رویت شواهدی از آب های منجمد روی سطح ماه

بررسی ها برروی سطح ماه نشان دادند که سطح آن تنها از خاک پوشیده نشده است بلکه نواحی درخشانی بر روی سطح ماه وجود دارند، به گفته محققان علاوه بر خاک بر روی سطح ماه تکه های یخ به صورت شبنم منجمد وجود دارند.

رویت شواهدی از آب های منجمد روی سطح ماه

به گزارش کلیک ، پنجاه سال پیش دانشمندان برای اولین بار پیش بینی کردند که برخی نواحی ماه که نور خورشید را مستقیما دریافت نمی کنند دارای یخ آب هستند، اما تنها در سال ۲۰۰۹ و برای اولین بار بود که ابزار ناسا بر روی مدارگرد قمر چاندرایان-۱ هند، آب را بر روی سطح تنها ماهواره طبیعی ما کشف کرد. ابزار دیگری بر روی سفینه فضایی، دهها حفره کاملا تاریک را در نزدیکی قطب شمال ماه یافت که شامل ۶۰۰ میلیون تن یخ آب بود، اما هنوز چنین چیزی به طور کامل اثبات نشده است.

در قطب جنوب ماه، امکان ندارد که چنین مقدار زیادی یخ آب وجود داشته باشد، اما طبق شواهد براساس داده های جمع آوری شده توسط مدارگرد شناسایی قمر ناسا (LRO) که از سال ۲۰۰۹ در حال چرخش به دور ماه است، اثرات بجامانده از یخ به شکل شبنم منجمد وجود دارد. محققان اطلاعات دمای سطح و مقدار نور منعکس شده توسط همان سطح در برخی از حفره های نزدیک قطب را با هم ترکیب کرده و به آنالیز داده ها پرداختند.

محققان یافتند که سردترین مکان های نزدیک قطب جنوب ماه، روشن ترین مکان ها هستند (درخشان تر از خاک به تنهایی هستند)، چنین چیزی ممکن است نشانگر وجود شبنم منجمد در سطح ماه باشد.

ماه دارای مناطقی است که شکاف (trap) نامیده می شود، این نواحی، نواحی کاملا تاریک و عمیق درون حفره یا در امتداد دیواره حفره هستند که نور مستقیم خورشید را دریافت نمی کنند، همین امر باعث می شود دما در این نواحی به کمتر از ۲۶۰- درجه فارنهایت (۱۶۳- درجه سلسیوس) برسد. اگر یخ آب در این شکاف های سرد وجود داشته باشد، می تواند بیلیون ها سال پایدار بماند.

در مطالعه ای، محققان تمرکز خود را بر روی شکاف های سرد نزدیک قطب جنوب قرار دادند که درخشان تر از خاک به تنهایی بودند. آب های یخ زده ای که آن ها در این نواحی یافتند لایه های ضخیم یخ نبودند، بلکه تکه های شبنم یخ زده بودند که احتمالا با سنگپوش (لایه سطحی ماه، ترکیبی از خاک، غبار و سنگ های کوچک) مخلوط شده اند.

ابزار بسیار خوبی که بر روی LRO قرار گرفته برای خواندن دماست، و مدارگرد قمر به نام ارتفاع سنج لیزر برای اندازه گیری روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد.

موضوع جالبی که درباره ماه وجود دارد آن است که انتظار می رود یخ در جایی که دما به اندازه کافی سرد است یافت شود، اما چنین چیزی دیده نمی شود.

طبق نظر محققان شواهد بدست آمده باید بیشتر بررسی شوند، به عنوان مثال، یک سوال مهم دیگر درباره منشا و سن یخ قمر است. اگر آب های روی سطح ماه به علت واکنش های شیمیایی ایجاد شده توسط بادهای خورشیدی تولید شده باشند، احتمالا یخ به تازگی ایجاد شده است. و این بدان معناست که چنین فرایند مشابهی در هر جایی از جهان نیز ممکن است اتفاق بیفتد. و در صورتی که یخ از برخورد ستاره های دنباله دار یا سیارک ها به جا مانده باشد، یخ ها قدیمی هستند. این موضوع می تواند به ما در دانستن اینکه آب های زمین چگونه ایجاد شده اند کمک کند.

مقاله ای با عنوان "شهود بدست آمده از یخ آب سطحی در نواحی قطبی ماه با استفاده از اندازه گیری های انعکاسی از مدارگرد ماه به نام ارتفاع سنج لیزر و اندازه گیری های دما از آزمایش تشعشع سنج ماه " در مجله ایکاروس به چاپ رسیده است.

ارسال نظر