دارک سولز فضایی؛ نقد و بررسی بازی The Surge

تاکنون هیچ بازی در حد سری بازی‌های Dark Souls نتوانسته صنعت بازی‌های رایانه‌ای را تحت تاثیر خود قرار دهد. چرا که کمپانی‌های بازیسازی با الهام از این سری محبوب بازی‌های متفاوتی را طراحی و توسعه کرده‌اند. The Surge یکی از همین بازی‌هایی است که با الگوبرداری از المان‌های متفاوت سری بازی‌های Dark Souls ساخته شده است.

دارک سولز فضایی؛ نقد و بررسی بازی The Surge
  • The Surge
  • پلتفرم: PlayStation 4, Xbox One, PC
  • ناشر: Focus Home Interactive, Maximum Games
  • سازنده: Deck 13
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی
  • تاریخ انتشار: ۱۵ می ۲۰۱۷

کلیک، بازی The Surge جدیدترین عنوان ساخته شده کمپانی Deck 13 است. این کمپانی آثاری همچون Lords of Fallen با الهام از سری بازی‌های Dark Souls را در کارنامه‌ی بازی‌سازی‌اش دارد. کمپانی Deck 13 با ساخت بازی Lords of Fallen نشان داد که الهام گیرنده چندان خوبی نیست و به جرات می‌توان گفت نتوانست از سری بازی‌های Dark Souls در ساخت Lords of Fallen الگوبرداری کند با این وجود از برخی از المان‌های سری بازی‌های Dark Souls در ساخت بازی Lords of Fallen h استفاده کرد. حال بازی The Surge آخرین عنوان ساخته شده‌ی کمپانی Deck 13 به بازارهای جهانی عرضه شده است و این‌بار تیم طراحی و توسعه‌ی Deck 13 از فرمول گیم‌پلی سری بازی‌های Dark Souls در یک اتمسفر و جو فضایی و علمی-تخیلی استفاده کرده است. آیا این‌بار کمپانی Deck 13 توانسته به هدف و مقصود خود برسد یا خیر؟ در دنیای بازی‌های رایانه‌ای تجربه نشان داده است که بهره بردن از یک اثر موفق برای ساخت محصولی جدید اتفاق خیلی عجیبی نمی باشد و این رویدادی است که در صنعت بازی های رایانه ای نیز زیاد دیده می شود، خصوصا در طی سالهای گذشته ما با بازی‌هایی مواجه شده‌ایم که ساختار گیم‌پلی خود را بر مبنا تعدادی از عناوین جریان‌ساز این صنعت تنظیم کرده‌اند. اما باید دید که در تمام این موارد کمپانی های سازنده بازی موفق عمل کرده اند؟ کمپانی Deck هم جزو آن دسته از کمپانی‌هایی است که بیشتر از عناصر سری بازی‌های Dark Souls در ساخت بازی‌هایش الهام می‌گیرد و این‌بار همین اتقاق در بازی The Surge رخ داده است.

6th pic

داستان بازی The Surge دلسرد‌کننده و ناامید‌کننده است. روایت داستان The Surge در زمان آینده بازگو می‌شود آینده‌ای که تکنولوژی می‌تواند مشکلاتی نظیر فلج بودن را درمان کند. ما در بازی کنترل شخصیتی به نام وارن را بر عهده داریم. شخصی که فلج است و بوسیله‌ی ویلچر حرکت می‌کند و توانایی حرکت کردن همانند مردم عادی را ندارد به همین دلیل بواسطه تبلیغاتی که شرکت CREO انجام می‌دهد، داوطلب یک پروژه شبیه‌سازی بزرگ می‌شود که می‌تواند توانایی حرکت دادن را به او دهد اما این اتفاق آنطور که وارن انتظار دارد پیش نمی‌رود. در حین آزمایش او از هوش می‌رود و زمانی که بیدار می‌شود خود را در یک لباس هوشمند می‌بیند که می‌تواند با آن حرکت کند اما در محیطی ناشناخته و پر از دشمنان روباتیک! و بازی تازه از اینجا آغاز می‌شود. این پوشش محافظ خارجی به شما قدرت و سرعت می‌دهد و البته به شما کمک می‌کند که دوباره حرکت کنید اما بابت این خدمات شرکت CREO باید بهای سنگینی را پرداخت کنید به مرور و رفته رفته داستان تاریک‌تر می‌شود و شما متوجه می‌شوید که روح‌تان در تسخیر شرکت CREO قرار دارد و این همان بهای سنگین است!

