چه کسانی کارت اعتباری یارانه می‌گیرند؟

اختصاص کارت اعتباری یارانه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یکی از گزینه های در حال بررسی دولت است. اما چه کسانی کارت اعتباری یارانه می‌گیرند و اصلا کارت اعتباری یارانه چیست؟

چه کسانی کارت اعتباری یارانه می‌گیرند؟

با نزدیک شدن به زمان تنطیم لایحه بودجه سال آینده دوباره توجه‌ها به سمت بودجه ارز ۴۲۰۰ تومان رفته است، این ارز در واقع یارانه‌ای است که دولت برای کاهش قیمت کالاهای اساسی تخصیص داده است.

ارزهایی که با نرخ ارزان ۴۲۰۰ تومانی با هدف تامین کالاهای اساسی خانوارها تخصیص داده شده هیچگاه به دست مردم نرسیده است. بنابراین گروهی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که باید روش تخصیص این یارانه تغییر کند و به طور مستقیم به دست مردم برسد.

بیشتر بخوانید: پیشنهاد ارائه کارت اعتباری به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی بررسی می‌شود

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی نیز به در یک برنامه تلویزیونی از طرح مجلس برای پرداخت کارت اعتباری گفته است.

به گفته او، مجلس کارت اعتباری را پیشنهاد داده است که بتواند بر اساس سرانه مصرف با قیمت‌های ترجیحی در اختیار مردم قرار بگیرد تا در مسیر مصرفی بتوانند با قیمت‌های ترجیحی کالاهایشان را خریداری کنند.

کارت اعتباری یارانه به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

پورابراهیمی درباره مشمولان گفته است: «افراد کم‌درآمد در اولویت دریافت کارت اعتباری هستند. چنانچه قرار شد به افراد دیگر هم پرداخت شود در دو سطح انجام می‌شود. با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، کالاهای اساسی با نرخ ارز نیمایی وارد می‌شود.

میانگین حقوق افرادی که در دهک اول تا پنجم قرار دارند حدود ۳٫۵ میلیون تومان است، به همین علت نیز دولت طرح‌های حمایتی خود را برای این دهک‌ها اجرا می‌کند و معمولا شرایط زیر را دارند:

  • افراد تحت پوشش کمیته امداد
  • افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی
  • افراد بدون هیچ گونه بیمه
  • روستاییان و عشایر
  • افرادی که مجموع درآمد خانوارشان کمتر از حداقل حقوق وزارت کار باشد (یعنی کمتر از ۲٫۶ میلیون تومان باشد)
  • کارمند دولت نباشند
  • افرادی که ملک و ماشین با قیمت بالا نداشته باشند
  • یارانه‌بگیران نقدی و معیشتی

کارت اعتباری یارانه چیست؟

احتمالا منظور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از کارت اعتباری همانی است که ابراهیم رئیسی نیز وعده پرداخت آن را در آذر ماه داده است.

رئیس‌جمهور برای کاهش هزینه خانواده‌ها وعده داده که کارت اعتباری معیشت صادر می‌شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول، دوم و سوم مبلغ ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک چهارم و پنجم مبلغ ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

به گفته رئیسی این یارانه از آذر امسال، یعنی یک ماه دیگر پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید: واریز یارانه ۳۰۰ هزار تومانی از آذر ماه انجام می‌شود؟

منبع: همشهری

ارسال نظر