با امواج فراصوت لباس های خود را خشک کنید!

ظاهرا دنیای تکنولوژی از چیزهای عجیب و غریب خالی نمی شود. حال از تازه ترین یافته های این حوزه خبر می رسد که محققین آزمایشگاه ملی اوک ریج (Oak Ridge) نوعی خشک کن لباس ساخته اند که با سرعت بالایی می تواند عملیات خشک کردن را انجام دهد.

با امواج فراصوت لباس های خود را خشک کنید!

به گزارش کلیک، خشک کن فراصوت (Ultrasonic Dryer) نام وسیله ای است که به عنوان سریع ترین خشک کن ساخته شده تاکنون شناخته می شود. به گفته سازندگان این دستگاه، کاهش پنج برابری مصرف انرژی در کنار کاهش زمان کار دستگاه از مزایای این خشک کن محسوب می شوند. در این روش به جای گرما، از ارتعاشاتی با فرکانس بسیار بالا استفاده می شود. ابزارهایی تحت عنوان «مبدل سبز» (green transducer) انرژی برق را به ارتعاشات تبدیل می کنند و آب را در الیاف لباس به لرزه در می آورند.

به عقیده دانشمندان در این روش حجم متوسطی از لباس را می توان در مدت زمانی کمتر از ۲۰ دقیقه کاملا خشک کرد؛ در حالی که در خشک کن های متداول این زمان به ۵۰ دقیقه نیز می رسد. براساس آمارها هرساله در امریکا بیش از ۹ میلیارد دلار صرف هزینه برق مورد نیاز خشک کن ها می شود. با این حساب اگر این نوآوری جدید به تولید انبوه برسد شاهد کاهش چشمگیر هزینه خانوارها و مصرف برق ایالات متحده خواهیم بود.

افزون بر تمام ویژگی های مفید این دستگاه، کاهش پرز که در خشک کن ها به امری رایح بدل شده نیز می تواند یکی دیگر از شاخصه های خشک کن های فراصوت باشد چراکه پرزها معمولا زمانی ایجاد می شوند که جریان داغ هوا از میان الیاف لباس عبور می کند. خشک کردن لباس بدون استفاده از گرما می تواند تغییر رنگ آنها را هم در درازمدت به تعویق بیاندازد.

ارسال نظر