عبور فیس بوک لایت از مرز صد میلیون کاربر

فیس بوک مرحله مهمی از اجرای هدف خود درباره اتصال بیشتر کشور های در حال توسعه به اینترنت را پشت سر گذاشت.

عبور فیس بوک لایت از مرز صد میلیون کاربر

به گزارش کلیک، فیس بوک لایت، نسخه انحصاری اندروید نرم افزار فیس بوک که برای کمینه کردن هزینه تبادل اطلاعات کاربران طراحی شده بود حالا صد میلیون کاربر دارد. به گفته این غول شبکه های اجتماعی، این نسخه از نرم افزار در صد و پنجاه کشور جهان استفاده می شود و از همه بیشتر در کشور های هند، برزیل، مکزیک، اندونزی و فیلیپین محبوب است.

این نرم افزار برای کشور های در حال توسعه ای ساخته شده بود که در آن ها بیشتر افراد تلفن های همراه قدیمی و ارزان قیمت دارند و اینترنت پر سرعت هم مهیا نیست. فیسبوک لایت در مقایسه با نرم افزار اصلی فیسبوک که چهل و دو مگابایت حجم دارد تنها یک مگابایت از حافظه تلفن را اشغال می کند و هزینه تبادل اطلاعات هم با استفاده از مجموعه ویژگی های کمینه سازی آن کاهش یافته است. البته این کمینه سازی زیاد هم شدید نیست زیرا تماشای ویدئو، بزرگ نمایی عکس و پشتیبانی از شکلک ها نیز به نرم افزار افزوده شده است.

مارک زاکربرگ به طور معمول درباره اهمیت اتصال جهان در حال توسعه به اینترنت صحبت می کند. روش اصلی او در این کار فری بیسیکس (Free Basics) است، نقشه ای که در آن شرکت های مخابراتی محلی به بعضی سایت ها و نرم افزار ها اتصال رایگان فراهم می کنند. این سرویس که با عنوان Internet.org شروع به کار کرد مورد انتقاد های بسیاری قرار گرفت زیرا به عقیده برخی بی طرفی را رعایت نمی کرد. منتقدان می گفتند که تمام مقاصد آنلاین باید به طور مساوی در دسترس عموم باشند.

بر خلاف این صحبت ها، فیسبوک لایت با داشتن بیش از صد میلیون کاربر در کمتر از یک سال موفقیت بزرگی برای این شرکت به همراه داشته است. فیسبوک یکی از چندین شرکتی است که تلاش های خود را روی جهان در حال توسعه متمرکز کرده است. با وجود برند هایی در اطراف جهان برای سرمایه گذاری روی رشد سریع تلفن های هوشمند و صنعت اینترنت در هند پرجمعیت، به نظر می آید بازار بزرگ بعدی این کشور باشد.

منبع : cnet

ارسال نظر