نمایشگری از جنس الماس در گوشی های هوشمند

شرکت‌های تولید کننده‌ی گوشی‌های هوشمند همواره سعی دارند تا میزان مقاومت صفحه نمایش محصولات خود را بهبود بخشند. اکنون به لطف استفاده از الماس در ساخت نمایشگر‌ها این مسئله دست یافتنی شده و کاربران گوشی‌های مستحکم‌تری خواهند داشت، اما به واقع این تکنولوژی قابل استفاده است؟

نمایشگری از جنس الماس در گوشی های هوشمند

به گزارش کلیک ، طی چند سال گذشته بارها در مورد گوشی‌های هوشمند و گجت‌هایی با صفحه نمایش کریستال یاقوت شنیده‌ایم، به عنوان یکی از جدیدترین نمونه‌ها می‌توان اشاره کرد به نسخه‌ی ۱۲۸۸ گیگابایتی گوشی هوشمند HTC U Ultra.

Akhan Semiconductor یک شرکت تولید کننده الماس به منظور استفاده در گجت‌های الکترونیک و به ویژه صفحه‌های نمایش است (البته این تنها فعالیت شرکت نبوده ولی اصلی‌ترین آنهاست). آدام خان مدیر عامل این کمپانی ادعا کرد که نمایشگرهای ساخته شده از الماس مستحکم‌تر، سخت‌تر و تمیزتر از انواع مدل‌های موجود در بازار است. وی در ادامه افزود که این صفحه نمایش‌ها تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی روانه بازار خواهد شد.

مدیر عامل این شرکت همچنین گفت هنگامی که این محصول روانه بازار گردد، فقط بعضی از برندهای گوشی هوشمند از صفحه نمایش الماسی استفاده خواهند کرد. طبق اطلاعات منتشر شده، شرکت Akhan در حال مذاکره با چند برند گوشی هوشمند بوده که در نهایت صرفا گوشی‌های یکی از این برندها به این نمایشگر خاص مجهز خواهد شد، از اینرو احتمالا شاهد استفاده از صفحه نمایش الماسی برای تعداد محدودی از گوشی‌های هوشمند یا گجت‌های پوشیدنی خواهیم بود. عرضه‌ی محدود نمایشگر‌های الماسی می تواند به علت عدم توانایی Akhan برای تامین تقاضا و یا برتری محسوب شدن این تکنولوژی در گوشی‌های هوشمندی باشد که ار آن استفاده می‌کنند.

بن استنسون، تحلیل‌گر کانالیس درباره‌ی صفحه نمایش محصولات دیجیتال گفت: تکنولوژی‌های مربوط به صفحه نمایش‌ها قدرت بازاریابی بالایی دارند، به همین دلیل اکثر شرکت‌های تولید کننده گوشی هوشمند سعی دارند از نظر تکنولوژی بکار رفته در نمایشگر، تمایزی را بین محصولات خود و سایر رقبای موجود در بازار به وجود آورند.

خبرها حاکی از این است که کمپانی آخان بعد از افزایش توان تولید خود، قادر خواهد بود تا نمایشگر الماسی را برای ۱۰ تا ۳۰ میلیون گوشی هوشمند و کمتر از یک میلیون ساعت و گجت هوشمند تامین کند. لازم به ذکر است که این مقدار در برابر تولید انبوه گوشی‌های هوشمند کم است برای درک بهتر این موضوع در نظر داشته باشید که اپل تنها در پاییز ۲۰۱۶ بیش از ۷۸٫۳ میلیون آیفون را روانه بازار کرده است.

دلیل برتری صفحه نمایش‌های الماسی

هر چند که در زمینه‌ی تولید شیشه پیشرفت‌های زیادی انجام شده اما هنوز هم گوشی‌های هوشمند در موقعیت‌هایی مانند به زمین افتادن و یا قرار گرفتن در مجاورت وسایل تیز و برنده ای مثل کلید، آسیب پذیرند.

الماس جزو سخت‌ترین مواد یافت شده در کره‌ی زمین است. مدیر شرکت آخان ادعا کرد که الماس در مقایسه با شیشه‌ی گوریلا و شیشه‌ی معمولی ۶ برابر قوی‌تر و ۱۰ برابر سخت‌تر است.

سخت بودن کریستال الماس سبب می‌شود تا نمایشگر‌های ساخته شده از کریستال الماس مقاومت زیادی در برابر شرایط مختلف حتی نفوذ آب داشته باشند. علاوه بر مزایای ذکر شده برای کریستال الماس، باید به خاصیت خنک کردن بیشتر این ماده چه در استفاده روی نمایشگر و چه در نیمه‌هادی‌ها و تراشه‌ها اشاره کرد.

