کاهش ماده تاریک جهان از آغاز تاکنون

محققین روسی برای اولین بار توانستند میزان ماده تاریکی که جهان از زمان بیگ بنگ یعنی حدود ۱۳٫۷ میلیارد سال پیش از دست داده است را اندازه گیری کرده و محاسبه کنند که ۵ درصد ماده تاریک از بین رفته است.

کاهش ماده تاریک جهان از آغاز تاکنون

به گزارش کلیک ، این یافته ها می تواند یکی از بزرگ ترین رازهای فیزیک را توضیح دهد: چرا عملکرد جهان ما کمی متفاوت تر از آن چیزی است که چند سال پس از بیگ بنگ بود، و همچنین می تواند نگرشی نسبت به تحولات آینده به ما بدهد.

نویسنده سرپرست، ایگور کاچف از موسسه تحقیقات هسته ای مسکو می گوید "اختلاف بین پارامترهای کیهان شناختی در جهان مدرن و جهان پس از بیگ بنگ را می توان با این حقیقت توضیح داد که نسبت ماده تاریک کاهش یافته است. اکنون برای اولین بار توانستیم میزان ماده تاریک از دست رفته را محاسبه کنیم و اینکه چه چیزی باعث اندازه ناپایدار ترکیبات شده است."

راز ماده تاریک اولین بار در سال ۱۹۳۰ معرفی شد. در آن زمان اخترفیزیک دانان و منجمین مشاهده کردند که کهکشان ها به طرز عجیبی جابجا شده اند و تحت تاثیر چیزی بیش از جاذبه بودند و توسط ماده قابل مشاهده و انرژی موجود در جهان قابل توضیح نبود. از این رو فیزیک دانان برای توضیح این کشش گرانشی، ماده تاریک را مطرح کردند که می توانست مسئول اتفاقات موجود در جهان باشد.

یکی از راه هایی که دانشمندان ماده تاریک را مطالعه می‌کنند، امواج ماکروویو پس زمینه کیهانی(CMB) است که پژواک بیگ بنگ محسوب می‌شود. CMB یک تابش حرارتی باقی مانده از بیگ بنگ است که برای محققین نوعی کپسول زمان محسوب می شود که با کمک آن جهان را بررسی می کنند.

مشکل این است که پارامترهای کیهانی که بر جهان ما حکومت می کنند ـ مانند کنترل سرعت نور و نحوه فعالیت گرانش ـ در مقایسه با زمانی که CMB نشان می دهند، متفاوت است.

کاچف توضیح می دهد "این اختلاف به میزان قابل توجهی بیش از خطای حاشیه و خطای سیستماتیک بود. از این رو ما با نوعی خطای ناشناخته مواجه بودیم."

یکی از فرضیه ها این بود که ماده تاریک از روزهای اولیه جهان تا به امروز رو به زوال رفته است. این دقیقا چیزی است کاچف و همکارانش آن را در سطح ریاضی بررسی کرده و میزان تفاوت ماده تاریک از روزهای اولیه جهان تا جهان امروز را محاسبه کردند.

این تیم داده های گردآوری شده از تلسکوپ پلانک در مورد CMB را با مدل های ماده تاریک مانند DDM مقایسه کردند. آن‌ها متوجه شدند مدل DDM دقیقا مشاهدات و داده های گردآوری شده را در جهان مدرن شرح می دهد. این تیم توانست یک قدم فراتر رفته و داده های CMB را با مشاهدات مدرن مقایسه کند.

در پایان آن‌ها پیشنهاد دادند که جهان مقداری بین ۲ تا ۵ درصد از ماده تاریک خود را از آغاز جهان تا کنون از دست داده است.

ارسال نظر