دوربین های دوگانه آینده تلفن های هوشمند را رقم می زنند

نمایشگر های بزرگ با وضوح تصویر بالاتر و حتی پردازشگرهای سریع تر را فراموش کنید! گوشی های هوشمند جدید و مجهز به فناوری دوربین دوگانه در راه هستند تا انقلابی را در صنعت تلفن های همراه هوشمند به وجود بیاورند!

دوربین های دوگانه آینده تلفن های هوشمند را رقم می زنند

به گزارش کلیک، کمپانی اسرائیلی Corephotonics، که دو سال پیش آغاز به کار کرد، بالاخره موفق شد فناوری خود را رونمایی کند که این فناوری جدید را احتمالا در سه ماهه سوم امسال در بین تلفن های همراه مشاهده خواهیم کرد. این سیستم که دارای دوربین دو گانه است، قول زوم اپتیکال بدون از دست رفتن قسمتی از تصویر را داده است و حتی کاهش نویز بهتر که هیچکدام از سنسورهای دوربین های فعلی موجود نیست را ممکن می ‌سازد.
در سال 2014 این کمپانی در کنگره جهانی موبایل به CNET گفته بود تلفن هایش با این ویژگی در همان سال به بازار خواهند آمد اما دو سال بدون هیچ سخنی گذشت.
هنگامی که در این دوره کنگره با اران کالی، دستیار رئیس فروش و صدور مجوز Corephotonics صحبت کردیم، گفت: وقتی Corephotonics فناوری دوربین دوگانه را در سال 2014 معرفی کرد، مزیت های آن پس از مدت کوتاهی مشخص شد. نسل اول آن در سال 2015 تکمیل شد. تقاضاها از زمان شروع وجود داشت و هنوز هم ادامه دارد. در سال 2015 زنجیره تامین هنوز برای دوربین آمادگی نداشت و در حال آماده شدن بود. هم اکنون من از دادن این خبر خوشحالم که هر سه مولفه تقاضا، توسعه و بلوغ زنجیره تامین آماده هستند و حالا این فناوری آماده تولید است.
وقتی Corephotonics تایید نکرد که این فناوری در ال جی جی 5 و تلفن های X Cam استفاده شده، CNET از یکی از مجریان ال جی متوجه شد که فناوری دوربین دوگانه در دوربین های آن ها در کره توسعه یافته و به نظر نمی رسد ویژگی هایی همانند ویژگی های دوربین دوگانه Corephotinics داشته باشد؛ یعنی عدم وجود زوم آپتیکال قابل مقایسه.

  • این فناوری چه عملکردی دارد و چگونه عملکرد خود را محقق می کند؟

این اولین بار نیست که صنعت تلفن هوشمند، دوربین دوگانه را امتحان می کند. چند سال پیش، زمانی که هنوز تب سه بعدی وجود داشت، تلفن هایی مانند HTC Evo 3D از یک دوربین دوگانه برای گرفتن عکس های سه بعدی که در نمایشگر سه بعدی گوشی قابل دیدن بود بهره می برد.
اما این محصول یک چیز متفاوت است.Corephotonic برای این مدل پایه ای، دو دوربین در نظر گرفته است؛ یکی از آن ها تله فتو با فوکوس ثابت و میدان دید کم و یک دوربین با زاویه دید گسترده است و سپس تصویر این دو دوربین را برای بدست آورن تصویر بهتر با هم ترکیب می کند.
Corephotonic این ترکیب سازی را " دوربین محاسباتی" می نامد و ادعا می کند به وضوح تصویر، کاهش نویز در نور کم، افزایش محدوده دینامیکی و تحلیل عمق دست یافته است. ماژول های پیشرفته مانند Hawkeye جدید که در بالا نشان داده شده است، از روشی متفاوت استفاده می کند که مختصرا در مورد آن صحبت خواهیم کرد.
این محصول به طور شگفت انگیزی کار می کند. نمونه های عرضه شده توسط کمپانی در نمایشگاه MWC همانند آنچه بود که دو سال پیش دیدیم، اما کمی بهتر و بهینه تر هستند. عکس ها در نور کم جزئیات خوبی را به نمایش می گذاشتند و دارای نویز بسیار کمی بودند؛ ویژگی که سازندگان گوشی های هوشمند برای دستیابی به آن از سنسورهای بزرگ تر استفاده کرده اند.
Corephotonis در حال حاضر در سه مدل موجود است؛ اولین مدل با ترکیبی از دوربین 13 و 8 مگاپیکسل است که دارای حداکثر زوم آپتیکال 3x است. دومین مدل و باریک ترین آن‌ ها که دارای دو دوربین 13 مگاپیکسلی است که یکی از آنها برای گرفتن عکس های بهتر در نور کم، سیاه و سفید است و سومین و جدیدترین مدل با نام Hawkeye دارای دو دوربین 13 مگاپیکسلی است با یک فناوری اختصاصی که برای دست یابی به زوم آپتیکال 5x، نور را می شکند و همچنین دارای تثبیت کننده تصویر نوری است.

  • چرا این محصول با بقیه محصولات فرق دارد ؟

تلفن های هوشمند هر روز ما را بیش از پیش غافل می کنند اما در آخر می بینیم که تمام این تلفن ها دارای قیمت، دوربین و حافظه ذخیره سازی تقریبا مشابهی هستند. تنها تفاوتی که در آنها دیده می شود، ویژگی های ظاهری آنها است و اینکه آیا ضد آب یا دارای سنسور شناسایی اثر انگشت هستند یا خیر. نیاز است تلفن های همراه نوآوری داشته باشند و این تلفن هوشمند این کار را انجام داده است.
حتما چند مرتبه پیش آمده است که دلتان خواسته باشد جور دیگر در عکس افتاده باشید یا یک عکس به خاطر عدم استفاده از فلاش، خوب از آب در نیامده باشد؟ حالا این تکنولوژی این مشکلات را برطرف و عکس برداری را آسان کرده است.
فقط سازندگان گوشی های اندروید از این موضوع نفع نمی برند. شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه گوشی بعدی آیفون با نام آیفون 7 از ویژگی مشابه بهره خواهد برد و در حال کار بر روی آن برای ارتقا کیفیت عکس دوربین است.
همچنین اندازه سنسور به کار رفته در گوشی ها محدود است. اچ تی سی از یک سنسور 4 مگاپیکسلی استفاده کرد، اما این سنسور کارایی لازم را نداشت. گلکسی اس 7 سامسونگ از یک سنسور بزرگ تر استفاده کرد اما هنوز می بینید که نمی توان بدون وجود زوم آپتیکال روی یک عکس بدون از دست رفتن قسمتی از تصویر بزرگنمایی کرد. اما با این حال، عملکرد سنسور جدیدی که سامسونگ به کار گرفته، در نور کم به نظر تاثیر گذار می آید.

  • سال 2016؛ سال دوربین های دوگانه

اگر شایعات صحت داشته باشد، آیفون 7 را با زوم آپتیکال خواهیم دید و دیگر سازندگان گوشی هوشمند که در این مسیر نیستند نیز قدم به این مسیر خواهند گذاشت. فعلا از خرید گوشی صرف نظر کنید، چون قرار است موبایل ها امسال به چنین جایگاهی دست یابند و با توانایی های خود یک بار دیگر عکاسان مشتاق را به سوی خود جلب کنند.

منبع:msn

ارسال نظر