کاردانو چیست؟ آشنایی با Cardano و ارز دیجیتال آدا (ADA)

نظر شما در مورد ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ آیا شما در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟ آینده کاردانو را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ تجربیات، نظرات و پیشنهادات خود را حتما با کلیک و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

کاردانو چیست؟ آشنایی با Cardano و ارز دیجیتال آدا (ADA)

ارز دیجیتال آدا از زمان عرضه خود در سال 2015 یکی از 10 ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار بوده است و پشتیبانی قابل‌توجهی به دست آورده است. فناوری آن با سرعت در حال پیشرفت است و به نظر می‌رسد با ساخت یک اکوسیستم بلاک چین عظیم، با امثال اتریوم مقابله می‌کند.

کاردانو با استفاده از اصول ریاضی در مکانیسم اجماع و معماری چندلایه منحصربه‌فرد، خود را از بلاک چین‌های رقیب متمایز می‌کند. با وجود تیمی که در ایجاد اتریوم نقش بسزایی داشته‌اند، بسیاری معتقدند که کاردانو نسل بعدی راهکارهای رمزارزی است.

بیایید به کاردانو، فناوری آن و آنچه آن را به یک ارز دیجیتال جذاب تبدیل می‌کند، نگاهی بیندازیم.

کاردانو چیست؟

توکن آدا کاردانو

مشابه سایر ارزهای دیجیتال، آدا نیز یک سکه دیجیتالی است که می‌تواند برای ذخیره ارزش یا ارسال و دریافت وجوه استفاده شود. ارز دیجیتال ADA بر روی بلاک چین کاردانو اجرا می‌شود که اولین شبکه غیرمتمرکز کاملا مبتنی بر اصول علمی و ریاضی است. بلاک چین کاردانو توسط متخصصان در زمینه‌های رمزنگاری و مهندسی طراحی شده است.

بلاک چین کاردانو می‌تواند برای ساخت قراردادهای هوشمند و در نتیجه ایجاد برنامه‌ها و پروتکل‌های غیرمتمرکز استفاده شود. علاوه بر این، امکان ارسال و دریافت آنی وجوه با حداقل هزینه، کاربردهای زیادی در دنیای تجارت و امور مالی دارد.

کاردانو به‌جای تلاش برای سلب قدرت از تنظیم‌کنندگان و قانون‌گذاران جهانی، در حال ساخت یک بلاک چین با درنظرگرفتن مقررات است تا بتواند خدمات مالی خود را به همه مردم جهان ارائه دهد.

کاردانو به دنبال حل بسیاری از مشکلات فعلی صنعت بلاک چین، از جمله موارد زیر است:

  • استفاده از ریاضیات برای ارائه یک بلاک چین مطمئن قابل اثبات که نسبت به حملات امنیت بیشتری دارد.
  • جداسازی لایه‌های حسابرسی و محاسباتی
  • ایجاد مکانیزم رأی‌گیری امن برای دارندگان توکن
  • مکانیزم اجماع که بی‌نهایت مقیاس‌پذیر است

ساختار بلاک چین کاردانو

بلاک چین کاردانو از دو جزء اصلی تشکیل شده است:

  • لایه تسویه کاردانو (Cardano Settlemenet Layer یا به‌اختصار CSL) که به‌عنوان یک واحد حسابرسی عمل می‌کند و مکانی است که دارندگان توکن می‌توانند به‌صورت آنی ADA را با حداقل هزینه تراکنش ارسال و دریافت کنند.
  • لایه محاسباتی کاردانو (Cardano Computational Layer یا به‌اختصار CCL) که مجموعه‌ای از پروتکل‌ها است که ستون اصلی بلاک چین هستند و به اجرای قراردادهای هوشمند، اطمینان از امنیت و انطباق و امکان سایر عملکردهای پیشرفته مانند پردازش لیست سیاه و شناسایی هویت کمک می‌کند.

کد متن‌باز کاردانو با استفاده از Haskell، یک زبان برنامه‌نویسی ایمن و جهانی نوشته شده است. کاردانو متکی به یک پروتکل بلاک چین اجماع اثبات سهام (PoS) مخصوص به نام Ouroboros است. این مکانیسم اجماع امکان ارسال و دریافت ADA را با ایمنی و راحتی تمام فراهم می‌کند، درحالی‌که ایمنی قراردادهای هوشمند در بلاک چین کاردانو را نیز تضمین می‌کند. درعین‌حال، به‌عنوان یک مکانیسم اجماع اثبات سهام، Ouroboros برای دارندگان توکن که آدا خود را در شبکه به اشتراک می‌گذارند و به اجماع شبکه کمک می‌کند، پاداش ارائه می‌دهد.

بلاک چین کاردانو

بزرگ‌ترین مزیت Ouroboros امنیت مبتنی بر ریاضیات آن در انتخاب اعتبارسنج‌های بلاک چین است. سایر بلاک چین‌ها ادعا می‌کنند که اعتبارسنج‌های هر بلاک را به‌صورت تصادفی انتخاب می‌کنند، اما این ادعاها قابل اثبات نیستند.

