اثبات خاصیت شگفت انگیز قهوه

بر اساس مطالعات انجام شده، نوشیدن قهوه می تواند خطر سیروز ناشی از مصرف الکل را جبران کند.

اثبات خاصیت شگفت انگیز قهوه

به گزارش کلیک، محققان دانشگاه ساوتمپتون انگلستان به شواهدی دست یافتند که نشان می دهد نوشیدن قهوه می تواند خطر سیروز مربوط به مصرف الکل را جبران کند. تعداد بیشتر مصرف فنجان های قهوه در طول روزبه معنای کاهش قابل توجه خطرپیشرفت سیروز کبدی می باشد. یافته های این پژوهشگران در مجله Alimentary Pharmacology and Therapeutics منتشر شد. این تیم محققان برای پژوهش خود نه بررسی درباره ی قهوه و آثار آن بر مصرف الکل انجام دادند. این مطالعه بیش از ۴۳۰۰۰۰ نفر شرکت کننده داشت که حدود ۱۹۹۰ نفر آن ها، کسانی بودند که سیروز کبدی در آن ها تشخیص داده شده بود. در هشت مطالعه، محققان دریافتند که افزایش مصرف قهوه به معنای کاهش خطر ابتلا به سیروزمی باشد. یک فنجان قهوه در روز ابتلا به این بیماری را تا ۲۲ درصد کاهش می دهد، دو فنجان تا ۴۳ درصد، سه فنجان خطر ابتلا را تا ۵۷ درصد و چهار فنجان کاهش خطر ۶۵ درصدی به همراه داشت. دکتر اوللیور کندی از دانشگاه ساوتمپتون می گوید: "سیروز به طور بالقوه ای کشنده است و هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

بنابراین، مهم است که خطر ابتلا به سیروز ممکن است با مصرف قهوه، نوشیدنی ارزان، موجود درهمه جا و نوشیدنی قابل تحمل کاهش یابد. " قهوه یک ترکیب پیچیده متشکل از صدها ماده ی شیمیایی است و ازاین نظر که مسئول محافظت از کبد است، ناشناخته می باشد. سیروز یک بیماری کبدی است که درمراحل پایانی با زخم (فیبروز) در آن تشخیص داده می شود. آن یک بیماری دژنراتیو است که نمی توان آن را درمان کرد اما تشخیص زودهنگام می تواند به حفظ و جلوگیری از آسیب بیشترکمک کند. سیروز پیشرفته کشنده است به طوری که کبد دیگر نمی تواند بدن را از مواد مضر سم زدایی کند و یا خون را تمیز کند.
با این وجود، محققان می گویند در حالی که قهوه ممکن است به فرد مبتلا به سیروز کمک کند، آن ممکن است به سایر عوارض نوشیدن الکل زیاد کمک نکند. دکتر سامانتا هلر، متخصص تغذیه در مرکز پزشکی دانشگاه لانگون در نیویورک، که عضو تیم محققان نیست می گوید: "متاسفانه اگر چه قهوه حاوی ترکیباتی است که آثارآنتی اکسیدانی و خواص ضد التهابی دارد، اما نوشیدن چند فنجان قهوه در روز نمی تواند آسیب سیستماتیک که در نتیجه اضافه وزن یا چاقی، کم تحرکی، مصرف بیش از حد الکل و یا یک رژیم غذایی کاهش وزن شدید ناسالم است را برطرف کند."

بعضی از مطالعات عواملی مانند چاقی و دیابت، که منجر به تشخیص سیروز دربیماران مورد مطالعه می شود را نادیده گرفتند. آسیب کبدی ناشی ازمصرف الکل نیزدر بسیاری از افراد فرق دارد، به ویژه درمیان زنان که در مقایسه با مردان نمی توانند الکل را به سرعت در بدن سوخت و ساز کنند. آقای کندی با توجه به یافته هایشان می گوید قبل از ارائه ی توصیه های بهداشتی خاص باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

منبع: latinpost

ارسال نظر