همچنین آدام خان گفت از آنجا که کریستال الماس ۸۰۰ بار کمتر از مواد معمول مورد استفاده گرم می‌شود و در نتیجه ۸۰۰ بار خنک‌تر عمل خواهد کرد. استفاده نمودن از کریستال الماس برای ساخت صفحع نمایش می‌تواند تجربه‌ی استفاده از گجت‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را لذت بخش‌تر کند.

کریستال الماس بهتر است یا کریستال یاقوت

بجز الماس، از کریستال یاقوت نیز به عنوان ماده‌ای سخت برای استفاده در انواع گجت‌ها نام برده می‌شود. کریستال یاقوتی که در آزمایشگاه تولید می‌شود همچون یاقوت رنگ آبی نداشته و شفاف است. این ماده از مدت‌ها قبل به عنوان ماده‌ای سخت در صنایع از جمله صنایع فضایی، عکاسی و ساعت‌ سازی استفاده می‌شده است.

اگر به ساعت‌های سنتی گران قیمت موجود در بازار نگاه کنید، متوجه می‌شود که شیشه‌ی این ساعت‌ها یاقوت کریستال ساخته شده است. با توجه به استحکام زیادی که این ماده دارد، بعضی از تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند به استفاده از این ماده روی آورده اند. لازم به ذکر است تا قبل از این اخباری در ارتباط با استفاده از کریستال یاقوت برای آیفون‌های اپل مطرح بود که مشکلات به وجود آمده برای تولید کننده، این مسئله را منتفی کرد. البته لازم به ذکر است که اپل در آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس از کریستال یاقوت برای پوشش لنز دوربین استفاده کرده است.

نانو کریستال‌های الماس میزان شکنندگی کمتری در برابر کریستال یاقوت دارند. مبنی بر ادعای آدام خان، کریستال الماس است در درجه‌ی حرارت بالا می‌تواند به میزان بیشتری نسبت به کریستال یاقوت خم شود. از آنجا که می‌توان یاقوت الماس را در لایه‌های باریک‌تر در مساحت بیشتری تولید کرد، قیمت آن ارزان‌تر خواهد بود.

بطور کلی نمی‌توان توقع داشت که همه‌ی تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند از کریستال یاقوت یا الماس در ساخت گوشی‌های خود استفاده کنند.

جف ایوانسون، مدیر ارشد استراتژی کورنینگ (تولیدکننده‌ی شیشه‌های گوریلا گلس) درباره‌ی این موضوع گفت: با وجود اینکه کریستال الماس در حالت معمولی بسیار مقاوم است، اما مشکل زمانی بروز می‌کند که ساختار این کریستال بصورت ورقه‌ای تولید گردد.

وی در ادامه به آزمایش‌های انجام شده در شرکت کورنینگ برای استفاده از کریستال یاقوت اشاره کرد و گفت ورقه‌های کریستال یاقوت در زمان سقوط آسیب پذیر خواهند بود. کورنینگ از سال ۱۹۶۰ کریستال یاقوت را در صنایع فضایی مورد استفاده قرار داده است.

به واقع کریستال الماس ارزان و فراوان‌ تر است؟

قطعا کریستال الماس قیمت بیشتری در مقایسه با سایر پوشش‌های مورد استفاده خواهد داشت، همانطور که گوریلا گلس هزینه‌ی بیشتری نسبت به شیشه‌ی معمولی دارد، علاوه بر این همانطور که تولید انبوه کریستال یاقوت برای شرکت اپل مشکل آفرین بود، کریستال الماس نیز در تولید انبوه می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

استنتون در این خصوص گفت: هر تکنولوژی جدیدی که در زمینه‌ی نمایشگرها به بازار بیاید، باید در زمانی کوتاه در تیراژ چند هزار میلیون پنلی قابل تولید کردن باشد. این مسئله‌ایست که کمپانی کورنینگ از عهده‌ی آن برآمده و می‌تواند شیشه‌های گوریلا را در تعداد بالا تولید کند، اما این موضوع برای یک شرکت کوچک مساله‌ی بسیار بزرگی خواهد بود. یک چالش دیگر بر سر راه تکنولوژی‌های جدید را برای نمایشگر‌ها، قیمت آنهاست. قدرت داشتن کافی به منظور پاسخ به تقاضای بازار مسئله‌ای است که حتی می‌تواند یک کمپانی را تا ورشکستگی کامل پیش ببرد، همانطور که GT Advanced به عنوان تامین کننده‌ی کریستال یاقوت شرکت اپل در سال ۲۰۱۴ نتوانست این وظیفه را انجام دهد و در نتیجه در همان سال اعلام ورشکستگی کرد.

ارسال نظر