علت ریزش شدید قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال چه بود؟

پس از نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال، قیمت بیت‌کوین در ساعات گذشته به پایین‌ترین سطح دو ماه اخیر خود سقوط کرد.

علت ریزش شدید قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال چه بود؟

علت ریزش شدید قیمت بیت کوین چه بود؟

بیت‌کوین (BTC) در 4 دسامبر (13 آذر) به طور ناگهانی به زیر 47 هزار دلار سقوط کرد و در 24 ساعت گذشته حدود 20 درصد کاهش قیمت داشت. این ریزش بزرگ‌ترین افت یک‌روزه از 15 ماه مه است که در آن قیمت بیت‌کوین تا 33 هزار دلار پایین آمد.

قیمت بیت‌کوین با 26.4 درصد کاهش نسبت به حمایت طولانی‌مدت 57،206 دلاری به 42،268 دلار سقوط کرد و سپس به مرز 45 هزاردلاری بازگشت. طبق داده‌های ByBit، بازار بیت‌کوین در ساعات گذشته شاهد 1.3 میلیارد دلار نقد شدن پوزیشن‌ها (لیکوئید شدن) بود.

این ریزش نتیجه بازار صعودی دو ماهه از 29 سپتامبر را کاملا از بین برد. قیمت بیت‌کوین از 29 سپتامبر تا 10 نوامبر رشدی 68 درصدی از 41 هزار دلار تا 69 هزار دلار داشت.

توییت تحلیلگر محبوب در توییتر توییت TechDev، تحلیلگر محبوب در توییتر

TechDev می‌گوید در بازار بیت‌کوین همیشه هر دوره با یک ماه نزول قیمت به پایان رسیده و پس از آن دو یا سه ماه صعود قابل توجه داشته‌ایم.

بسیاری از تحلیلگران علت اصلی ریزش شدید قیمت بیت‌کوین را واکنش به ترس حاصل از شیوع نوع جدید ویروس کرونا یعنی امیکرون می‌دانند. از طرفی تأثیر حرف‌های جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس بانک مرکزی آمریکا را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

هفته پیش پاول اعلام کرد که سیاست‌های تسهیل مالی این کشور سریع‌تر از انتظارات به حالات عادی برمی‌گردد. حرف او به این معناست که احتمالا سرعت چاپ دلار کمتر خواهد شد که ارزش آن را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد؛ در نتیجه قیمت بیت‌کوین و سایر دارایی‌های کم‌ثبات‌تر نسبت به دلار آمریکا کاهش خواهد یافت.

علت دیگر ریزش اخیر می‌تواند مقاومت قانون‌گذاران و تنظیم‌کنندگان آمریکا در برابر ارزهای دیجیتال باشد. مسئولان مالی این کشور اخیرا از مدیر‌عامل صرافی‌های برجسته از جمله FTX و Binance US برای تحقیق و تصمیم در مورد ارزهای دیجیتال دعوت کرده‌اند.

علی‌رغم نگرانی‌ها پیرامون نوسانات و عدم انطباق با امور مالی سنتی، بیت‌کوین به عنوان یک دارایی قابل دوام برای کشورهایی با اقتصادهایی بی‌ثبات به رشد خود ادامه می‌دهد. با پیروی از السالوادور، دولت زیمبابوه نیز در حال بررسی استفاده رسمی از بیت‌کوین است.

نجیب ابوکلیه، رئیس‌جمهور السالوادور که اخیرا طرح شهر بیت‌کوین را معرفی کرده بود، در توییتر خود نوشت که از فرصت این ریزش برای خرید ارزان بیت‌کوین استفاده کرده است. وی اعلام کرد که 150 بیت‌کوین دیگر با متوسط قیمت 48،670 خریداری کرده است.

مجموع ذخایر السالوادور اکنون 1270 بیت‌کوین است که با قیمت فعلی 60.3 میلیون دلار ارزش دارد. ارزش ذخایر این کشور با محاسبه بالاترین قیمت 87.6 میلیون دلار خواهد بود.

ارسال نظر