چگونه تب ها را در فایرفاکس کوانتوم شخصی سازی کنیم؟

رسانه کلیک – یکی از مهم ترین و منحصر به فردترین خصوصیات نسخه جدید مرورگر اینترنت بنیاد موزیلا، امکان تغییر و شخصی سازی تب ها در فایرفاکس کوانتوم است.

چگونه تب ها را در فایرفاکس کوانتوم شخصی سازی کنیم؟

طراحی جدید تب ها در فایرفاکس کوانتوم به شما اجازه می‌دهد تا موارد مختلف از مقالات توصیه شده گرفته تا سایت های پربازدید موجود در تاریخچه را در سریع ترین زمان ممکن مشاهده کنید.

در این مطلب قصد داریم نحوه تغییر و شخصی سازی تب ها در فایرفاکس کوانتوم را توضیح دهیم.

تب ها در فایرفاکس کوانتوم

تغییر آیتم های نشان داده شده در تب جدید

ممکن است در برخی از موارد از آیتم های نشان داده شده در تب های جدید فایرفاکس کوانتوم خوشتان نیاید. نسخه کوانتوم فایرفاکس این اجازه را به شما می‌دهد تا نمایش تب های جدید را ساده تر و خلاصه تر کنید. برای این کار کافی است تا یک تب جدید در فایرفاکس کوانتوم باز کنید و روی آیکون چرخ دنده که در قسمت سمت راست و بالای تب ها در فایرفاکس کوانتوم قرار گرفته، کلیک کنید.

تب ها در فایرفاکس کوانتوم

پس از کلیک کردن، می‌توانید دسته بندی آیتم های مختلف نشان داده شده در تب های جدید را کنترل کنید. برای این کار کافی است تا تیک هر کدام از دسته بندی هایی را که مورد علاقه تان نیست، بردارید و در نهایت گزینه Done را بزنید.

تب ها در فایرفاکس کوانتوم

در این لیست مواردی نظیر سایت های پربازدید، مقالات ذخیره شده در سرویس Pocket، موارد مهم از بوک مارک ها به همراه تاریخچه و همچنین اطلاعات خلاصه شده (اسنیپت ها) از هر وب سایت را مدیریت کنید.

اگر وب سایت های پربازدید را از لیست بالا حذف نکرده باشید، می‌توانید آن‌ها را برای دسترسی سریع تر مدیریت و شخصی سازی کنید. برای این کار کافی است نشانگر ماوس را روی هر یک از آیتم های نشان داده شده در بخش Top Sites ببرید و گزینه Edit را در گوشه سمت راست آن انتخاب کنید.

تب ها در فایرفاکس کوانتوم

همچنین می‌توانید با کلیک کردن رو گزینه Add وب سایت های مورد علاقه خودتان را به این مجموعه اضافه کنید تا سریع تر از همیشه به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

برگرداندن ظاهر پیشین تب ها در فایرفاکس کوانتوم

اگر از طراحی تب ها در فایرفاکس جدید خوشتان نمی‌آید، می‌توانید تب های خالی را به همان شکل و شمایل نسخه های قبلی فایرفاکس دربیاورید.

برای این کار باید وارد بخش تنظیمات اصلی فایرفاکس از طریق about:config شوید:

تب ها در فایرفاکس کوانتوم

نکته: تنظیمات موجود در بخش about:config شامل موارد حیاتی کارکرد مرورگر فایرفاکس می‌شود. در صورتی که هر یک از تنظیمات موجود در این بخش را به اشتباه تغییر دهید، ممکن است کارکرد مرورگرتان با اختلال همراه شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم تنها موردی که در ادامه گفته شده است را تغییر دهید و از تغییر دیگر تنظیمات بپرهیزید.

  • یک تب جدید باز کنید
  • در نوار آدرس عبارت about:config را تایپ کرده و دکمه Enter را بزنید
  • در صفحه اخطار، دکمه I accept the risk را زده و به پنل تنظیمات داخلی فایرفاکس کوانتوم بروید

تب ها در فایرفاکس کوانتوم

  • عبارت newtabpage را در نوار جست و جوی تنظیمات تایپ کنید

تب ها در فایرفاکس کوانتوم

  • آیتم newtabpage.activity-stream.enabled را پیدا کرده و روی آن دو بار کلیک کنید
  • ارزش آن را از True به False تغییر داده و تب تنظیمات را ببندید

تب ها در فایرفاکس کوانتوم

با اعمال تنظیمات فوق، تب ها در فایرفاکس کوانتوم به همان شکل و شمایل سابق برمی‌گردد. علاوه بر این می‌توانید با کلیک روی بخش چرخ دنده تیک Show blank page را فعال کنید تا تب ها در فایرفاکس کوانتوم به صورت خام نشان داده شوند.

برای بازگشت به حالت قبل نیز کافی است تنظیمات گفته شده را به حالت قبل برگردانید. برای این کار به about:config رفته و ارزش browser.newtabpage.activity-stream.enabled را روی True بگذارید.

شخصی سازی تب جدید

نسخه جدید فایرفاکس دیگر از امکان تنظیم یک وب سایت به عنوان صفحه پیش فرض برای تب جدید پشتیبانی نمی‌کند. دلیل حذف این قابلیت سو استفاده برخی از آگهی افزار ها (Adware) عنوان شده است.

با این حال فایرفاکس هنوز به برخی از افزونه ها اجازه چنین کاری را می‌دهد. شما می‌توانید با نصب این گونه افزونه ها آدرس مورد نظر خود را به عنوان صفحه پیش فرض در هر تب تنظیم کنید.

یکی از محبوب ترین افزونه های مناسب برای این کار New Tab Override است و می‌توانید با نصب آن، آدرس‌های مختلف را از طریق آیکون این افزونه در نوار ابزار تنظیم کنید.

تب ها در فایرفاکس کوانتوم

به طور پیش فرض، افزونه مربوطه به شما اجازه اضافه کردند یک URL خاص را می‌دهد. کافی است آدرس مورد نظر خود را کپی کرده و در باکس مخصوص این افزونه پیست کنید.

علاوه بر این، شما دسترسی به تنظیمات پیشرفته تر را نیز دارید. برای این کار کافی است روی گزینه Option در کنار باکس افزونه کلیک کرده و تنظیمات شخصی خودتان را روی آن اعمال کنید. برای مثال می‌توانید فایرفاکس کوانتوم را به گونه ای تنظیم کنید که در لحظه باز شدن، به طور خودکار یک تب خام و یک تب از وب سایت رسانه کلیک را باز کند.

تب ها در فایرفاکس کوانتوم

شما همچنین می‌توانید در این تنظیمات به فایرفاکس اجازه باز کردن یک فایل ذخیره شده در دستگاه را نیز بدهید. برای این کار می‌توانید یک فایل با فرمت HTML که در حافظه کامپیوترتان ذخیره شده است را انتخاب کرده و آن را در قسمت local file موجود در بخش تنظیمات وارد کنید.

تب ها در فایرفاکس کوانتوم

ارسال نظر