لایت کوین چیست و چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

لایت کوین یکی از قدیمی‌ترین آلت کوین‌های بازار است و در طول سال‌ها همواره یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال بوده است، بااین‌حال بسیاری از افراد نمی‌دانند که لایت کوین چیست و چه خصوصیاتی آن را از بیت کوین متمایز می‌کند.

لایت کوین چیست و چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

لایت کوین چیست؟

لایت کوین (LTC) یک ارز دیجیتال است که در سال 2011، دو سال پس از پیدایش بیت کوین توسط یک مهندس سابق گوگل به نام چارلی لی (Charlee Lee) تأسیس شد. مانند بیت کوین، لایت کوین نیز بر اساس یک شبکه پرداخت جهانی منبع‌باز است که توسط هیچ مرجع مرکزی کنترل نمی‌شود.

لایت کوین از جنبه‌هایی مانند نرخ تولید بلاک سریع‌تر و استفاده از طرح Scrypt به‌عنوان اثبات کار (PoW) با بیت کوین متفاوت است. این ارز دیجیتال یکی از اولین آلت‌کوین‌ها است که از کد منبع‌باز اصلی بیت کوین مشتق شده است.

Litecoin در ابتدا رقیب قدرتمندی برای بیت کوین بود. بااین‌حال، ازآنجایی‌که بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر با عرضه ارزهای جدید بسیار اشباع و رقابتی‌تر شده است، محبوبیت لایت کوین تا حدودی کاهش‌یافته است.

لایت کوین همیشه به‌عنوان واکنشی به بیت کوین در نظر گرفته شده است. در واقع، زمانی که لی شروع کار لایت کوین را در یک انجمن محبوب بیت کوین اعلام کرد، آن را «نسخه لایت بیت کوین» نامید. به همین دلیل، لایت کوین بسیاری از ویژگی‌های مشابه بیت کوین را دارد، درحالی‌که برخی از جنبه‌های دیگر را که تیم توسعه احساس می‌کرد می‌تواند بهبود یابد نیز تطبیق و تغییر داده است.

در هنگام نوشتن این مطلب، یک لایت کوین حدود 150 دلار ارزش دارد که آن را در جایگاه 20 بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار قرار داده است.

نمودار قیمت لایت کوین نمودار تاریخی قیمت لایت کوین

مانند سایر ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، لایت کوین توسط هیچ دولتی صادر نمی‌شود. لایت‌کوین‌ها به‌جای اینکه توسط بانک مرکزی تنظیم شوند، توسط یک فرایند پیچیده به نام استخراج یا ماینینگ ایجاد می‌شوند که شامل پردازش فهرستی از تراکنش‌های لایت‌کوین است.

برخلاف ارزهای سنتی، عرضه لایت کوین ثابت است. هرگز بیش از 84 میلیون لایت کوین در گردش وجود نخواهد داشت. هر 2.5 دقیقه، شبکه Litecoin یک بلاک جدید (افزونه‌ای به دفتر کل تراکنش‌ها) ایجاد می‌کند.

بلاک جدید توسط نرم‌افزار استخراج تأیید می‌شود و برای هر شرکت‌کننده در سیستم (به نام ماینر یا استخراجگر) که می‌خواهد آن را ببیند قابل‌مشاهده است. هنگامی که یک استخراجگر آن را تأیید کرد، بلاک بعدی وارد بلاک چین (زنجیره‌ای از بلاک‌ها) می‌شود.

برای استخراج لایت کوین انگیزه‌هایی وجود دارد: اولین ماینری که یک بلوک را با موفقیت تأیید کند، 12.5 لایت کوین پاداش می‌گیرد. در آگوست 2019، پاداش هر بلاک در فرایندی به نام هاوینگ (Halving) نصف شد. فرایند هاوینگ در فواصل منظم تا استخراج آخرین لایت کوین ادامه خواهد داشت.

