پادشاهی دیتا به دموکراسی دیتا تبدیل شده است

رسانه کلیک - کارگاه آموزشی با موضوع بلاک چین ویژه خبرنگاران به همت وزارت ارتباطات در مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

پادشاهی دیتا به دموکراسی دیتا تبدیل شده است

در این کارگاه، محمدرضا فروزنده دوست گفت: «در دوران انقلاب صنعتی چهارم هستیم که از مولفه های آن می توان به اقتصاد دیجیتال و تحول دیجیتال اشاره کرد. از زیرساخت های مورد نیاز برای جا نماندن از این انقلاب، بلاک چین است. بحث درباره این مسئله بسیار داغ است و موضوعی که بیشتر از آن صحبت می‌شود، شفافیت ناشی از به کارگیری بلاک چین است. تراکنش هایی که خدشه ناپذیرند.»

او با اشاره به این نکته که در خصوص بلاک چین زیرساختی در کشور ساخته نشده، ادامه داد: «در کشور ما در خصوص بلاک چین کارهای عمده و زیرساختی انجام نشده و استخراج رمز ارز چالشی بوده که کشور ما دو سال است جدی با آن مواجه است و اخیرا در دولت مصوباتی به تصویب رسیده که به این حوزه کمک کرده است.»

او در ادامه افزود: «چهار محور اساسی در انقلاب صنعتی جهان زیستی، فیزیکی، دیجیتالی و هم زیستی این سه محور با یکدیگر هم پوشانی و هم افزایی زیادی را در بحث انقلاب صنعتی چهارم خواهند داشت.

اقتصاد پلتفرمی، اقتصاد مشارکتی و هوشمند. حداقل سی درصد پول جاری جهان تا سال 2025 مبتنی بر رمز ارزها خواهد شد. تا سال 2027، ده درصد از تولید ناخالص جهان روی این رمز ارز دخیره می شود و فرآیند و روند تکنولوژی که از پی سی ها در دهه 80 و اینترنت دهه 90 و شبکه اجتماعی در 2000 و 2010 موضوع بلاک چین.»

او با عنوان کردن سوالی با این موضوع که اول بلاک چین بود یا بیت کوین؟ ادامه داد: «بلاک چین در سال 1990 توسط دو دانشمند دانشگاه کلمبیا اسکات و استوارت هابرت شکل گرفت و تالیف شد. زمانی که معرفی کردند برای ترتیب های زمانی حساب ها و انتقال دفاتر کل بود. مثل دفترچه یادداشتی که می شود به آن رجوع کرد و ترتیب زمانی را دید. آن ها موضوع بلاک چین را تعریف کردند، چیزی که غیر قابل تغییر و دستکاری است. معماری بلاک چین ساختار داده ای است که در کامپیوتر آشنا هستند.

بلاک چین به بیان ساده این است که اگر اپلیکیشن به افراد داخل سالن بدهم و بگویم تصویر از این صحنه بگیرید، یک تصویر ثابت ثبت می کنید. اگر یکی از در وارد شود و این اصل را تغییر دهد و بگوید این تصویر نبوده، تک تک موبایل ها را بگیرد و عکس را عوض کند. قطعا این موضوع زمان و هزینه زیادی می برد. اما اگر شما روی تصویر رمز بگذارید؛ در این صورت تغییر روی معماری کار شما بسیار سخت می شود.

اگر موبایل را به دوست کناری بدهید و رمز بگذارد روی تصویر و به شما برگرداند چقدر احتمال دارد که فرد بتواند تصاویر را عوض کند؟ تقریبا غیر ممکن است. چون شما هم پسورد را نمی دانید. باید به بعدی و بعدی و همینجوری این زنجیره ادامه دارد. حداقل باید 51 درصد را برای تغییر تصاویر قانع کند که تقریبا غیرممکن است. در این میان دارای بلاک هایی هستیم و توسط عده ای رمز گذاری می شود و این رمزگذاری غیر قابل تغییر است. پایگاه داده توزیع شده یک نوع دفتر کل توزیع شده مبتنی بر نرم افزار اوپن سورس در شبکه نظیر به نظیر است که نسبت به ذخیره سازی، پردازش و نگهداری هر نوع دارایی دیگر نگهداری کند. فیس بوک، گوگل و آمازون توزیع شده هستند اما فرقی که ایجاد شده به دلیل همین غیر متمرکز بودن است. آن جا فیس بوک تمامی اطلاعات را دارد مدیران و مسئولان همه اطلاعات را دارند. اما بلاک چین حریم خصوصی را توسط خود فرد مشخص می کند. به چه اندازه، در چه مدت زمانی، به چه شکلی به چه کسی تحویل بدهند. این معماری دارد شکل می گیرد.»

