انتقاد دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی از اجرای عجولانه طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالاها

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی از اجرای عجولانه طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالاها توسط وزارت صمت انتقاد کرد.

انتقاد دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی از اجرای عجولانه طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالاها

قاسم‌علی حسنی در خصوص درج قیمت تولیدکننده روی کالاها اظهار کرد: «طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا آزمون و خطای بزرگی است که وزارت صمت آن را پیاده سازی کرد.»

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی استان تهران افزود: «هنوز بسترها برای اجرای این طرح آماده نیست. منطقی‌تر این بود که وزارت صمت از قبل از طریق رسانه‌ها نحوه درج قیمت و محاسبه قیمت نهایی را آموزش می‌داد تا مصرف‌کننده بداند کالا را با چند درصد سود و … می‌خرد.»

وی ادامه داد: «درست است که برای قیمت‌گذاری یک کالا ۳ درصد سود عمده‌فروش، ۱۲ درصد سود خرده‌فروش و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می‌شود، اما مصرف‌کننده نمی‌داند در نهایت چقدر روی قیمت تولیدکننده کشیده شده است، چراکه هیچ‌گونه آموزش و اطلاع‌رسانی دقیقی در این مورد صورت نگرفت.»

حسنی گفت: «از سوی دیگر با توجه به عدم شفاف‌سازی دقیق و نامتوازن بودن هزینه‌ها، نحوه محاسبه هزینه حمل‌ونقل، کرایه، انبارداری و هزینه‌های جانبی در کشور ما جای بحث دارد. کاسب می‌تواند بگوید هزینه انبارداری و کرایه من فلان تومان شده، پس تمام این موارد را روی قیمت مصرف‌کننده اعمال می‌کنم.»

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی استان تهران افزود: «برای نمونه اگر قیمت تولیدکننده یک کالا ۸ هزار تومان درج شده باشد و فروشنده این کالا را با قیمت ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان بفروشد، مصرف‌کننده چه ایرادی می‌تواند به این قیمت بگیرد؟ چگونه می‌خواهد محاسبه کند که آیا قیمت فروشنده منصفانه است یا خیر؟ کاسب می‌تواند هزاران دلیل برای قیمتش بیاورد. مصرف‌کننده چگونه قرار است متوجه شود که افزایش قیمت اعمال شده منطقی است؟»

حسنی در مورد تاثیر اجرای آزمایشی ۶ ماهه طرح مذکور گفت: «متاسفانه پیش از اجرای طرح، اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌ای انجام نشد و از این رو به نظر می‌رسد این طرح اشکالات خاص خود را دارد و این کار با عجله صورت گرفت. اگر بعد از ۶ ماه وزارت صمت به این نتیجه رسید که طرح موفق نبوده، چگونه می‌خواهد طرح را برگرداند؟ حداقل روی یک محصول این طرح را اجرا می‌کردند تا در صورت عدم موفقیت، راحت‌تر اوضاع مدیریت می‌شد.»

منبع: مهر

ارسال نظر