کسب‌ و‌ کارهای نوپا تاثیر شگرفی بر رشد اقتصاد دیجیتال دارد

رسانه کلیک - معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اندازه کوچک بخش خدمات در اقتصاد ایران، بر نقش حوزه ICT به عنوان حوزه‌ای موثر برای رشد اقتصاد دیجیتالی در کشور تاکید کرد.

کسب‌ و‌ کارهای نوپا تاثیر شگرفی بر رشد اقتصاد دیجیتال دارد

به گزارش کلیک ؛ به نقل از تجارت نیوز، رضا باقری اصل درباره نقش کسب‌ و کارهای اینترنتی در رشد اقتصاد دیجیتالی بیان کرد: بحث دیجیتال که یکی از زیر بناهای اصلی توسعه اقتصاد دیجیتالی است، بخش عمده‌ای از آن توسط فعالیت‌های بخش خصوصی شکل می‌گیرد، در واقع اما بازیگران اصلی رونق این حوزه جوانان تحصیلکرده‌ای هستند که در این حوزه‌ها کسب دانش کرده و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

وی با بیان این که ما تحقق اقتصاد دیجیتال را بدون حضور جوانان تحصیلکرده شاهد نخواهیم بود، اضافه کرد: تمام کشورهای پیشرو در زمینه اقتصاد دیجیتال، توسعه خود را بر توسعه مهارت‌های دیجیتالی و مدیریت دیجیتالی بنا کرده‌اند.

کشور ایران نیز به واسطه علاقه‌مندی جوانان به این حوزه‌ها و همینطور شاید فاصله زیادی که در دیگر صنایع با کشورهای توسعه یافته داریم فارغ‌ التحصیلان زیادی را در حوزه‌های مربوط به ICT داشته‌ایم.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات با تاکید بر این‌ که در حوزه نیروهای انسانی ظرفیت ویژه‌ای را در حوزه‌های دیجیتالی در کشور داریم، اظهار کرد: در مورد زیرساخت‌ های حقوقی و فرهنگی مربوط به کسب‌ وکارهای دیجیتالی مشکلاتی داریم که باید حل شوند که اگر حل شوند می‌توانند تحولاتی جدی را در حوزه ICT در کشور به وجود بیاورند.

باقری اصل با اشاره به فاصله اندازه واقعی بازار حوزه دیجیتال با اندازه پیش‌ بینی شده در برنامه‌ های توسعه، بیان کرد: بخش عمده‌ای از فاصله ۴۰ هزار میلیارد تومانی فعلی بازار دیجیتال کشور با مقدار پیش‌ بینی شده در برنامه توسعه ششم که ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است تنها توسط کسب‌ و کارهای نوپا می‌تواند محقق شود.

وی اضافه کرد: البته همیشه کسب‌ و کارهای نوپا، نوپا باقی نمی‌ماند بلکه به تدریج به سمت کسب‌ و کارهای بسیار بزرگتری میل می‌کند؛ همچنین باید گفت که آثار توسعه‌ای این کسب‌ و کارها همیشه مستقیم نیست بلکه می‌تواند آثار غیرمستقیمی همانند آنچه در تاکسی‌ های تلفنی پیش آمد داشته باشد و تعداد بسیار زیادی از افراد را در قالب راننده به خود مشغول کند.

وی در نهایت با بیان اینکه اقتصاد خدمات ما در کشور بسیار ضعیف است و حجم آن هم در حال حاضر ۵۰ درصد است، اظهار کرد: اقتصاد خدمات حداقل باید به نسبت حداقل بالای ۶۰ درصد در اقتصاد کشور برسد که در این راستا بازار ICT می‌تواند دریافت‌کننده و تحریک کننده این بخش از اقتصاد باشد.

ارسال نظر