او در خصوص امنیت افزود: «رمزنگاری به کار برده شده این رمزنگاری 40 سال قبل توسط ویداین در بحث رمزنگاری استفاده شده بود. لینک ها به یکدیگر متصل شده اند. موبایل را به فرد دیگری بدهید که رمزگذاری شده است. موبایل بلاکی است که توسط بلاک قبلی رمزگذاری شده و به همین ترتیب زنجیره بلاکی که تشکیل می شود به این شکل است.

ساختاری که بلاک چین ایجاد کرده غیر متمرکز و توزیع شده است. غیر متمرکز بودن یعنی افراد دارای اعتماد یکسان بر اساس تعریف پروفایل شان هستند و می توانند تغییراتی را اعمال کنند. فرآیند تکنولوژی است که عملا اقدامات را سریع تر و تسهیل می کند. پادشاهی دیتا به دموکراسی دیتا تبدیل شده است. همه دارای دیتا هستند و می توانند آن را ببینند؛ بدون مجوز، عمومی و از نوع معماری بیت کوین. بلاک چین خصوصی و مشارکتی شده است.»

فروزنده دوست با اشاره به چالش های استفاده از بلاک چین ادامه داد: «قوانین حاکم بر نحوه نظارت، موسسات مالی، نیاز به معادل فی مابین دارند که بتوانند تعاملات مبتنی بر بلاک چین را انجام دهند. مبحث دیگر بحث امنیت است. با این که رمزگذاری سفت و سختی وجود دارد اما هنوز هم روی امنیت آن مطالعه می شود.

آسیب پذیری های نرم افزاری که در مواردی از بلاک چین است و نوع و معماری وجود دارد به عنوان رمز ارز دوم شناخته می شود. قرارداد هوشمند مبتنی بر بلاک چین اتریوم نوشته می شود، بر اساس نرم افزاری است که آسیب پذیری هایی روی آن به وجود آمده است. تعدادی محدودی از افراد می توانند تکنولوژی را درک کنند و خیلی کاربران نمی توانند درک و فهم مشخصی داشته باشند. برخی ها بلاک چین را مترادف بر بیت کوین می دانند.

اقبال عمومی درباره راه اندازی پروژه های این فضا این است که پذیرش عمومی داشته باشند. بلاک چین تسریع می کند اما هزینه راه اندازی زیادی دارد و بعد از اینکه راه اندازی شد، امید بخش و بهبود دهنده است. این که زنجیره بلوکی غیر متمرکز است در معرض آسیب پذیری و حملات همه جانبه قرار می دهد اما متوجه می شوید حمله کردن به این معماری تقریبا غیر ممکن است.

چون در تکنولوژی هر چیزی می تواند اتفاق بیفتد. کامپیوترهای کوآنتومی سال 2022 می توانند این الگوریتم را بشکنند. بیش از نیمی از فضای اینترنت را از بین خواهند برد و چه لزومی دارد معماری که شکل گرفته و اکوسیستم مالی روی آن به نتیجه می رسد را با کامپیوترها بشکند. موضوع حمله به زیرساخت های بلاک چین غیر ممکن است.»

فروزنده در پایان در رابطه با قراردادهای هوشمند افزود: «آن چیزی که عملا اقتصاد دیجیتال را از اقتصاد متمایز می کند، هوشمند سازی است که روی پلتفرم بلاک چین قرار می گیرد. قرارداد هوشمند کدنویسی یا کد کردن همین قراردادهای جاری بین افراد است. زمانی که با بانک قرارداد می بندید و وامی را دریافت می کنید، باید اقساط آن را پرداخت کنید.

اگر تعامل بین بانک و مشتری بر بستر بلاک چین خصوصی با یک قرارداد هوشمند برقرار کنم، هیچ کدام از ما نمی توانیم از اقدامی که صورت می گیرد تخطی کنیم. همه چیز به صورت کد ثبت می شود و اگر پرداختی را انجام ندهید، اتوماتیک از ضامن، اگر ضامن نداشته باشد دارایی فریز می شود. چون همه شبکه به هم متصل هستند و حاکمیت بلاک چین است. تعهد به پرداخت را انجام دادید و بانک حق دارد بر اساس توافق حقش را وصول کند.»

ارسال نظر