انجام موفقیت آمیز نخستین عمل جراحی رباتیک چشم

<p>داشتن دست‌های استوار و بدون لرزش برای تمام جراحان ضروری است. اما اگر دستانی داشته باشیم که در این مورد از پزشکان هم پیشی بگیرند چه؟ خب تنها راه برای دستیابی به چنین چیزی در رباتیک خلاصه می‌شود. به گزارش کلیک، طی این هفته گروهی از جراحان بریتانیایی توانستند نخستین عمل جراحی چشم رباتیک دنیا را با موفقیت کامل به انجام برسانند. این دستاورد پتانسیل آن را دارد که انقلابی عظیم درروش های درمانی ایجاد کند. این جراحی در بیمارستان "جان رادکلیف" آکسفورد و توسط پروفسور "رابرت مک لارن" بر روی بیماری که از ضخامت غشای قرنیه رنج می‌برد صورت گرفته بود. غشای قرنیه این بیمار حدود یک صدم میلی‌متر ضخامت پیدا کرده بود و شکل ناهمواری به خود گرفته بود. گروه جراحی مجبور بودند تا این غشا را بدون آسیب رسیدن به قرنیه تراش بدهند. مک لارن درباره این جراحی به گاردین گفت: اگرچه فناوری اسکنرها و میکروسکوپ‌های لیزری امروزی به پزشکان اجازه پایش دقیق قرنیه و تشخیص بیماری را می‌دهند، اما بسیاری از مشکلاتی که ما قادر به دیدنشان هستیم در حدی ما را از نظر فیزیولوژیکی در محدودیت قرار می‌دهند که دستان یک انسان قادر به انجام عمل جراحی برای درمان این مشکلات نیست. پس از انجام موفقیت‌آمیز این جراحی، مک لارن اعلام کرد که بدون شک با انجام این جراحی، نمایی از آینده جراحی دنیا را شاهد بوده‌ایم. بر اساس گفته‌های مک لارن، با به کارگیری رباتیک فصلی نو در اعمال جراحی چشم رقم خورده است که فناوری پیشین به هیچ‌وجه قادر به انجام آن نبود. به عقیده گاردین، اگر این روش جدید رباتیک نبود، پزشک جراح مجبور بود تا جراحی را با آرام کردن ضربان قلب بیمار برای پایین آوردن حرکات بدن او انجام دهد. اما رباتیک با داشتن روش‌های با بالاترین میزان دقت که خارج از محدوده توانایی بشر است، این کار را آسان‌تر کرده است. استفاده از میله‌های هدایتگر و صفحه نمایش لمسی برای کنترل و هدایت روبات، این امکان را برای پزشکان فراهم آورد تا بتوانند جراحی را با کوچک‌ترین حرکات ممکن و به طور موفقیت‌آمیز به انجام برسانند. این جراحی در واقع نخستین باری بود که یک دستگاه با دقت سه بعدی مورد نیاز برای انجام یک عمل جراحی در داخل چشم انسان به کار گرفته شد. با نگاهی به آینده فناوری، مک لارن گفت که رباتیک پتانسیل این را دارد که در درمان‌های نوین جراحی مثل "ژن تراپی" و درمان سلول‌های بنیادی در درمان نابینایی استفاده شود! چراکه برای انجام این اعمال جراحی نیاز است تا سلول‌های بنیادی و یا ژن‌ها با دقت بسیار بالایی در زیر قرنیه تزریق شوند.</p>

انجام موفقیت آمیز نخستین عمل جراحی رباتیک چشم

به گزارش کلیک، طی این هفته گروهی از جراحان بریتانیایی توانستند نخستین عمل جراحی چشم رباتیک دنیا را با موفقیت کامل به انجام برسانند. این دستاورد پتانسیل آن را دارد که انقلابی عظیم درروش های درمانی ایجاد کند.
این جراحی در بیمارستان "جان رادکلیف" آکسفورد و توسط پروفسور "رابرت مک لارن" بر روی بیماری که از ضخامت غشای قرنیه رنج می‌برد صورت گرفته بود. غشای قرنیه این بیمار حدود یک صدم میلی‌متر ضخامت پیدا کرده بود و شکل ناهمواری به خود گرفته بود. گروه جراحی مجبور بودند تا این غشا را بدون آسیب رسیدن به قرنیه تراش بدهند.
مک لارن درباره این جراحی به گاردین گفت: اگرچه فناوری اسکنرها و میکروسکوپ‌های لیزری امروزی به پزشکان اجازه پایش دقیق قرنیه و تشخیص بیماری را می‌دهند، اما بسیاری از مشکلاتی که ما قادر به دیدنشان هستیم در حدی ما را از نظر فیزیولوژیکی در محدودیت قرار می‌دهند که دستان یک انسان قادر به انجام عمل جراحی برای درمان این مشکلات نیست.
پس از انجام موفقیت‌آمیز این جراحی، مک لارن اعلام کرد که بدون شک با انجام این جراحی، نمایی از آینده جراحی دنیا را شاهد بوده‌ایم.
بر اساس گفته‌های مک لارن، با به کارگیری رباتیک فصلی نو در اعمال جراحی چشم رقم خورده است که فناوری پیشین به هیچ‌وجه قادر به انجام آن نبود.
به عقیده گاردین، اگر این روش جدید رباتیک نبود، پزشک جراح مجبور بود تا جراحی را با آرام کردن ضربان قلب بیمار برای پایین آوردن حرکات بدن او انجام دهد. اما رباتیک با داشتن روش‌های با بالاترین میزان دقت که خارج از محدوده توانایی بشر است، این کار را آسان‌تر کرده است.
استفاده از میله‌های هدایتگر و صفحه نمایش لمسی برای کنترل و هدایت روبات، این امکان را برای پزشکان فراهم آورد تا بتوانند جراحی را با کوچک‌ترین حرکات ممکن و به طور موفقیت‌آمیز به انجام برسانند. این جراحی در واقع نخستین باری بود که یک دستگاه با دقت سه بعدی مورد نیاز برای انجام یک عمل جراحی در داخل چشم انسان به کار گرفته شد.
با نگاهی به آینده فناوری، مک لارن گفت که رباتیک پتانسیل این را دارد که در درمان‌های نوین جراحی مثل "ژن تراپی" و درمان سلول‌های بنیادی در درمان نابینایی استفاده شود! چراکه برای انجام این اعمال جراحی نیاز است تا سلول‌های بنیادی و یا ژن‌ها با دقت بسیار بالایی در زیر قرنیه تزریق شوند.

ارسال نظر