بزرگترین اشتباهات مبتدیان در خرید و فروش ارزهای دیجیتال

رشد نجومی ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر موجب جذب افراد زیادی به این بازار شده است، اما برای موفقیت در این حوزه باید از چه اشتباهاتی اجتناب کنیم؟

بزرگترین اشتباهات مبتدیان در خرید و فروش ارزهای دیجیتال

اشتباهات مبتدیان در خرید و فروش ارزهای دیجیتال

اگر مقداری پول برای سرمایه‌گذاری دارید و به فکر فرصتی با بازدهی و ریسک بالا هستید، احتمالا سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به شما پیشنهاد شده باشد. اما پیش از آنکه به سمت این بازار بشتابید، باید بدانید که این دارایی‌های دیجیتال به شدت نوسان دارند و احتمال کسب سودی بزرگ یا از دست دادن تمام دارایی، در آن‌ها برابر است.

اشتباهات ذکر شده در ادامه این مطلب می‌تواند به شما کمک کند دید بهتری نسبت به بازار ارزهای دیجیتال داشته باشید تا آن‌ها را تکرار نکنید.

تصمیم نگرفتن و پیروی از توصیه دیگرانپیروی از توصیه دیگران

اولین و بزرگترین اشتباهی که تریدرهای جدید مرتکب می‌شوند، علت اصلی تمام اشتباهات دیگر است: آن‌ها خودشان برای دارایی‌شان تصمیم نمی‌گیرند.

آنها ممکن است از یکی از دوستانشان شنیده یا در اینترنت خوانده باشند که با خریدوفروش ارزهای دیجیتال می‌توانند پول زیادی به دست بیاورند، اما این اخطار که ممکن است پول زیادی را نیز از دست بدهند به آن‌ها گفته نشده یا آن را نادیده گرفته‌اند.

بنابراین آن‌ها، پس از تحقیقاتی که از گوگل شروع شده و سپس به صفحات اینستاگرام، توییتر و گروه‌های سیگنال تلگرامی می‌رسد، تصمیم می‌گیرند با توصیه‌هایی که از اینترنت به دست آورده‌اند، مقداری ارز دیجیتال بخرند.

توجه داشته باشید که توصیه آنلاین، حتی از سوی شخصیت‌های مشهور، تنها برای سرمایه‌گذاری‌های آن اشخاص مفید است. همیشه مراقب باشید و از خود بپرسید که این شخص از تبلیغ این سکه چه سودی می‌برد و آیا گفته‌های او به‌خوبی اثبات شده است؟

اگر قصد داشتید از این روش به کسب درآمد در بازار ارزهای دیجیتال بپردازید، باید آن را از خیالتان بیرون کنید. ممکن است چند بار خوش‌شانس باشید و از توصیه‌های دیگران سود کنید، اما دیر یا زود با یک اتفاق ناخوشایند روبرو خواهید شد.

خودتان در مورد فرصت‌ها قضاوت کنید و تصمیماتتان را بر اساس آنچه به شما توصیه شده است، نگیرید.

بهترین راهکار، تحقیق و بررسی کامل است. درباره سازندگان و توسعه‌دهندگان، اهداف پروژه، جامعه حامیان، وایت پیپر، عرضه کل، ارزش بازار و حجم مبادلات ارز دیجیتالی که می‌خواهید در آن سرمایه‌گذاری کنید، تحقیقاتی جامع انجام دهید.

بیشتر بخوانید: روش‌های اطلاع از اصالت رمزارزها | چگونه ارز دیجیتال تقلبی را شناسایی کنیم؟

سایت‌هایی مانند CoinMarketCap و CoinGecko منابعی فوق‌العاده برای تحقیق و بررسی در مورد ارزهای دیجیتال هستند.

فروش از روی ترس و خرید از روی طمع

ترس ازدست‌دادن فرصت

اگر شبکه‌های اجتماعی افراد فعال در حوزه رمزارزها را دنبال کرده باشید، احتمالا اصطلاح FOMO را شنیده‌اید. FOMO (Fear of Missing Out) به معنی است.

یکی از پیامدهای اصلی نداشتن تحقیقات کافی و پیروی کورکورانه از توصیه‌های دیگران، این است که معامله‌گران جدید با قیمت بالا خرید می‌کنند و به قیمت پایین می‌فروشند.

در فضای مجازی خوانده‌اید که سکه X به‌زودی بالا می‌رود. FOMO شما را مصمم می‌کند آن را هم‌اکنون بخرید، در غیر این صورت یک فرصت تکرارنشدنی را از دست خواهید داد.

در اغلب موارد، FOMO موجب نگه‌داری طولانی‌مدت یک سرمایه‌گذاری بد خواهد شد که اگر بخواهید از آن خارج شوید، متحمل ضررهای سنگینی خواهید شد.

