تشخیص نوع بیماری از طریق تنفس

دانشمندان یک دستگاه هوشمند نانویی ساختند که قادر است، علائم شیمیایی ۱۷ بیماری مختلف را شناسایی کند.

تشخیص نوع بیماری از طریق تنفس

به گزارش کلیک ، به نقل از نیو اطلس، تیمی از محققان بین المللی توانستند، با استفاده از فناوری نانو یک دستگاه هوشمند اختراع کنند که می تواند علائم شیمیایی ۱۷ بیماری مختلف را شناسایی کند.

این اختراع به محققان کمک خواهد کرد که بتوانند سریعتر بیماری ها را تشخیص دهند، شایان ذکر است که این شیوه ی تشخیص بیماری ها، راهکاری جدید نیست و دانشمندان حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح با آزمایش تنفس می توانستند که اختلالات و بیماری ها را در بدن انسان تشخیص دهند . از این روش در چین باستان نیز استفاده می شد.

بر کسی پوشیده نیست که تشخیص درست یک بیماری منجر به درمان آن بیماری می شود، به همین علت برای آنکه بتوان از روی تنفس بیماری را تشخیص داد، باید دستگاه های تحلیل نفس قابلیت شناسایی بیش از یک بیماری را داشته باشند. تکنولوژی هایی که تا به امروز در حوزه ی تشخیص بیماری ها ساخته شده اند، بسیار محدود بوده و برای ردیابی فقط یک نوع بیماری مانند نوع خاصی از سرطان یا دیابت ساخته شده اند.

درهرحال نکته کلیدی چگونگی شناسایی نوع بیماری ها در این دستگاه است، این دستگاه، تشخیص بیماری را با شناسایی بوهای مختلف مربوط به هر کدام از این بیماری ها انجام می دهد . هر انسانی در هر بازدم نیتروژن، دی اکسید کربن، اکسیژن و برخی از ترکیبات طبیعی داغ را از بدن خود خارج می کند. ترکیب و غلظت هر کدام از این موارد با توجه به میزان سلامت بدنی هر فردی، متفاوت است.

دانشمندان این دستگاه هوشمند نانویی را از نانو توب های کربن و ذرات طلا ساختند تا ترکیبات نمونه های تنفس ۱۴۰۴ بیمار از پنج کشور را بررسی کنند. در نتیجه ی تحقیق آنها مشخص شد که حدود ۸۱۳ تن از آنان ۱۷ نوع بیماری مختلف از سرطان کلیه یا پارکینسون داشتند، اما بقیه سالم بودند.

در ادامه، اطلاعات به دست آمده از هر بیمار به سیستم کامپیوتری ارائه شد که با صحت ۸۶ درصد قابلیت شناسایی بیماری ها را داشت. همچنین محققان تاثیر جنسیت، سن، عادت مصرف سیگار و موقعیت جغرافیایی محل زندگی فرد را به این اطلاعات اضافه کردند.با استفاده از این سیستم در علم پزشکی دیگر نیازی به آزمایشات پرهزینه و طاقت فرسا در جریان تشخیص بیماری نخواهد بود.

ارسال نظر