نقش پر رنگ شیشه های تاشو و منعطف در تکنولوژی آینده

سازندگان شیشه در حال کار روی مواد "انعطاف پذیری" هستند که می تواند آغازگر نسل جدیدی از فناوری های مورد مصرف باشد.

نقش پر رنگ شیشه های تاشو و منعطف در تکنولوژی آینده

به گزارش کلیک، چند ماه پیش، من به شرکت شیشه آلمانی SCHOTT که در حال نمایش "شیشه های انعطاف پذیر" خود در سان فرانسیسکو بود، دعوت شدم. نمایندگان این شرکت به من صفحه شیشه ای فوق نازکی را نشان دادند که می توانست همانند کاغذ بدون شکستن، خم شده و منعطف گردد.

این نخستین باری نیست که من به چنین شیشه هایی برخورد می کنم. این فناوری اولین با در نمایشگاه CES ۲۰۱۲ عرضه شد که در آن مدیرعامل شرکت CORNING در حال معرفی شیشه تا شدنی "WILLOW" (بید مجنون) بود. پوشش های درخشان و تابان این شیشه ها حاکی از آن بود، که به زودی این محصول در بسیاری از ابزار ها و تجهیزات تکنولوژی فراگیر خواهد شد.

پس از دیدار از شرکت SCHOTT ، هر چه بیشتر به چنین شیشه هایی فکر می کنم، نسبت به پیشرفت هایی که CORNINS در این حوزه پیدا کرده کنجکاو تر می شوم. در نتیجه در سفر اخیرم به شرق آمریکا به سراغ دفتر این شرکت در شهر نیویورک رفته و به دنبال پاسخی برای استفاده از چنین تکنولوژی هایی در گجت های متداول بودم.

نخستین برخورد من با بید مجنون "willow" در واقع ایده و مفهومی ابتدایی از این محصول بود. در سفر تازه خود اما پی بردم که این شیشه توانسته راه طولانی را طی کند. در حال حاضر این شیشه ها در اندازه های بسیار وسیع و گسترده تولید می شوند که از لیزر برای بریده شدن در ابعاد خاص و مورد نیاز استفاده می گردد.لذا باید عنوان کرد که عمدتا این محصول برای اهداف تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

شرکت های تولیدی گجت های مصرفی به دنبال وارد شدن به چنین حوزه هایی هستند. یکی از ظرفیت های ممکن، تلفن های مچ بند هوشمند شبیه ساعت است. حداقل دو شرکت در حال کار روی آن هستند. این دو شرکت فناوری صفحه نمایشی به اندازه ۳-۴ اینچ که کاملا دور دست کاربر قرار می گیرد، ساخته اند. این وسیله دقیقا مانند تلفن های هوشمند ما دارای صفحه نمایش رنگی بوده و کارکرد مشابه دارد. ایده دیگری نیز تلفن های هوشمند تا شدنی هستند که همانند کتاب های کاغذی عمل می کند تا دستبند های الکترونیکی.

این وسایل همه هیجان انگیز اند. هرچند شرکت CORNING اعلام می کند که هنوز کار های بسیاری ناتمام مانده است. ما به تراشه های کامپیوتری و باطری های تا شدنی احتیاج داریم. صفحه های نمایش تنها یکی از این موارد هستند اما متصل کردن همه این ابزار ها و اجزا نیز بسیار قابل اهمیت است.

اینکه شرکت هایی چون SCHOTT و CORNING در حال انجام چنین پروژه هایی هستند هنوز برای تولید کنندگان فناوری دیگری الهام بخش طرح های جدیدی در حوزه های تلفن های هوشمند و گجت ها هستند. و باید عنوان کرد که هنوز تلاشهای فراوانی برای رسیدن به دستگاه های تا شدنی انجام شود. ولی شرکت های سازنده گجت های الکترونیکی از به هم زدن همه چیز و تولید وسایل کاملا جدید می ترسند. من اما انتظار دارم که نتایج ملموسی در آینده نزدیک حاصل آید.

منبع: TIME

ارسال نظر