هولولنز مایکروسافت آینده را متحول می کند

آينده سيستم عامل ويندوز می تواند به موفقيت يک دستگاه جديد بنيادی وابسته باشد.

هولولنز مایکروسافت آینده را متحول می کند

به گزارش کلیک، بيش از 2 درصد از گوشی های هوشمند فروخته شده در سال گذشته از سيستم عامل ويندوز استفاده می کردند و همچنين فروش تبلت های مايکروسافت حدود 10 درصد بازار را شامل میشد. با افزايش گرايش کاربران و تجار به سوی گوشیهای همراه، سلطهگری ويندوز که در طول عمر رايانه توسط "مايکروسافت" ارايه شده بود رو به نزول رفت.

اما همانطور که تلفن همراه، رايانه را تخريب کرد، حتما موردی هم وجود دارد که تلفن همراه را تخريب کند. سال گذشته " ستيا ندلا" از اعضای شرکت مايکروسافت در مصاحبه ای اظهار کرد: "اشتباه بزرگی که در گذشته انجام داديم اين بود که فکر می کرديم رايانه در همه زمينه ها و در تمام دوران ها تنها مرکز فعاليت خواهد بود. امروزه حجيم ترين دستگاه يک تلفن همراه با حجم شش اينچ است، اما تصور اينکه اين دستگاه در آينده برای تمام مسائل کارایی خواهد داشت نيز يک اشتباه ديگر است. "
جواب مايکروسافت برای محاسبات آينده دستگاهی است به نام "هولولنز" که در سال گذشته از آن پرده برداری شد. هولولنز به زودی وارد بازار نخواهد شد اما برای آينده تجاری مايکروسافت مفيد است.

windows-hololens-960-2

مايکروسافت در ماه ژانويه گذشته از اين دستگاه پردهبرداری کرد. هولولنز از لحاظ کارایی، دستگاهی ما بين Google Glass و Oculus Rift است و جهان واقعی را با جهان ديجيتال ترکيب می کند، همچنين قابلیت پوشيدنی بودن آن امکان برقراری ارتباط با اشکال هولوگرفی را به کاربر می دهد.
در اويل ماه جاری بروس هريس از شرکت مايکرسافت در مصاحبه ای جزيیات بيشتری از مشخصات و کمبودهاي واقعی اين دستگاه را منتشر کرد. بر اساس سخنان او، "هولولنز" يک رايانه کاملاً کاربردی و قابل پوشيدن است که از ويندوز 10 پشتیبانی میکند. او می گويد: "هر کاری که بتوان با يک لپتاپ دارای ويندوز 10 انجام داد با اين دستگاه نيز قابل انجام است. "

بدين معنی که "هولولنز" می تواند بدون اتصال به شبکه به عنوان يک دستگاه مستقل و يا به صورت متصل به اينترنت با هر برنامهای که براي ويندز 10 نوشته شده است، کار کند. همان قدر که اين دستگاه قابليت فعاليت با اپليکيشن های سه بعدی پيشرفته را دارد، صاحبان آن می توانند از مزايای برنامه های سنتی 2 بعدی مانند "اکسل" و "ورد" نیز بهره مند شوند.

بدون هيچ شکی هولولنز يک دستگاه همراه است و از هيچ گونه سيمی استفاده نمي کند؛ شرکت "مايکروسافت" نيز قصد ساخت نسخه با سيم آن را ندارد. وسايل جانبی نیز از طريق "وای فای" و يا "بلوتوث" می توانند به آن متصل شوند. "هولولنز" دارای يک باطری داخلی است که با توجه به پيچيدگی برنامه های فعال بر روي آن بين 2.5 تا 5.5 ساعت به کاربر اجازه فعاليت می دهد.
بر خلاف گوشيهای واقعی، "هولولنز"حوزه ديد فراگيری ندارد. اين حوزه ديد هنوز وسیع است (تصور کنيد يک مونيتور 15 اينچی در فاصله حدودا 12 اينچی از صورت شما قرار گيرد)، اما دارای يک حاشيه مشخص است. اين يک نقص واقعی به شمار می آيد اما مزيت هایی هم دارد، از آنجا که اين يک دستگاه جانبی است که در مقابل بينایی افراد قرار میگیرد، نگرانی از ایجاد تکان های نامطلوب از بين می رود. مايکروسافت هنوز اميدوار است که يک بازبینی اساسی در اين حوزه ديد داشته باشد، اما در حال حاضر محدوديتهایی در ساخت و باتری آن هنوز وجود دارد.

16c6c6e0-1f0a-4708-be60-66947d085607

اين دستگاه هيچ گونه پروانه خنک کنندهای ندارد که البته لازمه هر وسيله پوشيدنی است، و البته توان آن نيز محدود است. "هريس" بيان کرد که با اين محدوديت احتمالا ارايه هولوگرم های پيچيده ناممکن است. کاربران می توانند از فضاي ابری محاسبات برای کاهش اين محدوديت استفاده کنند، همچنين می توانند دو "هولولنز" را از طريق اينترنت به هم متصل کنند. اين دستگاه از دوربينهای مدل "کاينتيک" شرکت مايکرسافت برای بررسی محيط اطراف و شناسایی اجسام ثابتی که هولوگرمها می توانند با آن فعل و انفعال داشته باشند، استفاده می کند. شيشه هولوگرافيک آن در صورت اعمال فشار می تواند به سمت بالا تا رسيدن به سطح افق و همچنين به سمت پایين تا رسيدن به سطح زمين تنظيم شود. کاربران می توانند شفافيت هولوگرام را آزادنه تنظيم کنند و در صورت نياز ان را مات و يا شفاف کنند.
در اين فصل ويرايش گسترش يافته اين دستگاه آماده ارایه به بازار است. علاقمندان میتوانند برای خريد آن مبلغ 3000 دلار پرداخت کنند. شرکت "مايکروسافت" هنوز تاريخ و قيمت دقيق آن را اعلام نکرده است.


بیشترین سیستم عامل مورد استفاده کدام خواهد بود؟

با وجود قابلیت پشتيبانی از نرمافزارهای ويندوز 10، مايکرسافت اطمينان دارد که بعد از آغاز به کار اين دستگاه نرم افزارهای زيادی برای آن توليد خواهد شد. اما هنوز مشخص نيست که چرا مصرف کنندگان يا مشتريان سرمايه گذار برای اين دستگاه حاضرند چند هزار دلار برای يک گوشی هزينه کنند تا فايل "وورد" را به "اکسل" تبديل کنند، در حالی که تنها با کسری از اين مبلغ و توسط يک لپتاپ اين کار ميسر است. شايد کاربران تجربيات جديدی با "هولولنز" کسب کنند که رايانه های سنتی توان ارايه آن را نداشته اند.
اگر اين فرضيه به واقعيت بپيوندد، احتمالاً مايکروسافت میتواند به ويندوز نيروی دوباره بخشيده و تعريف دوبارهای از رايانه همراه در يک راه کاملاً جديد بيان کند.

منبع:PCworld

ارسال نظر