از سوی دیگر، Ouroboros یک راه قابل اثبات برای انتخاب تصادفی اعتباردهنده‌ها ارائه می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که همه دارندگان توکنی که ADA را در بلاک چین کاردانو به اشتراک می‌گذارند، شانس مناسبی برای استخراج یک بلاک و دریافت پاداش مربوطه دارند. این امر هرگونه نیاز به توان محاسباتی بیش از حد که در شبکه‌های بلاک چین اثبات کار (PoW) رایج است را از بین می‌برد و یک مدل سهام‌گذاری منصفانه را تضمین می‌کند که در هیچ پروتکل بلاک چین اثبات سهام دیگری یافت نمی‌شود.

کیف پول Daedalus

برخلاف سایر ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت کوین و اتریوم، کاردانو کیف پول مخصوص به خود را برای ارز دیجیتال آدا دارد. با استفاده از Daedalus، کاربران نه‌تنها یک کیف پول دریافت می‌کنند، بلکه یک نود (Node) بلاک چین کامل را اجرا می‌کنند که به آنها کنترل کامل بر وجوه خود و توانایی اطمینان از شفافیت در بلاک چین کاردانو را می‌دهد.

علاوه بر این، Dadalus تنها کیف پولی است که دارندگان ADA می‌توانند با آن در سیستم سهام‌گذاری کاردانو شرکت کنند. ازآنجایی‌که کاردانو مبتنی بر اثبات سهام است، دارندگان توکن می‌توانند با سهام‌گذاری ADA یا پیوستن به یک استخر سهام در کیف پول Daedalus، پاداش دریافت کنند. این به دارندگان کاردانو آدا این فرصت را می‌دهد تا هم‌زمان با پشتیبانی از شبکه، ارز دیجیتال نیز کسب کنند.

کاربردهای توکن آدا

توکن کاردانو می‌تواند مانند پول نقد، به‌عنوان ابزاری برای انتقال ارزش استفاده شود. این مورد تفاوت چندانی با سایر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم و بیت کوین ندارد، اما ADA کاربردهای دیگری نیز دارد.

یکی از اصول اصلی کاردانو پروتکل بلاک چین اثبات سهام آن است که در آن ADA در بلاک چین سهام‌گذاری می‌شود تا به «اپراتورهای استخر سهام» کمک کند تراکنش بلاک چین را با موفقیت تأیید کنند. اینجاست که توکن آدا به کار می‌آید. کسانی که توکن‌های ADA خود را در بلاک چین به اشتراک می‌گذارند، در ازای تلاش‌هایشان، آدا بیشتر پاداش می‌گیرند. این سیستم اثبات سهام به حفظ امنیت در سراسر بلاک چین کمک می‌کند.

یکی دیگر از موارد استفاده آدا، رأی‌گیری است. در کاردانو، برخلاف سایر پروژه‌های بلاک چین ، این استخراجگران نیستند که رأی می‌دهند و در مورد تغییرات پروتکل تصمیم می‌گیرند، بلکه دارندگان توکن سرنوشت‌ساز هستند؛ بنابراین، هنگامی که یک تغییر یا توسعه جدید برای بلاک چین کاردانو پیشنهاد می‌شود، صاحبان از ADA خود برای رأی دادن به این پیشنهادها استفاده می‌کنند. به‌این‌ترتیب، هرکسی که صاحب این ارز دیجیتال است، در توسعه آن تأثیرگذار خواهد بود.

توکن آدا همچنین برای اجرا قراردادهای هوشمند در بلاک چین کاردانو نیز استفاده می‌شود. توسعه‌دهندگان از ADA برای ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه‌هایی که روی بلاک چین غیرمتمرکز و ایمن کاردانو اجرا می‌شوند، استفاده می‌کنند.

سازنده کاردانو کیست؟چارلز هاسکینسون کاردانو

در روزهای ابتدایی اتریوم، یکی از بنیان‌گذاران آن، چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) نیاز به یک بلاک چین استانداردتر و مقیاس‌پذیرتر را احساس کرد. هاسکینسون با پیشینه ریاضی خود شروع به تأمل در مورد راه‌های علمی‌تر برای ساخت یک بلاک چین کرد. در این مدت، هاسکینسون با جرمی وود (Jeremy Wood)، همکار سابقش در اتریوم که به دنبال ایجاد یک پلتفرم بلاک چین و قراردادهای هوشمند بهتر بود، ارتباط برقرار کرد. این دو توسعه کاردانویی که امروز آن را می‌شناسیم را آغاز کردند.

سهام‌داران اصلی ADAسهام‌داران اصلی ADA

اگرچه هاسکینسون و وود مغزهای متفکر اصلی کاردانو و پلتفرم قراردادهای هوشمند آن هستند، آنها مالک بلاک چین کاردانو نیستند و آن را اداره نمی‌کنند. در واقع، نهادهای مختلفی در این پروژه دخیل هستند.