1th pic

در ابتدای داستان بازی و زمانی که شما بازی را شروع می‌کنید وارن بر روی ویلچر است او اولین فعالیت‌اش را در شرکت CREO به عنوان داوطلب شروع می‌کند. وارن به‌محض نصب Exosuit انتخابی از سوی شرکت و پس از حضور در سر کار، ناگهان از هوش می‌رود و پس از مدت‌زمانی نامعلوم در حالی به هوش می‌آید که همه‌چیز در CREO به‌هم‌ریخته است. ربات‌ها حالت تهاجمی پیدا کرده‌اند و اکثر انسان‌ها به‌ محض دیدن وارن به او حمله می‌کنند. در این چنین شرایط برای زنده‌ماندن باید مبارزه را شروع کنید چرا که چاره‌ی دیگری جز این ندارید. The Surge به خوبی نمی‌تواند بر روی داستان بازی مانور دهد و این باعث می‌شود که گیم‌پلی بازی با یک هدف پوچ و بیهوده از ابتدا تا انتها ادامه کند شاید یکی از دلایلی که داستان بازی از آن رنج می‌برد این است که کمپانی سازنده بیشتر بر روی عناصر الهام‌گرفته‌ی خود از سری بازی‌های Dark Souls تمرکز کرده و به المان اصلی بازی یعنی داستان توجه عمده‌ای نداشته و این موضوع در بازی به خوبی قابل لمس است. درحالی که بازی‌های در سبک سری بازی‌های Dark Souls دارای تم گوتیگ و گیم‌پلی مبتنی بر ارواح خبیث و تاریک و ترس از موجودات قلمرو آن‌هاست همین سیستم در آینده و در بازی The Surge این‌بار ترس از تکنولوژی و ربات‌ها را به دنبال دارد اما به جرات می‌توان گفت که The Surge نمی‌تواند تشویش و خوفی که سری بازی‌های Dark Souls به همراه داشت را در بازی ایجاد کند. شما در Surge به جای مبارزه با موجودات اهریمنی و مخوف با گروهی از ربات‌های انسان‌‌نما مبارزه می‌کنید که حاصل دستاورد‌ها و تکنولوژی‌‌های بشر هستند.

2th pic

بعد از پیچش‌های داستان بازی، حالا نوبت به گیم‌پلی بازی می‌رسد در ابتدای بازی ما کنترل وارن فلج را به عهده داریم که بر روی صندلی ویلچر حرکت می‌کند چند لحظه بعد به وسیله‌ی یک تکنولوژی و انجام آزمایش علمی، قدرت و مهارتی ابرقهرمانانه پیدا می‌کنیم! مکانیزم گیم‌پلی و طراحی آن کاملا مشابه سری بازی‌های Dark Souls،است همان طور که می‌دانید BoneFire‌ها در سری بازی‌های Dark Souls به عنوان مرکز ثقل مراحل و نقطه چک‌پوینت طراحی شده‌اند. این‌بار در بازی The Surge این BoneFire‌ها به شکل مدرنی در محیط گیم‌پلی بازی پخش شده‌اند، مکانیزم LEVEL بازی با سیستم جدید طراحی شده و بدین ترتیب برای باز کردن درهای بسته باید انرژی خاصی را داشته باشید که این انرژی با جمع‌آوری Power Core‌ها به دست می‌ آید. تقریبا می‌توان گفت با گیم پلی The Surge مشکلی پیدا نخواهید کرد. مبارزات بر اساس ضربات حساس و استقامت انجام می‌شود و تک تک دشمنان می‌توانند در کمتر از چند ضربه شما را نابود کنند. علاوه بر استقامت، منبع انرژی نیز وجود دارد که با ضربه‌های مداوم به دشمنان پر می‌شود. مهم‌ترین مکانیزم جدید در این بازی، قابلیت هدف‌گیری اعضای مختلف بدن دشمن است که با تمرکز ضربات بر هرکدام از اعضا منبع انرژی پر می‌شود و شما در نهایت می‌توانید با انجام یک حرکت تمام‌کننده آن قسمت از بدن را جدا کنید. اگر عضو هدفگیری شده از Exosuit پوشیده شده و یا اسلحه‌ای دارد، احتمال آن وجود دارد که بتوانید به نقشه ساخت آن دسترسی پیدا کنید و یا در صورت داشتن نقشه، مواد اولیه برای ارتقا آن اسلحه یا تکه Exosuit را به‌دست آورید. مانند سری بازی‌های Dark Souls که با کشتن NPC‌ها روح‌ آن‌ها را بدست می‌آوردید در Surge شما با کشتن دشمن‌ها TechScrap جمع آوری می‌کنید که برای ارتقای Power core، قطعات Exosuit و اسلحه‌ها بکار می‌رود و مانند مجموعه‌ی Dark Souls، در صورت کشته شدن در طول روند بازی فقط یکبار فرصت دارید تا بازگردید و TechScrap‌های خود را جمع کنید و البته در این حین تمام دشمن‌هایی که کشته‌اید دوباره زنده می‌شوند. Power Core همانند LEVEL در سری بازی‌های Dark Souls عمل می‌کند و به عنوان درجه شخصیت شما فعالیت دارد و با بالا بردن Power Core‌ها سلامتی، استقامت و قدرت شما بالاتر می‌رود و می‌توانید درهای خاصی را در طول مراحل باز کنید. علاوه بر آن قسمت‌هایی در بدن برای قرار دادن تراشه‌های مختلف آزاد می‌شوند که قدرت‌هایی مانند بازگشت خودکار سلامتی، کاهش سرعت خالی شدن انرژی و… را می‌دهد.

