افزایش حقوق 1401 کارگران و کارمندان چقدر خواهد بود؟

در روزهایی که بودجه سال آینده کشور در حال بررسی و تصویب است، اخبار از افزایش حقوق 1401 کارگران و کارمندان به میزان 10 درصد حکایت می‌کند.

افزایش حقوق 1401 کارگران و کارمندان چقدر خواهد بود؟

افزایش حقوق 1401 کارگران و کارمندان چقدر خواهد بود؟

در شروع نیمه دوم هر سال بخش عمده‌ای از وقت کابینه دولت و نمایندگان مجلس به بررسی بودجه سال جاری و نواقص آن و تصویب بودجه برای سال بعد اختصاص می‌یابد تا در نهایت بهترین بودجه ممکن با توجه به جمیع شرایط کشور (سیاسی، اقتصادی و ...) تصویب شده و در سال آینده کمترین اختلاف را با هزینه‌های جاری دولت داشته باشد.

با این حال در چند سال گذشته تحریم‌ها روی روند بررسی و تصویب بودجه هم تأثیر گذاشته و نظر به اینکه با توجه به کاهش صادرات نفتی و غیرنفتی درآمدهای دولت بسیار کم شده است، این قضیه روند تصویب بودجه را هم تحت‌الشعاع قرار داده است.

همچنین در ادامه همین تحریم و کاهش درآمدها با مواردی چون افزایش بی‌رویه نرخ ارز و کاهش شدید ارزش پول ملی و به تبع آن گرانی طلا و مسکن و ماشین، افزایش اجاره‌بها برای مستأجرها و حتی افزایش شدید قیمت مواد غذایی روبه‌رو هستیم که به ویژه در 2 سال اخیر زندگی را برای بخش عمده‌ای از طبقات جامعه سخت کرده است.

طبق آخرین آمار رسمی اعلام شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ اجاره‌بهای مسکن در شرایطی در عرض یک سال 2 برابر شده است که حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران تغییر چندانی نکرده است و این یعنی بخشی از خانواده‌ها با درآمد ثابت 2 برابر بیش از پیش هزینه اجاره مسکن را می‌دهند.

در چنین شرایطی افزایش حقوق 1401 بازنشستگان تامین اجتماعی و کارمندان مهم‌ترین سؤالی است که برای خیلی‌ها مطرح است و باید دید این افزایش حقوق در بودجه 1401 چقدر پیش‌بینی شده است؟

بودجه چه زمانی به مجلس می‌رود؟

آن‌طور که مسعود میرکاظمی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم اعلام کرده است، طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در ۱۵ آذرماه جاری تقدیم مجلس شود؛ هرچند در سال‌های گذشته هم بارها پیش آمده که بودجه دیرتر به مجلس برود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که معاونان و مدیران کل این سازمان طی ماه‌های اخیر با برگزاری نشست‌های متعدد تخصصی با نمایندگان مجلس، وزارتخانه‌ها، ارگان‌ها و نهادهای مختلف، در رابطه با بودجه سال آینده کشور بحث و تبادل نظر داشته و این بودجه بدون کسری بسته شده است.

همچنین در شرایطی که جدیدترین دور مذاکرات وین با موضوع برجام از روز گذشته دوباره آغاز شده است، در تازه‌ترین خبرها اعلام شد بودجه 1401 کشور با فرض ادامه تحریم‌ها بسته شده است و از همین نکته به نظر می‌رسد تکلیف دولت با مذاکرات تا اندازه‌ای مشخص است و به آن چشم امید ندارد.

افزایش حقوق کارمندان، پلکانی و از 10 تا 30 درصد

طبق آخرین اخبار رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیحاتی در مورد جزئیات افزایش حقوق کارمندان در سال 1401 ارائه کرد. افزایش حقوق کارمندان احتمالاً بین 10 تا 30 درصد و به صورت پلکانی خواهد بود.

مسعود میرکاظمی گفت: «تلاش بر این است که حداقل افزایش اعمال شود، ولی حقوق‌های پایین ممکن است تا بالای ۳۰ درصد نیز افزایش یابد. با این حال کسانی که چندین بار افزایش حقوق داشته‌اند، کمترین درصد رشد را خواهند داشت، بنابراین افزایش حقوق برای تمام کارکنان یکسان نیست.»

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در یک چرخه منفی حقوق قرار گرفته‌ایم، یادآور شد: «اکنون به طور مرتب تورم ایجاد می‌شود و به دنبال آن حقوق‌ها افزایش پیدا می‌کند که برای تامین منابع آن خلق پول شده و به دنبال این جریان با افزایش پایه پولی و افزایش نقدینگی، تورم رشد می‌کند. به عبارتی ۲۰ درصد افزایش حقوق برای کارکنان اعمال می‌کنیم، ولی تورم برای عموم مردم ایجاد می‌شود. دولت به سمتی حرکت خواهد کرد که خلق پول صورت نگرفته و به این صورت نباشد که برای پرداخت حقوق کارکنان که سهم محدودی در جامعه دارند، تبعات و تورم آن کل مردم را تحت فشار قرار دهد.»

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: «متأسفانه در حال حاضر به‌هم‌ریختگی بالایی در وضعیت حقوق وجود دارد، به طوری که مصوباتی گرفته‌اند که افزایش بالای حقوق را برای برخی کارکنان ایجاد می‌کند اما مثلا جوان تحصیلکرده‌ای که تازه وارد سیستم می‌شود حقوق پایینی دارد. برنامه ما این است که تا 3 سال آینده بتوانیم شرایط را تغییر دهیم.»

حقوق کارگران چقدر افزایش می‌یابد؟

در شرایطی که با رقم تورم حدودا 44 درصدی تمام اقشار جامعه تحت فشار قرار گرفته‌اند، متأسفانه قشر کارگر هم با مشکلات فراوانی برای معیشت دست‌وپنجه نرم می‌کنند و چشم امیدشان به افزایش حقوق در سال آینده است تا شاید قدری از این فشار بر دوششان کم شود.

با این وجود حتی اگر افزایش حقوق 10 تا 30 درصدی را برای کارگران هم در نظر بگیریم، باز پاسخگوی تورم 50 درصدی جامعه نخواهد بود و این قشر هنوز با مشکل مواجه خواهند بود.

علی ترکاشوند، دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان ری اخیراً در مصاحبه‌ای تأکید کرده است: «با توجه به افزایش تورم در 8 ماهه نخست سال جاری، شورای عالی کار باید تصمیمات مناسبی را برای دستمزد ۱۴۰۱ اتخاذ کند. در سال‌های گذشته که تورم و گرانی همچون امروز بیداد نمی‌کرد، افزایش سالانه مزد کارگران و بازنشستگان تا حدودی مخارج آنان را پوشش می‌داد؛ اما امروز وضعیت معیشتی این اقشار شریف جامعه بحرانی است.»

ترکاشوند با تأکید بر جایگاه قانونی شورای عالی کار برای تعیین دستمزد کارگران افزود: «هیچ سالی کارگران از میزان افزایش حداقل دستمزد راضی نبوده‌اند، آن هم به این خاطر که سال‌هاست مزد سال آینده را بر اساس تورم سال قبل تعیین می‌کنند. شرایط معیشتی بازنشستگان که یک عمر برای صنعت و اقتصاد کشور تلاش کرده‌اند، در شأن آنان نیست و متاسفانه اجرای ماده ۹۶ و ۱۱۰ تأمین اجتماعی نیز پاسخگوی هزینه‌های سرسام‌آورشان نیست.»

نظر شما در خصوص افزایش حقوق 1401 کارگران و کارمندان چیست؟ با توجه به شرایط تورمی کشور چقدر با افزایش حقوق‌ها موافق هستید و چند درصد افزایش را مناسب می‌دانید؟ نظرتان را برایمان بنویسید.

ارسال نظر