ساخت اولین پوست مصنوعی با قابلیت رشد مو و غدد عروق

احتمالا قبلا پوست مصنوعی را دیده اید اما این بار شاهد نمونه پیشرفته تری از آن هستیم.

ساخت اولین پوست مصنوعی با قابلیت رشد مو و غدد عروق

به گزارش کلیک، محققان ژاپنی پوست مصنوعی را پرورش داده اند که نه تنها شامل فولیکول های مو بلکه تمام غدد آن را نیز دارد، از جمله غدد چربی و عروق. به این طریق که سلول های لثه موش را گرفته و سپس آن ها را تبدیل به سلول های بنیادی مانند می کنند که قابلیت تولید پوست را دارند و بعد آن را به موش هایی که نقص سیستم ایمنی دارند القا می کنند. (در این صورت پوست جدید آزادانه رشد می کند)

همانطور که در تصویر می بینید این پوست تولید شده کمی غیرعادی به نظر می رسد (شبیه به زگیلی است که روی پوست رشد می کند) اما کاملا سالم است، مانند پوست عادی رفتار می کند و با بافت طبیعی پیوند می خورد.

این روش هنوز راه بسیار طولانی را برای استفاده عملی از پوست مصنوعی در پیش رو دارد. دانشمندان تخمین می زنند که شروع آزمایشات انسانی تنها در ۱۰ سال آینده امکان پذیر خواهد بود. اما به هر جهت این کشف موفقیت آمیز می تواند مزیت فوق العاده ای در جهان پزشکی به همراه داشته باشد. اگر شخصی قربانی سوختگی شدیدی شود یا مبتلا به بیماری که پوست را از بین می برد شود، این پوست می تواند بافت جایگزینی برای آن باشد که تقریبا از پوست طبیعی غیر قابل تشخیص است.

منبع: engadget

ارسال نظر