کنترل بیماری دیابت با دستگاه‌های مایکروویو

محققان معتقدند افراد مبتلا به بیماری دیابت با اندازه گیری غیر تهاجمی قند خون خود می‌توانند زندگی آسان‌تری را تجربه نمایند.

کنترل بیماری دیابت با دستگاه‌های مایکروویو

به گزارش کلیک، دیابت یا بیماری قند خون یک اختلال متابولیک (سوخت و ساز) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط مکانیزم‌های مختلف است. دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک تخریب سلولهای بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دو مقاوت پیشرونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود. در دیابت نوع دو عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند.

یکی از وظایف بسیار مهم بیمار در کنترل بیماری دیابت، کنترل قند خون توسط خود بیمار است. کنترل قند خون، مزایای فراوانی دارد. این کار بیمار را در انتخاب وعده غذایی مناسب یاری می‌دهد. همچنین می‌توان با کنترل منظم قند خون در زمان فعالیت یا در زمان بیماری، میزان انسولین دریافتی را تنظیم کرد.

اخیراً گروهی از دانشمندان توانستند یک سیستم مانیتورینگ قندخون که به استخراج خون نیاز ندارد را به صورت یک ابزار پوشیدنی توسعه دهند.

در این روش به جای اندازه‌گیری قند خون از طریق خون گیری، دستگاه مایکروویو به فرم یک ابزار پوشیدنی به بدن بیمار متصل شده و میزان گلوکز خون را اندازه گیری می‌کند. همچنین این دستگاه قادر است داده‌های بدست آمده از این عمل را به یک کامپیوتر و یا اپلیکیشن موبایل انتقال دهد.

این تیم تحقیقاتی به سرپرستی پرفسور آدریان پورچ و دکتر هیونگجای چوی، بر این باورند که این دستگاه می‌تواند زندگی را برای میلیون‌ها نفر از بیماران دیابتی آسان کند. آنها معتقدند با سرمایه گذاری صحیح می‌توان ظرف مدت پنج سال بازار بسیار خوبی را برای این محصول بدست آورد.

تاکنون این تیم تحقیقاتی برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود از موسسه تحقیقاتی Wellcome Trust بودجه‌ای بالغ بر ۱ میلیون دلار دریافت کرده است. در حال حاضر نیز این تحقیقات در مرحله آزمایشات بالینی بر روی بیماران دیابتی قرار دارد.

پرفسور پورج در مصاحبه با بی بی سی گفته است که این دستگاه به بیماران دیابتی برای مدیریت بیماری خود کمک خواهد کرد. او می‌‌گوید: در این روش بر خلاف روش‌های مرسوم اندازه گیری قند خون، نیاز به استخراج خون نداشته و دستگاه مایکروویو به صورت غیر تهاجمی عمل خواهد کرد.

وی همچنین اینگونه ادامه می‌دهد که: در این روش، استفاده از امواج مایکروویو در سطح بسیار بسیار پایینی قرار خواهد داشت و امواج مورد استفاده شده در این روش به هیچ وجه در نزدیکی سطوح مورد استفاده در پخت و پز قرار نخواهد داشت. این میزان در مقایسه با امواج تلفن همراه، در سطحی حدود یک هزار بار کمتر قرار دارد.

حدود سه و نیم میلیون بیمار دیابتی در انگلستان زندگی می‌کنند و پیش بینی می‌شود ۵۴۹۰۰۰ نفر دیگر نیز درگیر این بیماری باشند اما از آن بی اطلاعند.

ده درصد این بیماران، دیابت نوع یک دارند که می بایست بر میزان سطح قند خون خود نظارتی مستمر داشته باشند. توصیه می شود این بیماران به طور منظم روزانه شش مرتبه این کار را انجام دهند.

منبع: cardiff.ac.uk

ارسال نظر