بررسی عملکرد دوربین‌های دوگانه درگوشی‌های هوشمند پیشروی بازار

امروزه بازار استفاده از دوربین های دوگانه بر روی گوشی های هوشمند بسیار داغ است و اخیراً آیفون ۷ پلاس هم به جمع دوربین های دوگانه پیوسته است، در این مقاله به بررسی عملکرد دوربین های دوگانه گوشی های هوشمند در سال های اخیر می پردازیم.

بررسی عملکرد دوربین‌های دوگانه درگوشی‌های هوشمند پیشروی بازار

کلیک -در سال های اخیر کمپانی های سازنده گوشی های هوشمند به تولید گوشی های هوشمند با دوربین های دوگانه روی آورده اند، در واقع هدف از تولید گوشی های هوشمند با دوربین های دوگانه بالا بردن کیفیت است. در این مقاله به بررسی دوربین های دوگانه آیفون ۷ پلاس، ال جی V20،Honor 8 و هواوی میت ۹ می پردازیم. در این گوشی های هوشمند تفاوت هایی در ساختار دوربین ها وجود دارد و هر کدام به گونه ای دارای عملکردهای متفاوت هستند.

در سال ۲۰۱۴ کمپانی HTC گوشی هوشمندی با عنوان One M8 تولید کرد که در این گوشی هوشمند ما شاهد لنز دوم بودیم که این لنز دوم در تولید عکس هایی با کیفیت بهتر کمک می کرد و هم چنین باعث ایجاد بوکه در تصویر می شد. امروزه دوربین های دوگانه حالت هایی شبیه به حالت بوکه، زوم و ایجاد زاویه دید باز یا واید را برای کاربران ایجاد می کنند، ممکن است هر لنز به صورت جداگانه عملکردی متفاوت داشته باشد، مانند آیفون ۷ پلاس که در این دستگاه یک لنز واید و یک لنز تله فتو وجود دارد.

در بررسی یک دوربین دوگانه فاکتورهای بسیار زیادی وجود دارند که می توان هر یک از این فاکتورها را میزان و معیار قرار داد، در جدول زیر معیار ها و فاکتورهایی در نظر گرفته شده است که در هر ۴ دستگاه این فاکتور ها در نظر گرفته شده است.

بررسی عملکرد دوربین‌های دوگانه درگوشی‌های هوشمند

آیفون ۷ پلاس

بررسی عملکرد دوربین‌های دوگانه درگوشی‌های هوشمند

اپل در آیفون ۷ پلاس از دوربینی بسیار منحصر به فرد استفاده کرده است. در این دوربین نیز ما شاهد قابلیت های ویژه فیلم برداری و عکاسی مانند عکاسی LIVE، فیلم برداری Slowmotion، فیلم برداری تایم لپس و بسیاری از قابلیت های دیگر هستیم. دوربین های آیفون ۷ پلاس شامل دو لنز هستند یک لنز واید و یک لنز تله فتو؛ که لنز تله فتو دارای قدرت زوم بسیار بیشتری است.

یکی دیگر از قابلیت های آیفون ۷ پلاس حالت بوکه نرم افزاری این دستگاه است که این قابلیت توانایی رقابت با دوربین های DSLR را دارد. این در حالی است که بسیاری از منابع حالت نرم افزاری بوکه آیفون ۷ پلاس را نقد کرده اند و آن را مصنوعی خوانده اند.

ال جی V20

بررسی عملکرد دوربین‌های دوگانه درگوشی‌های هوشمند

کمپانی ال جی مدت زمان بسیار طولانی است که به استفاده از دوربین های دوگانه در گوشی های هوشمندش اقدام کرده است. قبل از V20 ما در G5 و V10 نیز شاهد دوربین های دوگانه بودیم. قابلیت فوکوس V20 به کاربر این امکان را می دهد تا از سوژه ها از فاصله نزدیک عکس های خوبی با عمق میدان مناسبی بگیرد. هم چنین دوربین V20 برای عکاسی با زاویه باز نیز بسیار مناسب و رنگ هایی با شدت بسیار خوبی ایجاد می کند.

هواوی میت ۹

بررسی عملکرد دوربین‌های دوگانه درگوشی‌های هوشمند

هواوی P9 اولین دستگاه هوشمندی بود که هواوی در آن از دوربین دوگانه استفاده کرد و هواوی در این دستگاه هوشمند برای تعبیه دوربین دوگانه با کمپانی لایکا همکاری کرد. دوربین دوگانه میت ۹ نیز به اندازه P9 از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و هم چنین در دوربین میت ۹ از لرزش گیر OIS نیز استفاده شده است.

دوربین دوگانه هواوی میت ۹ از دو سنسور ۲۰ مگا پیکسلی مونوکروم و ۱۲ مگا پیکسلی RGB برخوردار است. دوربین دوگانه میت ۹ دارای سیستم فوکوس هیبریدی است که فوکوس کردن بر روی سوژه های بسیار پر سرعت را آسان تر می کند. در میت ۹ سیستم های فوکوس بسیار پیشرفته ای استفاده شده است از این سیستم های فوکوس می توانیم به سیستم فوکوس لیزری فوکوس تضادی و عمقی اشاره کنیم.

نرم افزار عکاسی میت ۹ نیز از قابلیت های بسیار خوبی مانند عکاسی standard، vivid colors و smooth color enhanced دارد و کاربر هم چنین می تواند با فرمت RAW عکاسی کند و عکاسی با فرمت RAW این امکان را می دهد تا کاربر ویرایش های بیشتری بر روی عکس های خود انجام دهد.

Honor 8

بررسی عملکرد دوربین‌های دوگانه درگوشی‌های هوشمند

Honor 8 نیز یکی از تولیدات هواوی است که ویژگی های بسیار مشابه با میت ۹ دارد. در Honor 8 نیز ما شاهد همکاری لایکا و هواوی هستیم. در Honor 8 با دوربین دوگانه ۱۲ مگا پیکسلی با فوکوس لیزری مواجه هستیم و از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

از دیگر گوشی های هوشمند با دوربین های دوگانه می توان به ال جی G5؛ HTC One M9+، ZTE Axon، LG V10، Huawei P9 Plus، Lenovo Phab 2 Pro و Xiaomi Redmi Pro اشاره کرد.

در کل برای نتیجه گیری نهایی می توان به حالت بوکه آیفون ۷ پلاس یک امتیاز مثبت داد و در این بررسی دوربین دوگانه LG V20 نیز از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است. در دوربین دوگانه میت ۹ به دلیل وجود دو سنسور یکی رنگی و دیگری مونوکروم، از دقت رنگی بیشتری برخورداریم. در نهایت سلیقه شخصی می تواند به کاربر قدرت انتخاب دهد تا بهترین دستگاه را متناسب با نیاز خود انتخاب کند.

ارسال نظر