آموزش گرفتن اعتبار از کارگزاری

با گرفتن اعتبار از کارگزاری می‌توانید با مبلغی بیش از سرمایه اصلی خود وارد عرصه خرید و فروش اوراق بهادار شوید و با تصمیم‌گیری درست در زمان مناسب به سود کلانی دست پیدا کنید.

آموزش گرفتن اعتبار از کارگزاری

مفهوم کارگزاری و اعتبار معاملاتی

کارگزاری‌ها را می‌توان وکیل سرمایه‌گذاران در نظر گرفت که عامل تطابق عرضه و تقاضا هستند. خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی در بازار، تنها توسط کارگزاران رسمی سازمان بورس اوراق بهادار امکان‌پذیر است.

کارگزاران نقش واسطه بین خریدار و فروشنده را در بازار بورس ایفا می‌کنند و یکی از وظایف مهم آن‌ها، اعطای اعتبار به مشتریان (سرمایه‌گذاران) است.

اعتبار معاملاتی به همان پول یا سرمایه‌ای گفته می‌شود که کارگزار به طور موقت در اختیار متقاضی قرار می‌دهد تا به وسیله آن در بازارهای سرمایه‌گذاری فعالیت کند.

اعتبار معاملاتی را می‌توان به عنوان مقدار وجهی در نظر گرفت که توسط کارگزاری به مشتری داده می‌شود تا به وسیله آن بتواند در یک بازه زمانی خاص، علاوه بر سرمایه اصلی خود از این اعتبار برای خرید و فروش اوراق بهادار استفاده کند.

توجه داشته باشید که اعتبار معاملاتی تنها برای خرید اوراق بهادار، سهام و به طور کلی سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

با داشتن اعتبار، دیگر لازم نیست از پول بیشتر برای خرید سهام بیشتر استفاده کنید. تنها با کمی صبر و پیروی از مقررات می‌توانید بیش از سرمایه خود، سهام بخرید!

البته گرفتن اعتبار از کارگزاری با ریسک‌های متعددی همراه است که تنها افراد حرفه‌ای و تریدرها قادر به تشخیص و تحلیل آن‌ها هستند. بنابراین در صورت نداشتن دانش کافی در این حوزه، بهتر است اصلا به سمت بازار سرمایه نروید.

همچنین بخوانید: پیش بینی سود بورس تا پایان امسال چقدر خواهد بود؟

قوانین گرفتن اعتبار از کارگزاری

سرمایه‌گذاران برای خرید سهام می‌توانند به کارگزاری‌های مختلف مراجعه کنند. هر کارگزاری ضوابط خاصی برای اعطای اعتبار دارد، ولی چند قانون بین آن‌ها مشترک و مشابه است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

- در ابتدا باید به عنوان یک سرمایه‌گذار، به یک کارگزاری مراجعه کرده و در آن ثبت‌نام کنید. پس از ثبت‌نام، یک کد بورسی یا کد معاملاتی از سوی کارگزار به شما اعطا می‌شود.

- پس از ثبت‌نام در کارگزاری، علاوه بر دریافت کد بورسی یک صفحه پرتفوی در اختیار شما قرار می‌گیرد. گرفتن اعتبار مستلزم فعال بودن بسته اعتباری و وام قرض‌الحسنه در این صفحه است. برای فعال‌سازی این دو گزینه، باید درخواست خود را ثبت کرده و کمی منتظر بمانید تا شرایط شما موردبررسی قرار گیرد. در صورت واجد شرایط بودن، بسته اعتباری و وام قرض‌الحسنه فعال می‌شوند.

- نکته بعدی در گرفتن اعتبار از کارگزاری، مراجعه به یکی از شعب و عقد حضوری قرارداد خرید اعتباری فعال است. پس از عقد قرارداد، یک حساب اعتباری توسط کارگزار برای مشتری باز می‌شود.

- مورد بعدی، وجه التزام است که در واقع ضامن شما برای دریافت اعتبار به حساب می‌آید. وجه التزام در واقع ارزش سهامی است که معادل با آن اعتبار دریافت خواهید کرد.

- رعایت سقف مجاز دریافت اعتبار نیز بین تمام کارگزاری‌ها مشترک است. حداکثر اعتبار قابل دریافت برای هر فرد، نسبت به ارزش پرتفوی آن در کارگزاری مربوطه مشخص می‌شود.

توجه داشته باشید که اعتبار اغلب به صورت پکیج‌های مختلف در دسترس متقاضی قرار می‌گیرد (مثلا یک پکیج 50 میلیون تومانی). تعداد پکیج‌ها نسبت به امتیاز و وجه التزام سرمایه‌گذار (متقاضی) متغیر است.

همچنین بخوانید: آموزش تابلوخوانی بورس به روش آنلاین

مراحل گرفتن اعتبار از کارگزاری

در صورت برخورداری از شرایط لازم و کافی، می‌توانید با پیروی از مراحل زیر نسبت به گرفتن اعتبار از کارگزاری موردنظر خود اقدام کنید:

  • مطالعه دقیق دستورالعمل‌ های خرید اعتباری اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار
  • تکمیل فرم قرارداد اعتباری با کارگزاری مربوطه
  • ارائه مدارک و ضمانت‌های موردنیاز به کارگزاری مربوطه
  • داشتن قدرت وام کافی در کارگزاری
  • ثبت درخواست برای دریافت بسته اعتباری موردنظر با توجه به قیمت آن‌ها
  • بررسی درخواست ثبت‌شده شما توسط کارگزاری
  • داشتن شرایط لازم برای دریافت توسط فرد متقاضی
  • و در نهایت اضافه شدن اعتبار به حساب معاملاتی

پس از انجام مراحل بالا، درخواست گرفتن اعتبار توسط کارگزاری موردبررسی قرار می‌گیرد. در صورت واجدالشرایط بودن سرمایه‌گذار، مبلغ درخواستی به حساب معاملاتی وی واریز می‌شود.

دریافت اعتبار یک قرارداد سه‌طرفه بین سرمایه‌گذار (مشتری)، کارگزار و بانک است. بانک و کارگزار در هر صورت به سود می‌رسند. اما سرمایه‌گذار باید سنجیده عمل کرده و با دانش کافی وارد میدان شود، چرا که موفقیت تنها به تصمیم‌گیری و سرمایه‌گذاری درست بستگی دارد.

ارسال نظر