توجه نکردن به مدیریت ریسکحد ضرر و مدیریت ریسک

همه معامله‌گران باید با مفهوم مدیریت ریسک آشنا باشند. اگر هیچ استراتژی مدیریت ریسکی ندارید، در این صورت خطر بسیار بالا و احتمال موفقیت بسیار کمی خواهید داشت.

تمام ابزارهای لازم برای موفقیت یا حداقل محافظت از خود در برابر بازاری که ذاتا غیرمنطقی است، برای تریدرها فراهم شده است.

  • استفاده نکردن از حد ضرر

معامله‌گران تازه‌وارد فکر می‌کنند هر چیزی که می‌خرند، یا برای همیشه بالا می‌رود یا پس از کاهش قیمتی جزئی بهبود پیدا خواهد کرد و به روند صعود خود ادامه خواهد داد.

این دیدگاه بسیار دور از واقعیت است. تریدرهای مبتدی معمولا از حد ضرر (Stop-loss) استفاده نمی‌کنند. باید در نظر داشته باشید که حد ضرر دشمن شما نیست، بلکه ابزاری است که به شما کمک می‌کند ضررها را بر اساس استراتژی خود، محدود کنید.

  • نداشتن استراتژی کسب سود

معامله‌گران جدید همچنین از استراتژی کسب سود استفاده نمی‌کنند. حرص و طمع باعث می‌شود فکر کنید که دارایی‌های شما که در حال افزایش قیمت و بالا رفتن هستند، در مدت‌زمان کوتاهی شما را بسیار ثروتمند خواهند کرد.

سپس قیمت‌ها کمی کاهش پیدا می‌کند و شما هنوز در سود هستید، اما طمع همچنان به شما می‌گوید که این کاهش موقتی است و به‌زودی بهبود خواهد یافت. پس از مدتی قیمت به مقدار سربه‌سر شدن می‌رسد، اما طمع همچنان به شما می‌گوید که «قیمت پایین‌تر از این نخواهد رفت».

احتمالا قسمت بعدی را حدس زده‌اید. قیمت بازهم پایین‌تر رفته و سود شما به زیان بزرگی تبدیل می‌شود. نداشتن استراتژی کسب سود و برنامه‌ای برای خروج با حداقل خسارت (حد ضرر)، دلیل این‌گونه ضررها است.

تریدرهای موفق، احساسات را از معاملات خود حذف می‌کنند. آنها می‌دانند که ترس و طمع تحت شرایط خاصی به آن‌ها غالب خواهد شد، بنابراین از یک استراتژی از پیش تعریف شده استفاده می‌کنند که فرایند تفکر را در حین مبادلات حذف می‌کند.

هر اتفاقی بیفتد، آن‌ها به استراتژی خود پایبند هستند. این معامله‌گران برخی از سودها را از دست خواهند داد و ضررهای کنترل شده‌ای خواهند داشت، اما در بلندمدت بسیار موفق‌تر از معامله‌گران احساسی خواهند بود.

آشنا نبودن با تحلیل تکنیکالتحلیل تکنیکال

همه معامله‌گران باید دانش بسیار ابتدایی از تحلیل تکنیکال داشته باشد. خوشبختانه، برای یادگیری تحلیل تکنیکال، منابع بسیار مفیدی به‌صورت رایگان در اینترنت وجود دارد.

گرچه تحلیل تکنیکال دستورالعملی برای موفقیت و سود ارائه نمی‌دهد، اما مطمئنا در برابر ضررهای کلان از شما محافظت می‌کند.

رعایت نکردن تعادل در تنوع‌بخشی به سبد پرتفویتنوع سبد پرتفو

معامله گران جدید به‌طورکلی با خرید بیت کوین یا شاید اتریوم، وارد دنیای رمزارزها می‌شوند. سپس آنها شروع به جستجوی مطالبی مانند «بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری» یا «سکه 100 برابری بعدی» خواهند کرد.

این مسیر به خرید بسیاری از رمزارزهای بی‌ارزش و بی‌آینده ختم خواهد شد که نمونه‌ای از تنوع بیش‌ازحد سبد پرتوفو است. گرچه تنوع برای مدیریت ریسک کارآمد است، اما مدیریت سبدی با تنوع بیش‌ازحد نیز بسیار دشوار است.

تنوع کم سبد نیز خطرناک است. همه ما توصیه «تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید» را شنیده‌ایم. این توصیه در فعالیت‌های مالی نیز صادق است، زیرا اگر آن سبد بشکند، تخم‌مرغی نخواهید داشت.

نظر شما در مورد اشتباهات رایج تازه‌واردان حوزه رمزارزها چیست؟ شما چه توصیه‌هایی برای افراد مبتدی دارید؟ تجربیات، نظرات و پیشنهادات خود را حتما با کلیک و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر