محکومیت فیسبوک در پرونده ذخیره اطلاعات بیومتریک کاربران

دور اول دادگاهی که برای رسیدگی به شکایت شماری از کاربران فیسبوک تشکیل شده بود، با شکست این شبکه اجتماعی خاتمه یافت.

محکومیت فیسبوک در پرونده ذخیره اطلاعات بیومتریک کاربران

به گزارش کلیک، اخیرا برخی از کاربران فیسبوک با تنظیم شکوائیه‌ای خواستار پاسخگویی این غول شبکه‌های اجتماعی نسبت به جمع آوری و ذخیره سازی داده‌های بیومتریک به دست آمده از تصاویر چهره خود در این وب‌سایت شدند.

قاضی این پرونده در دادگاه فدرال کالیفرنیا لایحه دفاعیه فیسبوک را مبنی بر رد اتهام وارده از سوی برخی از کاربران مردود دانست.

این شبکه اجتماعی در لایحه تنظیمی خود، طرح دعوی کاربران را بر اساس قانون حریم خصوصی اطلاعات بیومتریک ایلینویز (BIPA) فاقد وجاهت قانونی دانسته است چرا که آن‌ها خود پیش از این با شرایط و مفاد استفاده از فیسبوک اعلام موافقت کرده‌اند. علاوه بر این، فیسبوک مدعی است که قانون BIPA شامل "پیشنهادات برچسب زنی (تگ گردن)" نمی‌شود.

با تمام این تفاسیر، دادگاه به این نتیجه رسید که قانون ایلینویز در این مورد صادق بوده و شکات به درستی تحت مفاد این قانون دادخواست خود را تنظیم و تقدیم دادگاه کرده‌اند.

طبق ادعای شاکیان، قابلیت تشخیص چهره فیسبوک که به طور خودکار تگ‌ها را روی تصاویر به کاربران پیشنهاد می‌دهد، برخلاف قوانین جاری حفظ حریم خصوصی و با نقض آشکار قانون BIPA ایلینویز، داده‌های بیومتریک آن‌ها را جمع آوری و ذخیره می‌نماید.

این پرونده که پیش از این توسط ساکنین ایلینویز تحت قانون این ایالت تشکیل شده بود با موافقت طرفین دعوی به دادگاهی در کالیفرنیا انتقال یافت.

چندی پیش نیز فیسبوک در دادگاهی مشابه به دلیل دنبال کردن طرحی برای صدور نوع خاصی از سهام محکوم شده بود.

این کمپانی در ماه آوریل اعلام کرده بود که کلاسی جدید از سهام فاقد حق رای را ایجاد خواهد کرد. این سهام به مدیر عامل فیسبوک یعنی مارک زوکربرگ اجازه می‌داد ثروت خود را بدون محدود کردن کنترل این شبکه اجتماعی عظیم بذل و بخشش کند.

منبع: reuters

ارسال نظر