سهام‌گذاری یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟ | آشنایی با Staking رمزارزها

استیکینگ ارز دیجیتال راهی برای افزایش دارایی‌های رمزارزی، بدون خرید بیشتر است. اما در مورد این روش سرمایه‌گذاری چه چیزهایی را باید بدانیم؟

سهام‌گذاری یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟ | آشنایی با Staking رمزارزها

احتمالا شنیده‌اید که افراد زیادی از طریق ترید یا خرید و فروش ارزهای دیجیتال درآمدزایی می‌کنند، اما روش دیگری نیز برای کسب سود از رمزارزها وجود دارد.

این کار که به آن استیکینگ (Staking) گفته می‌شود، روشی برای استفاده از ارزهای دیجیتال خاص برای کمک به تأیید تراکنش‌ها در شبکه بلاک‌چین است. سرمایه‌گذارانی که در سهام‌گذاری یا استیکینگ شرکت می‌کنند، می‌توانند بازدهی بیش از حساب‌های پس‌انداز به دست بیاوردند.

اگرچه اصطلاحات استیکینگ ارز دیجیتال پیچیده به نظر می‌رسد، اصول آن بسیار ساده است و صرافی‌های آنلاین زیادی نیز به دنبال راحت‌تر کردن مراحل سهام‌گذاری برای کاربران هستند.

اگر قصد دارید از دارایی‌های خود برای استیکینگ ارزهای دیجیتال استفاده کنید، اطلاع از روش انجام این فرآیند، ارزهای قابل سهام‌گذاری و برخی از خطرات مرتبط با آن برایتان مفید خواهد بود.

استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟استیکینگ ارز دیجیتال

استیکینگ رمزارز بخش مهمی از فناوری برخی ارزهای دیجیتال خاص است. پیش‌نیاز درک استیکینگ، شناخت کلی فناوری بلاک چین و روش و کارکرد آن است.

بلاک‌چین‌ها غیرمتمرکز هستند؛ یعنی هیچ واسطه‌ای (مانند بانک) وجود ندارد که فعالیت‌های جدید را تأیید کند و اطمینان حاصل کند که تراکنش‌ها با تاریخچه قبلی مطابقت دارند. در عوض، کاربران «بلاک‌هایی» از تراکنش‌های اخیر تولید می‌کنند و آن‌ها را برای گنجاندن در یک دفتر کل تاریخچه تغییرناپذیر ارسال می‌کنند. کاربرانی که بلاک‌هایشان پذیرفته می‌شود، کارمزد تراکنش‌ها را دریافت خواهند کرد.

استیکینگ راهی برای جلوگیری از جعل و کلاهبرداری است. کاربرانی که بلاک‌های جدید را تولید می‌کنند (یا در مورد صحت بلاک‌های ارائه شده تصمیم می‌گیرند)، مقداری از رمزارز خود را ارائه می‌دهند.

به طور کلی هرچه دارایی بیشتری سهام‌گذاری شده باشد، شانس کاربر برای دریافت پاداش کارمزد تراکنش بیشتر است. اما وقتی مشخص شود که بلاک پیشنهادی کاربر دارای اطلاعات نادرست است، ممکن است بخشی از سهامش را از دست بدهد. این فرآیند اسلشینگ (Slashing) نام دارد.

کدام رمزارزها استیکینگ دارند؟

تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال محبوب با استفاده از استیکینگ کار می‌کنند. اگر بلاک‌چین یک ارز دیجیتال از سازوکار اثبات سهام (Proof-of-Stake) استفاده کند، احتمالا از استیکینگ پشتیبانی می‌کند.

بزرگ‌ترین دارایی دیجیتالی که از استیکینگ پشتیبانی می‌کند، توکن بومی شبکه اتریوم یعنی اتر است. اتر دومین رمزارز بزرگ از نظر ارزش بازار است.

سولانا و کاردانو از دیگر شبکه‌های محبوب ارز دیجیتال با از پشتیبانی از استیکینگ هستند.

بسیاری از انواع ارز دیجیتال نیز وجود دارند که از استیکینگ استفاده نمی‌کنند. بیت‌کوین که با اختلاف زیادی باارزش‌ترین ارز دیجیتال است، از روش متفاوتی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. روش مورد استفاده بیت‌کوین، اثبات کار «Proof-of-work» است. اثبات کار فرآیندی است که مصرف انرژی بسیار زیادی دارد و کاربران را ملزم می‌کند تا قبل از ارسال یک بلاک جدید و دریافت پاداش‌های بالقوه، محاسبات بسیار سنگینی را انجام دهند.

چگونه باید ارز دیجیتال خود را استیک کنیم؟سهام گذاری رمزارز

بسته به میزان تعهد فنی، مالی و تحقیقاتی که مایل به در میان‌گذاشتن هستید، راه‌های مختلفی برای شروع به سهام‌گذاری ارز دیجیتال وجود دارد.

اولین تصمیم شما این خواهد بود که آیا می‌خواهید تراکنش‌ها را با استفاده از رایانه شخصی خود تأیید کنید یا ارز دیجیتال خود را به کسی می‌سپارید تا این کار را برای شما انجام دهد.

شبکه‌هایی که از استیکینگ پشتیبانی می‌کنند معمولاً به افرادی که صاحب توکن هستند اجازه می‌دهند تا آن‌ها را در اختیار سایر کاربران قرار دهند و از این طریق در اعتبارسنجی تراکنش‌ها همکاری کنند.