3th pic

با توجه به اینکه سیستم مبارزه‌ی The Surge از جذابیت خاصی برخوردار است اما با این وجود این سیستم دارای مشکلاتی نیز هست. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین مشکلات قفل شدن شخصیت حین انیمیشن حرکت‌هاست برخی از ضربات و سلاح‌ها زمان‌گیر هستند و هنگامی که شما دکمه‌ی مربوط به حمله و ضربه را فشار می‌دهید حرکات مربوط به ضربه در صف قرار می‌گیرند و امکان کنسل کردن این حرکات وجود ندارد بنابراین وقتی که حمله‌ی دشمن را پیش‌بینی می‌کنید راهی جز جاخالی دادن و یا ضربه‌ی دشمن را دریافت کردن وجود ندارد. البته قابلیت بلاک کردن ضربات وجود دارد اما این قابلیت از همان ابتدای بازی در اختیار شما قرار نمی‌گیرد و شما باید مراحلی را پیش بروید تا قابلیت بلاک کردن را بدست بیاورید. بلاک کردن ضربه‌ها میزان استقامت شما را کاهش می‌دهد و در عین حال می‌توانید از ضربات بالا و پایین دشمنان جاخالی بدهید. نکته‌ی دیگری که زیاد خوشایند به نظر نمی‌رسد این است که زمانی که شما اسلحه‌ای از دشمنان را در اختیار خود می‌گیرید قدرت اسلحه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند درحالی که دشمن با همان اسلحه و تنها با دو ضربه شما را می‌تواند نابود کند. این موضوع فضای گیم‌پلی بازی را بسیار مصنوعی می‌کند.

9th pic

گرافیک بازی بسیار خوب ساخته و پرداخته شده است کیفیت بافت‌های گرافیکی،انیمیشن‌ها و افکت‌ها همگی در سطح بالایی هستند. صحنه‌های مربوط به ضربات تمام‌کننده بسیار هیجانی طراحی شده‌اند که البته انیمیشن‌های مربوط به ضربات تمام‌کننده متفاوت هستند و با توجه به عضو هدف‌گیری شده و اسلحه‌ای که استفاده می‌کنید این انیمیشن‌ها بسیار خشن،خون‌آلود و متفاوت ظاهر می‌شوند. با توجه به اینکه تمرکز بازی بر استفاده از ‌Exosuit‌ها است، دشمن‌ها شکل و شمایل شبیه به هم دارند. نکته منفی در این میان این است که پوشیده شدن آنها در زیر اجزای آهنی مختلف تشخیص حرکاتشان را سخت می‌کند و به‌صورت توده‌ای مبهم زرد یا نقره‌ای‌رنگ دیده می‌شوند. بزرگ‌ترین جنبه تفاوت آنها اسلحه‌ای است که در دست دارند، نه شکل ظاهری. در مقابل دست طراحان در ساخت دشمن‌ها ربات مانند و Boss های غیرانسانی باز بوده و با انواع مختلفی مواجه هستید که همه الهام گرفته‌شده از ماشین‌های سنگین و غیر سنگین صنعتی هستند و به انتقال حس تجاری بودن و کارخانه ای محیط کمک می‌کنند.

4th pic

در کنار موضوع گرافیک درجه‌ی سختی بازی بسیار ناهموار است چرا که بازی از ابتدا با درجه‌ی سختی دشواری شروع می‌شود و رفته رفته بر دشواری این درجه‌ی سختی افزوده می‌شود بنابراین ممکن است در طول روند بازی بار‌ها کشته شوید و یک مسیر پیموده شده را چندین بار طی کنید. اگر از طرفداران بازی Demon's Souls و همچنین سری بازی‌های Dark Souls هستید این میزان درجه‌ی سختی برای شما عادی به نظر می‌رسد و درنهایت The Surge می‌تواند انتخابی مناسب برای تجربه‌ای شبیه سری بازی‌های Dark Souls ولی در جو و اتمسفر متفاوت باشد باوجود مشکلات جزئی در سیستم مبارزات و طراحی مراحل، Deck 13 موفق شده است که تجربه‌ای نو و جذاب برای طرفداران بازی‌های سخت و چالش‌برانگیز عرضه کند.

نکات مثبت بازی:

  • ایجاد ایده‌های جدید و خلاق باعث می‌شود که بازی در سراسر گیم‌پلی تازه نگه داشته شود.
  • وجود‌ صحنه‌های تنش‌زا و هیجانی
  • طراحی سیستم مبارزه‌ای خشن و هیجانی در دنیای شگفت‌انگیز ربات‌های انسان‌نما

نکات منفی بازی:

  • داستان متوسطی که هیچ زمینه‌ی جدیدی را در خود پرورش نمی‌دهد
  • کنترل خسته‌کنند‌ه‌ی جزیی اما مداوم

نمره بازی: ۷/۱۰

ارسال نظر