کشف درخشان ترین سیستم دوتایی پرتوی گاما در خارج از کهکشان راه شیری

یک تیم بین المللی از دانشمندان درخشان ترین ستاره دوتایی اشعه گاما را مشاهده کردند و این پدیده اولین بار است که در خارج از کهکشان راه شیری رویت می شود.

کشف درخشان ترین سیستم دوتایی پرتوی گاما در خارج از کهکشان راه شیری

به گزارش کلیک، این تیم داده هایی از تلسکوپ فضایی پرتوی گامای فرمی ناسا را با داده های سایر تسهیلات ترکیب کرده و تایید کردند آنچه زمانی تصور می‌شد یک ستاره دوتایی اشعه ایکس با جرم بالا(HMXB) بوده، در واقع یک دوتایی پرتو گاما است. یافته های آن ها در مجله اخترفیزیک منتشر شده است.

این دوتایی اشعه گامای با نام LMC P3 در یک کهکشان کوچک در همسایگی به نام ابر ماژلانی بزرگ قرار دارد که ۱۶۳،۰۰۰ سال نوری با ما فاصله دارد.

دوتایی های گاما سیستم هایی هستند که دو ستاره دارند که به دور یک مرکز مشترک می‌گردند. یکی از آن‌ها معمولا یک ستاره عظیم است و دیگری یک سیاه چاله یا یک ستاره نوترونی(ستاره شدیدا مغناطیسی)، که معمولا بسیار کمیاب هستند و تا کنون تنها در کهکشان خودمان یافت شده اند.

انفجار پرتو گاما

رابین کوربرت رئیس تحقیقات مرکز فضایی گودارد ناسا می گوید "فرمی تنها پنج مورد از این سیستم ها را در کهکشان ما کشف کرده است، از این رو یافتن درخشان ترین آن‌ها در خارج از راه شیری بسیار هیجان انگیز است. دوتایی های اشعه گاما بسیار ارزشمند هستند به این دلیل که خروجی گاما به طرز قابل توجهی در طی در مدار و گاهی در مقیاس های طولانی تر تغییر می کند. این تغییرات به ما امکان می دهد روند رایج انتشار پرتوها از منابع تولید اشعه گاما را از یک منبع منحصر به فرد بررسی کنیم."

اشعه کیهانی مرگ

داشتن دو جسم پر انرژی در یک سیستم بدون شک باعث تولید انرژی بسیار بالا خواهد بود. در یک روز معمولی لایه ازون ما را در مقابل پرتوهای گاما محافظت می کند. با این حال انفجارهای گاما این قدرت را دارند که حیات را از کل سیاره برچینند، در صورتی که این سیاره در مسیر مستقیم این پرتوها قرار داشته باشند. برخی قیاس های می گویند چنین رویدادی ۴۵۰ میلیون سال پیش در کره زمین رخ داده است. این‌طور تخمین زده می شود که دوتایی های پرتوی گاما بین ۰٫۱ تا ۱۰۰ گیگا الکترون ولت انرژی آزاد می کنند.

ارسال نظر