تاریخ هاوینگ‌های لایت کوین:

  1. 25 آگوست 2015 (پاداش بلاک از 50 لایت کوین به 25 لایت کوین کاهش یافت)
  2. 5 آگوست 2019 (پاداش بلاک از 25 لایت کوین به 12.5 لایت کوین کاهش یافت)
  3. 23 آگوست 2023 (پیش‌بینی شده که پاداش بلاک از 12.5 لایت کوین به 6.25 لایت کوین کاهش خواهد یافت)

ملاحظات ویژه در مورد لایت کوینلایت کوین

استخراج ارز دیجیتال با نرخی که برای استخراجگران توجیه اقتصادی داشته باشد، نیازمند مقدار زیادی قدرت پردازشی و سخت‌افزار تخصصی است. پردازنده مرکزی (CPU) در اکثر رایانه‌های شخصی برای استخراج بیشتر ارزهای دیجیتال به‌اندازه کافی سریع نیست. بااین‌حال، لایت کوین را می‌توان از اکثر ارزهای دیجیتال دیگر متمایز کرد، زیرا می‌توان آن را با رایانه‌های شخصی استخراج کرد. بااین‌حال، هرچه ظرفیت دستگاه برای استخراج بیشتر باشد، استخراجگر شانس بیشتری برای کسب درآمد خواهد داشت.

تمام ارزهای دنیا، حتی دلار آمریکا یا شمش طلا فقط به‌اندازه‌ای که جامعه به آن‌ها ارزش دهد، ارزشمند هستند. اگر فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) شروع به گردش بیش از حد اسکناس کند، ارزش دلار در مدت کوتاهی کاهش می‌یابد. این پدیده فراتر از ارز است. هر کالا یا خدماتی هر چه آسان‌تر و ارزان‌تر در دسترس باشد، ارزش کمتری پیدا می‌کند.

سازندگان لایت کوین از همان ابتدا متوجه شدند که کسب اعتبار برای یک ارز جدید در بازار دشوار است، اما با محدودکردن تعداد لایت کوین‌های در گردش، بنیان‌گذاران حداقل می‌توانند ترس مردم از تولید بیش از حد را کاهش دهند.

تفاوت‌های بیت کوین و لایت کوین چیست؟تفاوت لایت کوین و بیت کوین

مهم‌ترین تمایز بین لایت کوین و بیت کوین، الگوریتم‌های رمزنگاری متفاوتی است که هرکدام از آن‌ها استفاده می‌کنند. بیت کوین از الگوریتم SHA-256 استفاده می‌کند، درحالی‌که لایت کوین الگوریتم جدیدتری به نام Scrypt.9 را به کار گرفته است.

لایت کوین در مقایسه با بیت کوین چندین مزایای ذاتی دارد. این ارز دیجیتال با اولویت سرعت تراکنش‌ها تأسیس شد و این دلیل اصلی محبوبیت آن است. میانگین زمان تأیید تراکنش شبکه بیت کوین در حال حاضر حدود 9 دقیقه برای هر تراکنش است، درحالی‌که این مقدار برای لایت کوین تقریبا 2.5 دقیقه است. شبکه لایت کوین به دلیل زمان کوتاه‌تر تولید بلاک می‌تواند تراکنش‌های بیشتری را انجام دهد.

بیت کوین دارای ارزش بازار بسیار بیشتری نسبت به لایت کوین است. در زمان نگارش این متن، ارزش کل بیت کوین‌های در گردش حدود 892 تریلیون دلار است، درحالی‌که ارزش بازار لایت کوین حدود 10 میلیارد دلار است.

هر دو ارز دیجیتال موردبحث، عرضه‌ای محدود و ثابت دارند. بااین‌حال، عرضه بیت کوین تنها به ۲۱ میلیون سکه محدود شده است، درحالی‌که کل عرضه ثابت لایت کوین ۸۴ میلیون سکه است.

سخن آخر

به‌جای تمرکز بر عملکرد آن، بسیاری از سرمایه‌گذاران به لایت کوین به‌عنوان یک هلدینگ بلندمدت بالقوه علاقه‌مند هستند. مشابه سرمایه‌گذاری در هر نوع ارز، سرمایه‌گذاران حدس می‌زنند که لایت کوین در طول زمان ثروت نسبی ایجاد.

هنگامی که یک ارز توسط تعداد زیادی از کاربران استفاده شود و سرمایه‌گذاران از اصالت و کاربرد آن مطمئن شوند و باور داشته باشند که ارزش خود را از دست نخواهد داد، آن ارز می‌تواند ارزش خود را به‌عنوان یک روش پرداخت حفظ کند.

لایت کوین هنوز مورد پذیرش کامل جهانی قرار نگرفته است، اما با پذیرش آسان‌تر ارزهای دیجیتال و تثبیت ارزش آن‌ها، احتمالا چندین مورد از آن‌ها به‌عنوان ارزهای استاندارد قلمرو دیجیتال ظاهر خواهند شد.

ارسال نظر