جانبی هستند. در عوض در این آیفون ها ورودی تعبیه شده است که دارای سه کاربرد است یکی برای شارژ دستگاه، دیگری برای اتصال دستگاه به سایر دستگاه ها و همچنین خروجی صوتی . برخی از کاربران به جای استفاده از هدفون هایی که به گوشی متصل می شود ترجیح می دهند از هدفون هایی استفاده کنند که از طریق بلوتوث به گوشی متصل می شود. در واقع این راه حل از جمله راه حل هایی است که اپل کاربران را به استفاده از ان تشویق می کند. در نسخه جدی گوشی های آیفون، اپل از چیپ بلوتوث W1 استفاده کرده است که به عقیده متخصصان اپل این چیپ یکی از بهترین چیپ هایی است که صوت را با استفاده از تکنولوژی بلوتوث با سرعت بالا و با وضوح بالایی انتقال می دهد. خوشبختانه این چیپ بلوتوپ با هر نوع هدفون بی سیمی که قابلیت اتصال با بلوتوپ را دارد هماهنگ است و کار می کند. البته بهترین این هدفون ها همان هدفون هایی است که توسط شرکت Beats تولید شده است.

اما کاربران گوشی های اچ تی سی ۱۰ این مشکل را ندارند و می توانند به راحتی از هدفون های قابل اتصال به دستگاه برای گوش دادن به موسیقی و غیره استفاده کنند. در این گوشی ها خوشبختانه ورودی هدفون تعبیه شده است و بسیاری از متخصصان آن را به عنوان یک امتیار برتری برای این گوشی نسبت به آیفون ۷ می دانند. این وردی توسط شرکت BoomSound طراحی و تولید شده است که اخیرا در ساختار و مهندسی آن تجدید نظرهایی شده است. در هدفون های این گوشی از یک اسپیکر تقویت شده به همراه یک ووفر جدا گانه استفاده شده است. همچنین در این هدفون ها از سخت افزاری برای تبدیل فایل های صوتی دیجیتالی که از بیت بالاتر از ۱۶ تا ۲۴ پشتیبانی می کنند استفاده شده است.

تصویر متن

اما با تمام این تفاسیر در عمل کیفیت صدای گوشی های اچ تی سی ۱۰ آن چیزی نیست که کاربر انتظار دارد و کمی نا امید کننده است. اگرچه کیفیت صدای اسپیکرهای BoomSound بسیار خوب و تحسین برانگیز است اما متاسفانه در مقابل صدای اسپیکرهایی که در آیفون ۷ از آن ها استفاده شده است، چیزی برای گفتن ندارند.

به نظر می رسد اسپیکرهای آیفون ۷ قوی تر و بهتر باشند اما نکته مهم این است که در اچ تی سی ۱۰ ورودی هدفون وجود دارد که آیفون ۷ فاقد آن است. با توجه به لوازم جانبی صوتی موجود دربازار وجود این وردی در گوشی ها لازم و ضروری به نظر می رسد و برای همین است که گوشی اچ تی سی ۱۰ در این زمینه نسبت به آیفون ۷ از برتری بیشتری برخوردار است. بیشتر هدفون های با کیفیت که در سراسر دنیا به فروش می رسند سیم دار هستند و تعداد کمی از شرکت ها هدفون های بی سیم تولید می کنند.

اما از دیگر مواردی که در هر گوشی هوشمند باید به آن توجه خاص داشت، باتری است. در گوشی های اچ تی سی ۱۰ از باتری های ۳۰۰۰mAh استفاده می شود که نسبت به باتری های ۱۹۶۰mAh که در گوشی های آیفون ۷ استفاده شده است از اهمیت بیشتری و برتری بالاتری برخوردار هستند. کنته مهم تر این است که طول عمر باتری در گوشی های اچ تی سی ۱۰ نسبت به طول عمر باتری در گوشی های آیفون ۷ حدود نصف روز بیشتر است. البته این میزان چیزی است که طبق برآورد های مهندسی به دست آده است اما در عمل شارژ باتری گوشی های آیفون تنها نیم ساعت سریع تر از شارژ گوشی های اچ تی سی تمام می شود. اما به هر حال همین نیم ساعت نیز بسیار مهم است و باید گفت که اچ تی سی ۱۰ از لحاظ طول عمر باتری و همین طور از نظر وجود ورودی هدفون ازامتیاز بالاتری برخوردار است و برنده این قسمت گوشی اچ تی سی ۱۰ است.

اما مشخصه بعدی که باید مقایسه شود صفحه نمایش گوشی های آیفون ۷ و گوشی های اچ تی سی ۱۰ است. در گوشی های آیفون ۷ از صفحه نمایش ۵/۵ اینچی استفاده شده است. طی آزمایش هایی که اخیرا بر روی این گوشی صورت گرفته است صفحه نمایش آیفون ۷ در رده برترین صفحه نمایش ها قرار گرفته است. از طرفی آزمایش دیگری که بر روی این گوشی انجام شده است نشان می دهد که میزان کنتراست رنگی، عملکرد آن در نور زیاد و همچنین میزان روشنایی آن در نور زیاد از کیفیت بالایی برخوردار است. همچنین به گفته اپل صفحه نمایش Retina HD که در این گوشی ها استفاده شده است در حدود ۲۵ درصد نسبت به صفحه نمایش گوشی های آیفون ۶ از وضوح تصویر بالاتر برخوردارند و از طرفی قادر به نمایش رنگ هایی با تفاوت های بسیار جزیی هستند.

اما صفحه نمایش گوشی اچ تی سی ۱۰ ۲/۵ اینچ است و از نوع LCD هستندو مسلما از لحاظ وضوح و کیفیت تصویر به پای صفحه نمایش آیفون ۷ نمی رسند. صفحه نمایش استفاده شده در گوشی اچ تی سی Quad HD است و این یعنی وضوح تصویر آن در حدود ۱۴۴۰* ۲۵۶۰ است و در هر اینچ حدود ۵۶۵ پیکسل به کار رفته است. اما در هر اینچ از صفحه نمایش آیفون ۷ تنها ۳۲۶ پیکسل به کار رفته است. البته این موضوع الزاما به این معنی نیست که وضوح تصویر در صفحه نمایش گوشی های اچ تی سی ۱۰ بیشتر از آیفون ۷ است و باید گفت با توجه به سایر مشخصه های استفاده شده برای صفحه نمایش برنده این بخش گوشی آیفون ۷ است و جایگاه بالاتری نسبت به اچ تی سی ۱۰ به خود اختصاص داده است.

ادامه دارد...

ارسال نظر