رابطه قیمت دلار با بازار بورس ایران چگونه است؟

در صورت کاهش نرخ ارز مخصوصا با تجدید توافق هسته‌ای و برجام، یا در شرایطی با افزایش نرخ دلار، بازار بورس ایران چه تغییراتی خواهد کرد؟ رابطه قیمت دلار با بازار بورس ایران چگونه است؟

رابطه قیمت دلار با بازار بورس ایران چگونه است؟

بررسی رابطه قیمت دلار با بازار بورس ایران

اگرچه پایین آمدن قیمت دلار ، می‌تواند تورم را در کشور کمی کاهش دهد، اما در ریزش شاخص بورس ایران (شاخص کل و شاخص هم‌وزن) نیز تاثیر خواهد گذاشت.

رابطه مستقیم کاهش ارزش سهام با کاهش قیمت دلار

بنگاه‌های صادرات محور مثل پتروشیمی و صنایع فلزی و شیمیایی که با افزایش نرخ ارز، سهامشان رشد می‌کند در صورت پایین آمدن قیمت دلار، با کاهش ارزش سهام مواجه می‌شوند. از طرفی قیمت‌گذاری این محصولات بر اساس عرضه و تقاضای جهانی است و در صورت افزایش نرخ دلار سود می‌کنند.

شرکت‌های دلاری بورس ایران (شرکت‌های صادرات‌محور)، که اصولا نمادهای شاخص‌ساز بورس هم هستند، در صورت افت، کل بازار سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهند و کاهش قیمت دیگر نمادهای بازار سرمایه را موجب می‌شوند.

حتی شرکت‌های غیر دلاری بورس نیز که با افزایش نرخ دلار و ایجاد تورم بیشتر، دارایی‌هایشان (مثل ماشین‌آلات صنعتی، زمین کارخانه و یا محصول تولیدشده)، افزایش قیمت می‌یابند و سهامشان ارزش خود را در نتیجه تورم ایجاد شده حفظ می‌کند، سهامشان در صورت کاهش قیمت دلار کمی افت می‌کنند. البته از تاثیر روانی افزایش یا افت قیمت دلار بر بازار بورس نیز نباید گذشت.

رابطه قیمت دلار با بازار بورس

رابطه معکوس قیمت دلار و ارزش سهام در بورس

با این حال شرکت‌های بورسی مبتنی بر واردات مثل شرکت‌های دارویی و صنعت خودروسازی، همچنین شرکت‌هایی که بدهی ارزی دارند، با کاهش قیمت دلار، ارزش سهامشان بیشتر می‌شود و در واقع رابطه معکوسی با قیمت دلار دارند.

بیشتر بدانید: قیمت دلار بر چه اساسی به دست می آید؟

سخن آخر

قیمت دلار تهران در بازار آزاد هم‌اکنون در بهمن 1400 حدود ۲۶ هزار تومان تا ۲۸ هزار تومان است. اگرچه موفق بودن مذاکرات وین و توافق هسته‌ای ممکن است مقدار کمی قیمت دلار را کاهش دهد، اما رفع تحریم‌ها، آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، عرضه منابع ارزی و تقاضا نیز می‌تواند در رشد و رونق بورس موثر باشد.

همچنین بخوانید: حمایت جدی دولت از بورس به روایت وزیر اقتصاد

ارسال نظر