سایبورگ از رویا تا واقعیت

ارتش امریکا در حال صرف میلیون‌ها دلار برای یک ایمپلنت پیشرفته است. این ایمپلنت به مغز انسان این اجازه را می‌دهد به‌طور مستقیم با کامپیوترها ارتباط برقرار کنند. اگر موفق شوند Cyborgها به واقعیت تبدیل خواهند شد.

سایبورگ از رویا تا واقعیت

به گزارش کلیک، بازوی تحقیقاتی پنتاگون، آژانش پروژه‌های پیشرفته تحقیقاتی دفاع (DARPA) امیدوار است که ایمپلنت به انسان‌ها اجازه دهد به‌طور مستقیم با کامپیوتر ارتباط برقرار کنند. این مساله برای افرادی با معلولیت دیداری یا شنیداری، مانند سربازان صدمه دیده در جنگ بسیار سودمند است.

طبق گفته فیلیپ آلولدا مدیر برنامه‌های دارپا، هدف از این ایمپلنت "بازکردن کانالی بین مغز انسان و الکترونیک مدرن" است.

در ماه ژانویه دارپا اعلام کرد در نظر دارد ۶۲ میلیون دلار برای این پروژه هزینه کند، که بخشی از برنامه طراحی سیستم مهندسی عصب نیز هست. طبق اعلام دارپا، ایمپلنت باید بزرگتر از یک سانتی متر مکعب، یا حدودا اندازه یک سکه کوچک باشد. هدف این دستگاه قابل کاشت تبدیل نورون‌ها در در مغز به سیگنال‌های الکترونیکی و ایجاد "پهنای باند انتقال داده بین مغز انسان و دنیای دیجیتال" ذکر شده است. دارپا این ایمپلنت را به عنوان یک پایه گذار برای درمان‌های جدید می‌بیند که می‌تواند به افراد با کمبودهای دیداری و شنیداری کمک کند. اینکار از طریق تغذیه دیجیتال شنوایی یا اطلاعات بصری به مغز صورت می‌گیرد.

GalleryComics_1920x1080_20150722_CYBORG.01.cover_.v02.600-COLOR-Blue_55a0212ba666c6.55203630

سخنگوی دارپا به CNN گفت که این برنامه برای کاربردهای نظامی ساخته نمی‌شود. اما برخی کاشناسان معتقدند چنین ایمپلنتی پتانسیل بالقوه برای کاربردهای متعدد خواهد داشت، مثل اهداف نظامی، و ربات‌های پوشیدنی، که با هدف تقویت و بازیابی عملکرد انسان به کار خواهند رفت.

کونور والش استاد مهندسی زیست ـ پزشکی دانشگاه هاروارد به CNN گفت که ایمپلنت "بازی را تغییر خواهد داد". وی افزود در آینده وسایل رباتیک پوشیدنی توسط این ایمپلنت کنترل خواهند شد.

والش معتقد است برای وسایل رباتیک پوشیدنی یا اسکلت خارجی دارای پتانسیل زیادی از کمک به بهبود بیماران از یک سکته گرفته تا ارتقا توانایی‌های یک سرباز در میدان نبرد است.ارتش امریکا در حال حاضر در حال توسعه یک اسکلت خارجی باتری دار است که حفاظت بیشتری در مقابل آتش دشمن ایجاد می‌کند.

از نظر تئوری ایمپلنت نورونی مورد بحث به افراد نظامی این امکان را می‌دهد که این نوع لباس‌ها را راحت تر کنترل کنند. با این حال، استیون پینکر استاد علوم شناختی و روانشناسی در هاروارد که این نوآروی را باور ندارد، این ایده را "یک نوشیدنی بیهوده" توصیف کرد، و افزود این کار تنها هدر دادن پول مالیات دهندگان است. او به سی ان ان گفت که ما هنوز اطلاعات درستی از کارکرد کدهای پیچیده مغزی نداریم، و اضافه کرد که اشیای خارجی باعث التهاب مغزی می‌شود که مشکلات جدی را ایجاد خواهد کرد.

دارپا همچنین قید کرد که ایمپلنت هنوز راه درازی در پیش دارد. پیشرفت در علم نورولوژی، زیست شناسی ترکیبی، الکترونیک کم قدرت، فوتونیک و ساخت تجهیزات پزشکی باید قبل از این وسیله به‌کار برده شوند. دارپا در نظر دارد گروه مختلفی از متخصصین را برای سرعت بخشیدن به پیشرفت پروژه استخدام کند.

منبع: CNN

ارسال نظر