استفاده از صرافی‌ها

ساده‌ترین گزینه، استفاده از یک سرویس آنلاین است که توکن‌هایتان را برایتان سهام‌گذاری کند. برخی از صرافی‌های رایج ارزهای دیجیتال در ازای دریافت کمیسیون، دارایی شما را استیک می‌کنند.

راب مارگولیس (Rob Margolis)، یکی از مدیران BlockFi می‌گوید که بیشتر سرمایه‌گذاران احتمالا با استفاده از منابع ارائه شده توسط یک صرافی، بهترین خدمات را دریافت خواهند کرد.

بسیاری از صرافی‌های آنلاین به کاربران خود خدمات استیکینگ را با بهترین زیرساخت‌ها ارائه می‌دهند.

عضویت در یک استخر

اگر نمی‌خواهید به یک صرافی اعتماد کنید تا در مورد سهام‌گذاری شما تصمیم بگیرد، یا اگر صرافی شما از استیکینگ توکن مورد نظرتان پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید به یک استخر سهام‌گذاری (Staking Pool) که توسط کاربران اداره می‌شود، ملحق شوید.

برای انجام این کار، آشنایی با کیف پول‌های ارز دیجیتال برای اتصال توکن‌ها به استخر موردنیاز است. وب‌سایت‌های رسمی بسیاری از بلاک‌چین‌های اثبات سهام شامل اطلاعاتی در مورد نحوه تحقیق در مورد اعتبارسنج‌ها، از جمله پیوندهایی به جزئیات نحوه عملکرد آن‌ها هستند. به عنوان مثال، اطلاعات بسیار مفیدی در مورد شبکه اثبات سهام اتریوم در وب‌سایت Beaconcha.in وجود دارد.

اعتبارسنج شدن

راه‌اندازی زیرساخت سهام‌گذاری خودتان می‌تواند پیچیده باشد. این امر به تجهیزات و نرم‌افزار محاسباتی مناسب و دانلود یک نسخه از کل تاریخچه تراکنش‌های بلاک‌چین نیاز دارد. این کار همچنین می‌تواند هزینه بالایی برای ورود داشته باشد.

برای مثال، در شبکه اتریوم باید با حداقل 32 اتر شروع کنید که در هنگام نوشتن این مطلب حدود 120 هزار دلار ارزش دارد. سهام‌گذاری از طریق استخر یا از طریق یک سرویس آنلاین چنین الزاماتی را ندارد.

سود استیکینگ چقدر است؟سود استیکینگ

پاداش استیکینگ بر اساس ارز دیجیتال، شرایط (مانند تقاضا در شبکه بلاک‌چین موردنظر) و روشی که استفاده می‌کنید متفاوت خواهد بود، اما نرخ‌های ارائه شده توسط صرافی‌ها، اطلاعاتی را در مورد آنچه می‌توانید انتظار داشته باشید ارائه می‌دهد.

به عنوان مثال، صرافی بایننس آمریکا در اواخر اکتبر 2021 تخمین زد که پاداش سالانه برای سهام‌گذاری در Algo بین 8 تا 10 درصد است. صرافی کوین‌بیس نیز بازده Algo را سالانه 4 درصد و اتر را 4.5 درصد اعلام کرد.

آیا استیکینگ برای شما مناسب است؟

استیکینگ ممکن است برای همه مناسب نباشد. پیش از تصمیم‌گیری در مورد سهام‌گذاری ارز دیجیتالتان، باید چند سؤال را از خود بپرسید.

آیا نیاز به دسترسی به دارایی‌تان برایتان مهم است؟ سهام‌گذاری می‌تواند شامل «قفل شدن» دارایی‌های شما برای مدت‌زمان معینی باشد که در طی آن ممکن است نتوانید آن‌ها را بفروشید یا معامله کنید. اگر فکر می‌کنید که ممکن است نیاز داشته باشید رمزارز خود را در مدت کوتاهی جابه‌جا کنید، حتما شرایط سهام‌گذاری را با دقت مطالعه کنید.

باید به یاد داشته باشید که ارزهای دیجیتال دارایی‌هایی بی‌ثبات هستند. درحالی‌که استیکینگ ارزهای دیجیتال می‌تواند بازده مشخصی برای سرمایه‌گذاری ارائه دهد، اما اگر ارزش بازار ارز دیجیتال شما در طول مدتی که آن را سهام‌گذاری کرده‌اید 20 درصد کاهش یابد، ممکن است پاداش‌هایی که دریافت می‌کنید چندان جذاب به نظر نرسد.

آیا به پروژه اعتقاد دارید؟ در نهایت، تصمیم‌گیری در مورد استیکینگ ارز دیجیتال ممکن است به اعتقاد شما به پروژه بستگی داشته باشد.

برای مثال اگر به ارزش شبکه اتریوم اعتقاد دارید، نوسانات روزانه قیمت ممکن است در رویکرد شما تأثیری نگذارد. با این حال می‌توانید از استیکینگ برای کسب سود در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت استفاده کنید.

اگر به دلیل دیدگاه بنیادی خود توکن‌هایی را در پرتفویتان نگه می‌دارید، سؤال این است که هنگامی که آن دارایی در سبد شما قرار دارد، می‌خواهید با آن چه کاری انجام دهید؟ استیکینگ، خطرات و پاداش‌‌های مرتبط با آن می‌تواند برای برخی از افراد بهترین پاسخ باشد.

نظر شما در مورد استیکینگ ارزهای دیجیتال چیست؟ تاکنون در سهام‌گذاری چه رمزارزهایی شرکت کرده‌اید؟

ارسال نظر