ماجرای اپلیکیشن‌های رسیدساز جعلی چیست؟ | شیوه جدید کلاهبرداری از کسب‌وکارهای مجازی

اخیراً استفاده از اپلیکیشن‌های رسیدساز جعلی به روش جدید کلاهبرداران برای سوءاستفاده از صاحبان کسب‌وکارهای مجازی تبدیل شده است.

ماجرای اپلیکیشن‌های رسیدساز جعلی چیست؟ | شیوه جدید کلاهبرداری از کسب‌وکارهای مجازی

اپلیکیشن رسیدساز جعلی دیگر چه صیغه‌ای است؟

در یکی دو سال گذشته کسب‌وکارهای اینترنتی و مجازی بسیار بیش از گذشته رونق پیدا کرده‌اند و به خصوص در روزهای رعایت فاصله اجتماعی و کرونا، به یک شیوه جدید برای ارتباط بی‌واسطه میان فروشنده و خریدار و خرید و فروش اینترنتی کالاها و محصولات تبدیل شده است.

در این شیوه که اعتماد میان مشتری و فروشنده در آن حرف اول را می‌زند، فروشنده می‌تواند صاحب یک فروشگاه حقیقی باشد که اجناسش را به صورت اینترنتی هم به فروش می‌رساند، یا یک فروشنده تماماً مجازی باشد که صاحب یک فروشگاه اینترنتی است. مشتری هم بعد از مشاهده کالاهای فروشنده در بستری که فروشگاه مجازی‌اش در آن واقع شده است (وب‌سایت، اینستاگرام، تلگرام و ...) و انتخاب کالاهای موردنظر، آن‌ها را سفارش می‌دهد، هزینه کالا را به حساب فروشنده واریز می‌کند و بعد خریدش را از طریق پیک یا پست تحویل می‌گیرد.

احتمالاً خواندن این مطلب هم برایتان جالب است: آموزش خرید از اینستاگرام | چطور با خیال راحت از اینستاگرام خرید کنیم؟

با این حال کلاهبرداران و سودجویان در این زمینه هم بیکار ننشسته‌اند و اخیراً استفاده از اپلیکیشن‌های رسیدساز جعلی به روش جدید این افراد برای دزدی و سوءاستفاده از صاحبان کسب‌وکارهای مجازی تبدیل شده است.

این اپلیکیشن‌های رسیدساز جعلی که با کمی جست‌وجو در گوگل می‌توان ردپایشان را به سادگی پیدا کرد، در قالب اپلیکیشن روی گوشی نصب می‌شوند. این رسیدسازها با قابلیت‌های گرافیکی‌شان امکان ارائه رسید بانکی را دقیقاً مشابه رسیدهای بانکی اصلی ارائه می‌دهند. در این اپلیکیشن‌ها فقط کافی است اطلاعاتی چون مبلغ، چهار رقم آخر کارت بانکی مبدأ و چهار رقم آخر کارت بانکی مقصد را وارد کنید و بعد به سادگی یک رسید بانکی دریافت کنید که در آن به نظر می‌رسد واقعاً مبلغی را از کارتتان به کارت شخص دیگر واریز کرده‌اید. تشخیص اصل یا قلابی بودن این رسیدها هم با توجه به شباهتشان به رسیدهای بانکی اصلی، دشوار و غیرممکن است.

چطور جلوی کلاهبرداری با رسیدسازهای جعلی را بگیریم؟

بهتر است صاحبان کسب‌وکارهای مجازی برای اینکه کمتر در معرض چنین کلاهبرداری‌هایی با رسیدساز جعلی قرار بگیرند، پس از واریز مبلغ از سوی مشتری حتماً حساب بانکی‌شان را چک کنند تا از واریز پول به حسابشان مطمئن شوند. فعال کردن پیامک بانکی هم دیگر روشی است که فرد را به صورت لحظه‌ای در جریان تراکنش‌های حساب بانکی‌اش قرار می‌دهد.

گفتنی است پلیس فتا هم بارها در خصوص شیوع این شیوه جدید کلاهبرداری با رسیدسازهای جعلی هشدار داده است. به گفته پلیس فتا فروشگاه‌های اینستاگرامی، تلگرامی و ... که درگاه پرداخت بانکی ندارند، فروشگاه‌های حضوری که دستگاه کارتخوان بانکی ندارند، فروشندگانی که دریافت وجه را به هنگام تحویل کالا منوط کرده‌اند و فروشندگانی که سامانه پیامک بانکی آن‌ها غیرفعال است، اصلی‌ترین گروه‌هایی هستند که در معرض کلاهبرداری با این شیوه قرار دارند.

رسیدساز جعلی

ارسال نظر