  • بنیاد کاردانو به‌عنوان یک نهاد غیرانتفاعی و حضانتی برای کل پروژه عمل می‌کند تا به بازاریابی و تضمین امنیت بلاک چین کمک کند.
  • IOHK یک شرکت تحقیق و توسعه است که در سال 2015 توسط چارلز هاسکینسون و جرمی وود تأسیس شد. این شرکت به طراحی و مهندسی بلاک چین کاردانو کمک کرده است.
  • شرکت Embargo به‌عنوان یک نهاد سرمایه‌گذاری بزرگ برای حمایت مالی از کاردانو و کمک به توسعه آن فعالیت می‌کند.

نقشه راه کاردانونقشه راه کاردانو

برخلاف سایر فناوری‌های بلاک چین، کاردانو هنوز نسبتا جدید است. پروژه کاردانو در سال 2017 راه‌اندازی شد و چندین سال اول وجود خود را درحال‌توسعه سپری کرده است.

کاردانو پنج مرحله مجزا را برای بلاک چین خود در نظر گرفته است. در حال حاضر، کاردانو مرحله گوگن خود را پشت سر گذاشته است.

  1. بایرون ( Byron ) - معماری پایه شبکه را ایجاد می‌کند و عملکرد اولیه را آزمایش می‌کند تا شبکه به‌درستی اجرا شود.
  2. شلی ( Shelly ) - شبکه اصلی Cardano را راه‌اندازی می‌کند و تمرکززدایی شبکه بلاک چین را آغاز می‌کند.
  3. گوگن ( Goguen ) - پلتفرم قرارداد هوشمند را پیاده‌سازی کرده و امکان ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) را فراهم می‌کند.
  4. باشو ( Basho ) - راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری باید پیاده‌سازی شوند تا امکان بهینه‌سازی بلاک چین و بهبود عملکرد را فراهم کند.
  5. ولتر ( Voltaire ) - سیستم‌های خزانه‌داری و رأی‌گیری را برای ایجاد یک شبکه خودپایدار معرفی می‌کند.

اگرچه اینها پنج مرحله مجزا هستند، بسیاری از بخش‌های هر مرحله به‌موازات یکدیگر اجرا می‌شوند. هر مرحله پیش از آنکه در کاردانو ادغام شود، فرایندهای مختلفی را طی می‌کند. برای هریک از این مراحل تحقیقات آکادمیک سنگینی انجام شده است.

پیش‌نمونه‌ها نیز بخش مهمی از فرایند هستند، زیرا هر قطعه کد منبع‌باز باید به‌دقت آزمایش شود تا مشخصات فنی از پیش تعیین شده را پیش از پیاده‌سازی برآورده کند.

درحالی‌که این مراحل اغلب به تعویق می‌افتند، چارلز هاسکینسون و توسعه‌دهندگان کاردانو کاملا به توانایی خود در اجرای نقشه راه همان‌طور که وعده داده بودند، اطمینان دارند و نسل بعدی پروتکل‌های بلاک چین اثبات سهام را به جهان تحویل خواهند داد.

قیمت و عرضه کاردانو

نمودار قیمت کاردانو نمودار قیمت تاریخچه کاردانو

ارز دیجیتال ADA بلاک چین کاردانو در چند سال گذشته همسو با روند قیمت دیگر ارزهای دیجیتال معامله شده است. در طول بازار صعودی اواخر سال 2017 و اوایل سال 2018، قیمت ADA از 0.03 دلار به 1.20 دلار افزایش یافت و ارزش پروژه را نزدیک به 32 میلیارد دلار رساند.

درحالی‌که سرمایه‌گذاران اولیه بازدهی فوری 3900 درصدی داشتند، اما این اوج به‌زودی از بین رفت. همان‌طور که در نمودار قابل‌مشاهده است، قیمت آدا طی سال‌های پس از 2018 به طور پیوسته کاهش یافت.

در یک سال اخیر، کاردانو نیز مانند دیگر ارزهای دیجیتال شاهد رشد فوق‌العاده‌ای بوده است. قیمت ADA در ماه سپتامبر تا 3 دلار نیز افزایش یافت ، اما پس از نوسانات فراوان، در حال حاضر آدا به قیمت 1.35 دلار معامله می‌شود.

علاوه بر قیمت آن، توجه به سیاست پولی ثابت کاردانو نیز بسیار حیاتی است. این سیاست بدین معنی است که تنها 45 میلیارد ADA ایجاد خواهد شد. پس از رسیدن به این عدد، دیگر هیچ توکنی ساخته نخواهد شد.

بنیاد کاردانو 25,927,070,538 ADA را در طول عرضه اولیه خود فروخت و تقریبا 11.2 میلیارد ADA باقیمانده قرار است از طریق بلاک چین به‌عنوان پاداش عرضه شود؛ به عبارتی تا کنون 74 درصد از عرضه آدا ایجاد شده و در گردش است.

نظر شما در مورد ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ آیا شما در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟ آینده کاردانو را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ تجربیات، نظرات و پیشنهادات خود را حتما با کلیک و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر